×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۱۲ اشتباه رایج بهداشتی که هر روزه مرتکب می شویم

به گزارش«رهوا».در ادامه از اشتباهات بهداشتی رایجی خواهیم گفت که مرتکب می شویم.

۱- هر روز از نخ دندان استفاده نمی کنید

استفاده از نخ دندان یکی از بخش های مهم بهداشت دهان و دندان است، اما کمتر کسی این کار را هر روز انجام می دهد.

بعد از روزها یا هفته ها استفاده نکردن از نخ دندان، پلاک که همان باکتری های چسبنده است در دهان جمع می شود و تولید اسید می کند، امری که باعث پوسیدگی دندان ها و بروز بیماری در لثه ها همچون التهاب لثه یا همان ژنژیویت (Gingivitis) می شود.

به گفته ی کارشناسان باید روزانه دست کم یک بار از نخ دندان استفاده کرد.

۲- وسایلی که هر روز با آن ها تماس دارید را تمیز نمی کنید

آخرین باری کِی کیبورد، ماوس، تلفن همراه یا کنترل تلویزیون تان را تمیز کردید؟ این وسایل شاید ظاهر تمیزی داشته باشند، اما پوشیده از باکتری ها و میکروب هایی هستند که از طریق تماس منتقل می شوند.

پژوهشی نشان داد باکتری های یک کیبورد کامپیوتر ۴۰۰ برابر بیشتر از باکتری های یک کاسه توالت است. تحقیق دیگری هم نشان داد ۲ نوع باکتری کشنده و مقاوم به دارو به نام های MRSA و VRE می توانند تا ۲۴ ساعت روی کیبورد زنده بمانند.

به همین دلیل باید وسایلی که هر روز با آن ها تماس دارید را تمیز کنید، حتی اگر کثیف به نظر نرسند.

۳- حوله حمام تان را نمی شویید و قبل از خشک شدن آن را جمع می کنید

حمام کردن برای این است که تمیز و شاداب شویم اما اگر آخر کار خودمان را با یک حوله ی کثیف خشک کنیم، همه ی زحمات مان به باد می رود. شاید فکر کنید که چون بعد از حمام و با بدن تمیز از حوله ی حمام تان استفاده می کنید، بنابراین آنقدر کثیف نیست. اما حقیقت این است که حوله های حمام محل مناسبی برای رشد انواع میکروب ها هستند.

هر چقدر هم که در حمام خودتان را بشویید نمی توانید از همه میکروب هایی که به پوست تان چسبیده خلاص شوید. همین میکروب ها به حوله ی حمام تان هم منتقل می شوند و روی سطح مرطوب آن شروع به تکثیر شدن می کنند. بنابراین با استفاده ی مداوم از یک حوله ی شسته نشده، درواقع آن میکروب ها را به بدن خود می مالید.

علاوه بر این، اگر حوله حمام تان را قبل از خشک شدن جمع کنید، به محلی برای رشد قارچ ها، کپک ها و ویروس ها تبدیل می شود، امری که می تواند شما را گرفتار انواع مشکلات پوستی، از جوش و اگزما گرفته تا زگیل و عفونت کند.

به همین دلیل توصیه می شود هر ۲ تا ۳ روز حوله حمام خود را بشویید. بعد از استفاده از حوله هم بگذارید خودش کامل خشک شود.

۴- داخل کفش هایتان را تمیز نمی کنید

اگر به مشکل بوی پا گرفتار هستید، احتمالاً روش های مختلفی را برای حل این مشکل امتحان کرده اید که بی فایده هم بوده اند. علتش این است که مشکل فقط از پاهایتان نیست. ممکن است مقصر اصلی کفش هایتان باشد.

درون هر پا بیشتر از ۲۵۰ هزار غده عرق وجود دارد و پاها می توانند روزانه نزدیک به ۲۸۰ میلی لیتر عرق تولید کنند. وقتی پا درون کفش قرار دارد به داخل آن هوا نمی رسد و همین موضوع می تواند عرق پا را بیشتر کند. وقتی هم که عرق کفش تبخیر نشود، باکتری ها شروع به تولید نوعی اسید می کنند که عامل همان بوی بد پا است.

اگر همیشه یک کفش ثابت بپوشید بدون اینکه داخل آن را بشویید یا تمیز کنید، بوی بد سر جایش باقی خواهد ماند. با شستشوی کفشنه تنها این بوی بد کم می شود (یا از بین می رود)، بلکه به بیشتر شدن عمر کفش هم کمک می شود. بعد از استفاده ی روزانه هم بگذارید کفش هایتان خودشان خشک شوند.

۵- ناف تان را تمیز نمی کنید

ناف هم مانند قسمت های دیگر بدن باید تمیز شود اما بیشتر اوقات از قلم می افتد. در حقیقت، محققان ۲،۳۶۸ گونه باکتری مختلف در ناف افراد یافته اند که ۱،۴۵۸ تای آن ها جدید هستند و برای اولین بار کشف شده اند.

وقتی ناف خود را تمیز نمی کنید، آلودگی ها درون آن جمع می شوند و محل مناسبی برای رشد باکتری ها به وجود می آید. این وضعیت می تواند منجر به مشکلات متعددی همچون بدبویی، عفونت قارچی و سنگ ناف شود. سنگ ناف از چربی و سلول های مرده ای که درون ناف جمع می شوند، به وجود می آید.

۶- از نوارهای بهداشتی معطر استفاده می کنید

بعضی زنان در دوران پریود از نوارهای بهداشتی و تامپون های معطر استفاده می کنند تا بوی آن را پنهان کنند. اما ضرر این محصولات بیشتر از فایده ی آن ها است. واژن به طور خودکار تمیز می شود و برای حفظ تمیزی خود نیازی به عطر، صابون یا هر محصول دیگری ندارد. این محصولات می تواند این ناحیه ی حساس از بدن را اذیت کند چون مواد شیمیایی درون آن ها می تواند pH طبیعی واژن را به هم زند و باعث عفونت، ضایعات پوستی، التهاب و خارش شود.

۷- گوش های خود را با گوش پاک کن تمیز می کنید

گوش ها خود به خود تمیز می شوند و نیازی به پاک کردن جرم گوش یا جلوگیری از جمع شدنش نیست.

جرم گوش معمولاً به طور خودکار و به تدریج از گوش خارج می شود. با این حال، گوش بعضی افراد جرم بیشتری تولید می کند که در بلند مدت خشک می شود و در مجرای گوش باقی می ماند. در چنین مواردی، جرم را باید به صورت دستی خارج کرد اما نه با گوش پاک کن.

وقتی گوش پاک کن یا هر جسم دیگری را در داخل گوش فرو می برید، جرم هم بیشتر به داخل مجرای گوش فرو می رود. انباشت تکه های جرم در نزدیکی پرده ی گوش می تواند باعث عفونت های دردناک شود و خطر آسیب دیدگی مجرا و پرده ی گوش هم وجود دارد.

جرم گوش چیز غیر بهداشتی ای نیست و در واقع کارکردهای زیادی دارد؛ یک مرطوب کننده ی طبیعی است، گرد و غبار و آلودگی ها را به خود جذب می کند و مانع ورود باکتری ها و دیگر ارگانیسم به درون گوش می شود.

۸- از لوازم آرایشی به صورت مشترک استفاده می کنید و برس های آرایشی تان را نمی شویید

لوازم آرایشی مثل کرم پودر، رژلب، پنکک و غیره می توانند مخفیگاه همه نوع میکروبی باشند. باکتری هایی که روی پوست تان قرار دارند، به لوازم آرایشی تان منتقل می شوند. اگر کسی از آن ها استفاده کند، آن باکتری ها به او هم منتقل می شود. بیماری هم از این طریق می تواند منتقل شود و ممکن است دچار عفونت چشم، تبخال یا جوش شوید.

حتی ممکن است فلج شوید! این همان اتفاقی است که در سال ۲۰۱۵ برای دختر ۲۷ ساله ای به نام جو گیلکریست رخ داد. جو به دلیل درد شدیدی که عفونت استافیلوکوک علت آن بود، در بیمارستان بستری شد. او بعد از استفاده از لوازم آرایشی یکی از دوستانش برای پوشاندن یک جوش به این بیماری مبتلا شده بود. معلوم شد که دوست او ناقل باکتری عامل این عفونت بوده. پاهای جو به طور کامل بی حس شد و او برای همیشه ویلچرنشین شد.

یک اشتباه رایج دیگر در رابطه با لوازم آرایشی، تمیز نکردن برس های آرایشی است. آن ها نه تنها باقیمانده ی مواد آرایشی، بلکه چربی، آلودگی ها و سلول های مرده را در خود نگه می دارند و به همین دلیل به محلی برای رشد باکتری ها تبدیل می شوند. استفاده از برس های آرایشی کثیف می تواند باعث عفونت های قارچی، جوش و مشکلات پوستی زیاد دیگری شود. به همین دلیل توصیه می شود برس های آرایشی خود را هر یک هفته تا ۱۰ روز بشویید.

۹- در دستشویی های عمومی از دستگاه خشک کن استفاده می کنید

دستگاه های خشک کن شاید در مقایسه با دستمال کاغذی با محیط زیست سازگارتر باشند، اما به طور قطع بهداشتی تر نیستند.

کشیدن سیفون می تواند باکتری ها و ذرات میکروسکوپیک مدفوع را تا ۴/۵ متر به هوا پرتاب کند. این باکتری ها و ذرات مدفوع می توانند به داخل دستگاه خشک کن کشیده شوند و وقتی دست های خود را با دستگاه خشک می کنید به آن ها منتقل می شوند.

به همین دلیل توصیه می شود از دستگاه های خشک کن استفاده نکنید. در صورتی که به دستمال کاغذی دسترسی نداشتید، بگذارید دست هایتان خود به خود خشک شوند.

۱۰- لیف حمام تان را عوض نمی کنید

لیف جسمی خلل و فرج دار با شکاف ها و گوشه های متعدد است. وقتی آن را به پوست خود می کشید، سلول های مرده ی پوست درون آن باقی می مانند. این وضعیت در ترکیب با رطوبت لیف، محیط مناسبی برای رشد باکتری ها ایجاد می کند. هر چه بیشتر از لیف خود استفاده کنید، باکتری های بیشتری در آن جمع می شود. استفاده ی طولانی مدت از یک لیف ثابت می تواند باعث مشکلات پوستی زیادی از جمله عفونت های قارچی شود.

۱۱- روبالشی تان را زود به زود عوض نمی کنید

همچون دیگر قسمت های بدن، روی صورت و موها هم طی روز چربی و آلودگی جمع می شود. شستشوی صورت و موها به رفع این چربی ها و آلودگی ها کمک می کند، اما کافی نیست و بقایای آن ها به روبالشی تان منتقل می شود.

اگر هفته ها یا ماه ها است که از یک روبالشی ثابت استفاده می کنید، حالا پوشیده از سلول های مرده پوست، چربی، عرق و باکتری شده است. دیر به دیر عوض کردن روبالشی می تواند منجر به ضایعات پوستی، خارش، جوش و دیگر مشکلات پوستی شود. روبالشی کثیف می تواند مایت ها و ساس های تختخوابی را هم به خود جذب کند. به همین دلیل توصیه می شود هر هفته روبالشی خود را بشویید.

۱۲- موهای ناحیه تناسلی خود را می زنید

بعضی برای زیبایی، موهای ناحیه تناسلی خود را می زنند، اما بسیاری هم به دلایل بهداشتی این کار را انجام می دهند. با این حال، کارشناسان می گویند زدن موهای ناحیه تناسلی می تواند مضر باشد. انسان تنها پستانداری است که در ناحیه تناسلی خود موهایی بلند و ضخیم دارد و این امر بی دلیل نیست.

در حقیقت، این موها جلوی ساییدگی این ناحیه ی بسیار حساس هنگام دخول در حین برقراری رابطه جنسی را می گیرند. علاوه بر این، غدد عرق آپوکرین از فولیکول های مو برای دفع عرق استفاده می کنند. زدن موهای ناحیه تناسلی نه تنها یک فرآیند طبیعی را مختل می کند، بلکه می تواند شما را در برابر بیماری های مقاربتی همچون اِچ‌پی‌وی، کلامیدیا و سوزاک هم آسیب پذیرتر کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.