×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چطور خانواده ایمن الظواهری، سازمان سیا را به مکان اختفای رهبر القاعده هدایت کردند؟

به گزارش«رهوا».روز دوشنبه، ایالات متحده اعلام کرد که ۲۱ سال جستجو برای یکی از تحت تعقیب ترین مردان جهان به پایان رسیده و الظواهری در یک حمله پهپادی در کابل کشته شده است. این رهبر القاعده توسط سازمان سیا تحت تعقیب بوده و مشخص شد که در خانه ای در کابل پنهان شده است، پس از آنکه همسر، دختر و فرزندانش را به خانه ای بزرگ در محله مرفهی در قلب کابل منتقل کرد. یک مقام امنیتی گفته است که رهبر القاعده یک روتین زندگی تکراری داشته که به کشتن او کمک بسیاری کرده است، از جمله گذراندن وقت زیاد در بالکن خانه برای تماشای شهر کابل. این عادت هر روزه به سازمان سیا امکان داد حمله هوایی دقیقی برای از بین بردن الظواهری برنامه ریزی کند. این دستکم پنجمین باری بود که سازمان سیا برای کشتن این رهبر تروریستی ۷۱ ساله تلاش می کرد.

ایمن الظواهری رهبر القاعده یکی از اصلی ترین اهداف بسیاری از دولت های ایالات متحده بود، بعد از اینکه این پزشک مصری تبدیل

پیش از سال ۲۰۲۲

از زمان حملات یازده سپتامبر و حمله به افغانستان در سال ۲۰۰۱، الظواهری ظاهراً در مناطق تحت نفوذ طالبان در پاکستان سکونت داشت. بادیگاردهایش در مواردی حتی با قبایل محلی وصلت می کردند تا روابطشان را مستحکم تر کرده و وفاداری آن ها را بخرند. در برهه ای از زمان، حتی گمان می رفت که الظواهری در کراچی ، پایتخت پاکستان، زندگی می کند و بی خبری از او باعث شده بود برخی مدعی مرگ او شوند. در فوریه ۲۰۰۳، مقامات آمریکایی معتقد بودند که به دستگیری ایمن الظواهری نزدیک هستند، در شرایطی که وی با یکی دیگر از مقامات ارشد القاعده در پیشاور، پاکستان دیدار داشت. عملیات شکست خورد زیرا مقامات نتوانستند تایید قطعی مکان ملاقات را تا یک روز پس از انجام آن دریافت کنند. یک سال بعد، تلاش برای ترور او نیز شکست خورد. سازمان سیا یک منطقه کوهستانی در وزیرستان جنوبی پاکستان را بمباران کرد، جایی که گمان می رفت الظواهری در آن پنهان شده است.

الظواهری در این بمباران زخمی شد اما جان سالم به در برد. در سال ۲۰۰۶، بمباران منطقه ای در شمال غربی منطقه ای مرزی در پاکستان با هدف کشتن الظواهری انجام شد. علیرغم شایعاتی که از کشته شدن نفر دوم القاعده در آن زمان خبر می داد، دو هفته بعد ویدیویی از ایمن الظواهری منتشر شد که در آن می گفت: «نه بوش و نه تمام قدرت های روی زمین نمی توانند مرگ مرا یک ثانیه جلوتر بیندازند». در سال ۲۰۰۹، یک پزشک اردنی به نام هومان البلاوی هفت مامور سیا را کشت، پس از آنکه آن ها را متقاعد کرده بود که می تواند محل اختفای الظواهری را به آن ها نشان دهد. در جریان دیدار با ماموران سازمان سیا در پایگاهی در خوست، افغانستان، این پزشک اردنی کمربند انفجاری اش را منفجر کرد و در مجموع هشت نفر را کشته و شش نفر دیگر را زخمی کرد. مشخص نیست که البلاوی از نیروهای القاعده بوده و این عملیات را از طرف آن ها انجام داده یا خیر و البته مسخص هم نیست که مقامات امنیتی آمریکایی چندین بار به ترور رهبر سابق القاعده نزدیک بودند.

ایمن الظواهری رهبر القاعده یکی از اصلی ترین اهداف بسیاری از دولت های ایالات متحده بود، بعد از اینکه این پزشک مصری تبدیل

اوایل سال ۲۰۲۲

در اوایل سال جاری میلادی، مقامات ارشد اطلاعاتی دولت بایدن دریافتند که همسر رهبر القاعده و دختر و فرزندان وی به خانه ای امن در منطقه شیرپور در کابل نقل مکان کرده اند که قبلاً با عنوان منطقه سبز شناخته شده و محل استقرار سفارت خانه های کشورهای غربی تا پیش از سقوط کابل بدست طالبان در آگوست سال گذشته بود، منطقه ای که اکنون مکان زندگی مقامات ارشد طالبان است. کسانی که قبلاً در این منطقه کار می کردند اطلاعات خوبی در مورد آن در اختیار نیروهای امنیتی آمریکایی قرار داده و برای سازمان سیا مسجل شد که افراد برجسته ای در منطقه شیرپور ساکن هستند. در طی ۱۲ ماه قبل تر، الظواهری در ویدیوهایی مدعی شده بود که او رهبر یک حرکت اسلامی بزرگ است و از زنان مسلمان هندی به خاطر اعتراضشان به ممنوعیت حجاب در مدارس این کشور پشتیبانی کرده بود. این ویدیوها نشان می داد که پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان، ایمن الظواهری نیز جسورتر شده است.

ایمن الظواهری رهبر القاعده یکی از اصلی ترین اهداف بسیاری از دولت های ایالات متحده بود، بعد از اینکه این پزشک مصری تبدیل

آوریل ۲۰۲۲

علیرغم کاهش نیروهای امنیتی در کابل پس از بازگشت طالبان، سازمان سیا توانست اطلاعات قابل اطمینان کافی بدست آورد که تایید می کرد ایمن الظواهری در همان محلی زندگی می کند که خانواده اش مستقر هستند. در ماه آوریل بود که مقامات امنیتی آمریکا جو بایدن را در جریان ماجرا قرار دادند و عملیات ترور او آغاز شد. آن ها چندین بار ایمن الظواهری را در بالکن خانه ای که بعدتر همانجا ترور شد رویت کردند. اگر چه به مالک خانه اشاره ای نشده است، اما واشنگتن پست او را یکی از دستیاران ارشد سراج الدین حقانی رهبر شبکه حقانی اعلام کرده است. در سال ۲۰۲۰، خبر رسید که الظواهری با یکی از مقامات ارشد شبکه حقانی دیدار داشته و به افغانستان بازگشته است.

ایمن الظواهری رهبر القاعده یکی از اصلی ترین اهداف بسیاری از دولت های ایالات متحده بود، بعد از اینکه این پزشک مصری تبدیل

می تا ژوئن ۲۰۲۲

در ماه های می و ژوئن بود که اطلاعاتی در مورد روتین زندگی روزانه الظواهری در اختیار دولت بایدن قرار گرفت و مقامات به این نتیجه رسیدند که بدون تلفات جانبی می توان او را کشت.

جولای ۲۰۲۲

در روز اول جولای سال جاری بود که جلسه ای بین مقامات امنیتی و بایدن برگزار شده و ماکتی از خانه محل اختفای الظواهری نیز در جلسه به نمایش گذاشته شد. در اواخر همان ماه بود که بایدن دستور آغاز عملیات را صادر کرد. در گزارش روزنامه تایمز ادعا شد که الظواهری دیگر مانند گذشته محتاط نیست و علیرغم اینکه خانه را ترک نمی کند اما روتین زندگی اش را نیز تغییر نداده است. بدین ترتب بود که در ساعت ۶:۱۸ دقیقه به وقت محلی، الظواهری توسط دو موشک R9X هلفایر «نینجا» که از پهپاد CIA MQ-9 Reaper متعلق به سازمان سیا شلیک شده بود کشته شد. بعد از کشته شدن الظواهری خانواده او به محل دیگری منتقل شدند. ماهواره ها و تیم زمینی سازمان سیا توانسته اند با موفقیت هویت الظواهری پس از کشته شدن را تایید کنند.

ایمن الظواهری رهبر القاعده یکی از اصلی ترین اهداف بسیاری از دولت های ایالات متحده بود، بعد از اینکه این پزشک مصری تبدیل

موشک R9X هلفایر چه قابلیت هایی دارد؟

موشک R9X برای کاهش تلفات ناخواسته در موشک های انفجاری مرسوم طراحی شده است و برخلاف موشک های معمول منفجر نشده و تنها به هدف تعیین شده آسیب می رساند. برخی رسانه ها بر این باورند که موشک ویرانگر جدید که با لقب «جینسوی پرنده» (flying Ginsu) نیز شناخته می شود، برای کشتن ابو خیر المصری، رهبر القاعده، در اکتبر ۲۰۱۷ نیز به کار گرفته شده بود که شباهت های بسیاری با حادثه روز گذشته دارد.

ایمن الظواهری رهبر القاعده یکی از اصلی ترین اهداف بسیاری از دولت های ایالات متحده بود، بعد از اینکه این پزشک مصری تبدیل

جینسوی پرنده یک نسخه منشعب شده از موشک Hellfire است، موشکی حدود ۵ فوت طول و ۱۰۰ پوند وزن دارد و پس از برخورد با هدف انفجار بسیار بزرگی داشته و محل برخورد و اطراف آن را کاملاً می سوزاند. تاکنون ۶ عملیات ویژه دیگر با استفاده از موشک جینسوی پرنده در لیبی، سومالی، عراق و سوریه انجام شده که در همگی آن ها به جای کلاهک انفجاری از تیغه استفاده شده است. نام این موشک از برند چاقوی جینسو گرفته شده که خود از شمشیر سامورایی ها الهام گرفته شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.