×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۹ حقیقت عجیب درباره بدن انسان که انتظارش را ندارید

به گزارش«رهوا».با چند حقیقت جالب درباره ی بدن انسان همراه باشید.

۱- حفره های کوچکی که درون لبه ی پلک ها قرار دارند نقش مهمی دارند

درون لبه ی پلک ها حفره های کوچکی وجود دارد که به آن ها پونکتوم گفته می شود. این حفره ها به خارج شدن اشک از چشم ها کمک می کنند. وقتی پلک می زنید، مقداری اشک از طریق پونکتوم از چشم خارج می شود.

اگر پونکتوم به دلیلی مسدود شود، اشک ها جمع می شوند.

۲- برجستگی های روی زبان مان ما را از خطر آگاه می کنند

پاپیلاها یا جوانه های چشایی، نقاط قارچی شکلی هستند که روی زبان قرار دارند. روی نوک یا انتهای زبان بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ عدد از آن ها وجود دارد. هر پاپیلا حاوی ۳ تا ۵ پرز چشایی است و کار آن تشخیص نه فقط مزه ها، بلکه دما و تماس هم هست.

به لطف پاپیلاها است که می توانید از خوردن غذا لذت ببرید و خود را از درد و مواد سمی در امان نگه دارید. پاپیلاها به مغز اطلاعات می فرستند و بدن اینگونه متوجه می شود که باید از خطراتی مانند دود و غیره دوری کند.

۳- هر تار مو به طور بالقوه توانایی تحمل حداکثر ۱۰۰ گرم وزن را دارد

یک تار مو به طور بالقوه می تواند یک وزنه ی حداکثر ۱۰۰ گرمی را نگه دارد. یک سر پر از مو هم می تواند ۵،۶۰۰ تا ۸،۴۰۰ کیلوگرم وزن را بدون کنده یا پاره شدن تحمل کند.

۴- تنفس ما بین سوراخ های بینی مان جا به جا می شود

معمولاً متوجه این موضوع نمی شویم اما وقتی نفس می کشیم، یکی از سوراخ های بینی مان مسدود می شود و هوای کمتری را از خود عبور می دهد. تحقیقات می گوید به طور متوسط هر دو ساعت یک بار تنفس ما بین سوراخ های بینی مان جا به جا می شود. علاوه بر این، افراد راست دست بیشتر با سوراخ چپ بینی خود نفس می کشند.

۵- کبد می تواند دوباره رشد کند

کبد ما یک ویژگی منحصر به فرد در مقایسه با دیگر اعضای بدن مان دارد. این اندام می تواند بعد از آسیب، خود را بازسازی کند. کبد می تواند به اندازه ی طبیعی خود بازگردد، حتی اگر ۹۰ درصد خود را از دست داده باشد.

۶- ما بیشتر از ۵ حس داریم

ما معمولاً تصور می کنیم انسان ها ۵ حس بیشتر ندارند: بینایی، شنوایی، چشایی، لامسه و بویایی. با این حال، بدن ما از حس های بسیار بیشتری برخوردار است.

Equilibrioception : حس تعادل

Proprioception : حس عمقی یعنی آگاهی از موقعیت قسمت های مختلف بدن بدون نیاز به نگاه کردن

Kinaesthesia : حس حرکت که توانایی آگاهی از حرکت و جا به جایی بخش های مختلف را می دهد

Thermoception : حس حرارت

Nociception : توانایی احساس درد

Chronoception : حس زمان که توانایی احساس گذر زمان را می دهد

۷- مغز ما در طول زندگی مان رشد می کند

مغز یک نوزاد در زمان تولد، یک چهارم اندازه ی مغز یک فرد بزرگسال نرمال است. طی یک سال اول زندگی، مغز ۲ برابر می شود و با ادامه یافتن روند رشد آن، تا سن ۳ سالگی به حدود ۸۰ درصد اندازه ی مغز یک فرد بزرگسال و تا ۵ سالگی به ۹۰ درصد آن می رسد. در ۲۵ سالگی، مغز انسان به رشد کامل رسیده است.

۸- بچه ها در بهار سریع تر رشد می کنند

بله حقیقت دارد، بچه ها در بهار کمی سریع تر از بقیه ی فصول سال رشد می کنند. به علاوه، دختران بین سنین ۸ تا ۱۳ سالگی یک جهش رشدی دارند. این جهش رشدی برای پسران بین سنین ۱۰ تا ۱۵ سالگی رخ می دهد.

۹- پنجاه درصد دی‌اِن‌اِی انسان ها و موزها شبیه به هم است

ما با همه ی موجودات خویشاوندیم و دی‌اِن‌اِی مشترک داریم، حتی با گل ها. محققان پی بردند ۱۸/۷ درصد ژنوم انسان ها و گیاهان یکی است. ۶۰ درصد دی‌اِن‌اِی مگس های میوه و مرغ ها هم مانند انسان ها است. یک شباهت ۹۶ درصدی هم میان دی‌اِن‌اِی انسان ها و شامپانزه ها وجود دارد. تحقیقات نشان داده ما حتی به موزها هم شبیه هستیم، به طوری که ۵۰ تا ۶۰ درصد ژن هایمان یکی است.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.