×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جزییات کشتن ایمن الظواهری رهبر القاعده

به گارش«رهوا».کسی که مغز متفکر چندین حمله تروریستی در دو دهه اخیر و عامل قتل هزاران آمریکایی معرفی شده است. بایدن در صحبت های خود بارها به حملات یازده سپتامبر اشاره کرد که الظواهری در برنامه ریزی برای ان نقش داشت و تاکید کرد که کشتن اصلی ترین هدف تروریستی در جهان نشان می دهد که آمریکا برای تعقیب و کشتن تروریست ها مصمم است و اهمیت ندارد آن ها کجا مخفی شوند و اجرای عدالت چه مدت زمان ببرد.

جزییات کشتن ایمن الظواهری با موشک هلفایر در قلب کابل

جو بایدن در صحبت های خود پس از اعلام کشته شدن ایمن الظواهری در حمله پهپادی سازمان سیا گفت: «اکنون عدالت به اجرا درآمد و این رهبر تروریست دیگر وجود ندارد. ما امشب بار دیگر این موضوع را به وضوح گفتیم که مهم نیست چقدر طول بکشد، مهم نیست کجا پنهان شده باشید، اگر تهدیدی برای مردم ما باشید، ایالات متحده شما را پیدا کرده و کارتان را خواهد ساخت». الظواهری ۷۱ ساله توسط دو موشک هلفایر «نینجا» کشته شد که تیغه هایی بازشونده دارند و از پهپادهای سازمان سیا پرتاب شده بودند، در حالی که رهبر القاعده در بالکن خانه امنش در منطقه امن و ثروتمند کابل ایستاده بود. گفته می شود برای کشتن ایمن الظواهری ۶ ماه برنامه ریزی صورت گرفته بود.

جزییات کشتن ایمن الظواهری با موشک هلفایر در قلب کابل

جو بایدن در سخنرانی خود به نقش الظواهری در سازمان تروریستی القاعده اشاره کرده و مدعی شد که علاوه بر عملیات تروریستی یازده سپتامبر، وی در بمب گذاری کشتی جنگی یو اس اس کول در سال ۲۰۰۰ و حمله به سفارت های آمریکا در کنیا و تانزانیا در سال ۱۹۹۸ نیز نقش داشته است: «او مسیری از قتل و خشونت علیه شهروندان آمریکایی، سربازان آمریکایی، دیپلمات های آمریکایی و منافع آمریکا را برای خود در پیش گرفته بود». بایدن با هشدار به صحبت های خود پایان داد: «برای کسانی می گویم که در سراسر جهان به تلاش برای آسیب زدن به ایالات متحده تلاش می کنند. حرفم را بشنوید. ما همیشه هوشیار خواهیم بود و دست به کار می شویم و همیشه هر کاری که برای اطمینان از امنیت آمریکایی ها در خانه و در سراسر جهان لازم باشد را انجام می دهیم».

جزییات کشتن ایمن الظواهری با موشک هلفایر در قلب کابل

ایمن الظواهری در سال ۱۹۸۲ پشت میله های زندان در مصر

ایمن الظواهری کیست؟

ایمن الظواهری یکی از تحت تعقیب ترین تروریست ها در فهرست سازمان سیا بوده و جایزه ای ۲۵ میلیون دلاری برای اطلاعاتی منجر به دستگیری یا کشتن او تعیین شده بود. ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در بیانیه ای وقوع حمله پهپادی در کابل را تایید کرده، آن را به شدت محکوم کرده و نقض قوانین بین المللی خواند. حمله پهپادی منجر به قتل ایمن الظواهری به یک خانه مسکونی در منطقه شرپور کابل که منطقه ای ثروتمند است و بسیاری از مقامات رسمی طالبان در آن زندگی می کنند صورت گرفته است. الظواهری روی بالکن خانه ای سه طبقه ایستاده بود که با دو موشک R9X هدف قرار گرفت و کشته شد. موشک های هلفایر برای حملات پهپادی دقیق طراحی شده و عموماً بر علیه اهداف بسیار مهم به کار گرفته می شوند.

جزییات کشتن ایمن الظواهری با موشک هلفایر در قلب کابل

این حمله در ساعات اولیه صبح روز یکشنبه به وقت کابل (۶:۱۸ دقیقه صبح) صورت گرفته است. بر اساس اطلاعات سازمان سیا، الظواهری سال گذشته به افغانستان بازگشته بود. یک مقام ارشد سازمان سیا در مورد چگونگی ترور ایمن الظواهری گفته است: «امسال ما دریافتیم که الظواهری، خانواده اش، همسرش، دخترش و فرزندانش به خانه امنی در کابل منتقل شده اند». وی مدعی شد که در این مدت الظواهری هیچگاه خانه امنش را ترک نکرده و تنها او در این حمله کشته شده اند. این مقام ارشد همچنین مدعی شده که شبکه حقانی، شبکه تروریستی نزدیک به القاعده که اکنون بخشی از دولت طالبان است، پس از این حمله، خانواده الظواهری را به مکان جدیدی نزدیک به مرز منتقل کرده است. همچنین این مقام امنیتی گفته است: «اعضای خانواده الظواهری در زمان حمله در دیگر نقاط این خانه امن بودند و عمداً مورد هدف قرار نگرفتند و آسیبی به آن ها نرسیده است».

جزییات کشتن ایمن الظواهری با موشک هلفایر در قلب کابل

ایمن الظواهری بعد از مرگ بن لادن در سال ۲۰۱۱ رهبری طالبان را بر عهده گرفت در حالی که ده سال قبل تر در اواخر سال ۲۰۰۱، همراه با اسامه بن لادن از دست نیروهای آمریکایی در افغانستان گریخته بودند. بعد از مرگ بن لادن هیچ اطلاعاتی در مورد محل اختفای الظواهری وجود نداشت و در سال ۲۰۲۰ بود که شایعاتی در مورد مرگ او در اثر بیماری نیز منتشر شد. الظواهری در سال ۱۹۵۱ در مصر متولد شده و یک جراح بود. او در منطقه ای مرفه در قاهره بزرگ شده و پسر یک پزشک مشهور و نوه شخصیت های علمی سرشناسی بود. او در نوجوانی به یک گروه اسلامگرای افراطی در قاهره پیسوت و دو بار به خاطر تلاش برای ترور دو رهبر مصری دستگیر و زندانی شد. در ادامه در دهه ۱۹۸۰ بود که به گروه مجاهدینی پیوست که علیه نیروهای شوروی در افغانستان می جنگیدند. آنجا بود که با اسامه بن لادن آشنا شده و به پزشک شخصی و معاون او تبدیل شد. او در سال ۱۹۹۸ گروه جهاد اسلامی مصر را با القاعده ادغام کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.