×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مهریه بیش از ۱۴ سکه مالیاتی شد!

به گزارش«رهوا».عده‌ای بر این باور هستند مهریه تنها در زمان طلاق امکان پذیر است و به جریان می‌افتد. اما باید بگوییم که خیر، هنگامی که عقد جاری می‌شود، زن به عنوان مالک مهریه می‌تواند هر گاه که بخواهد، مهریه خود را تمام و کمال دریافت کند. البته در اغلب اوقات، زنان پس از طلاق، اقدام به مطالبه مهریه می‌کنند.

به تازگی قانون جدیدی برای مهریه تصویب شده است. ابوترابی نماینده نجف‌آباد، جزئیات قانون جدید مهریه را تشریح کرد:

«در قانون جدید مهریه ابتدا مطرح شده که اشخاصی که اقساط مهریه عقب مانده دارند یا دائما به عقب می افتد دیگر به شکل سابق پرونده ای در دادگستری برای این فرد تشکیل نخواهد شد.»

«مورد بعدی که در قانون ذکر شده است این است که خانم ها دیگر نیازی نیست در فرآیند دادگاه و دادرسی که مدت زیادی را متحمل می شود ورود کنند بلکه می توانند درخواست خود را به اجرای احکام دادگستری ارائه کنند و اجرای احکام مکلف است این مورد را صدور اجرایی کند.»

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت:

«با قانون جدید مجلس فرآیند دو یا سه ساله ای که پیش روی بانوان برای درخواست مهریه بود را کاهش داده و به صورت شرعی که عندالمطالبه است برای خانم ها راحت تر شود.»

ابوترابی تصریح کرد:

«همچنین در قانون جدید تا ۱۴ سکه معاف از حق ثبت شده است و تا صد سکه از یک و یک دهم درصد و از ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه را دو درصد و از ۲۰۰ به بالا را ۱۵ درصد مالیات در قانون دیده شده است. یعنی افرادی که می خواهند سند ازدواج خود را دریافت کنند می‌بایست مبلغی را به حساب دولت واریز کنند تا بتوانند سند ازدواج خود را دریافت کنند.»

حق ثبت مهریه چیست؟

نمایندگان مجلس برای جلوگیری از ثبت مهریه های سنگین، برای مهریه بالای ۱۴ سکه حق ثبت در نظر گرفته‌اند.

حق ثبت مهریه یا به زبان خودمانی‌ تر، مالیات، مبلغی است که زوجین باید به ازای میزان سکه‌ های در نظر گرفته شده برای مهریه پرداخت کنند.

هر دو طرف (عروس و داماد) به صورت نصف نصف این مبلغ را می پردازند. وجه حاصل از آن به صندوق تهیه جهیزیه برای افراد نیازمند واریز خواهد شد.

این طرح هم اکنون در کمیسیون قضایی و حقوقی به تصویب رسیده و برای اعلام نظر نمایندگان در اختیار هیات رئیسه مجلس قرار گرفته است.

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.