×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 2 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چرا جمعیت ایران باید دستِ‌کم به ۱۵۰میلیون برسد؟!

به گزارش «رهوا»، بررسی وضعیت جمعیتی ایران با همسایه خود ترکیه، در شاخص‌های مختلف نشان می‌دهد علی‌رغم اینکه وسعت جغرافیایی ایران ۲برابر ترکیه است و هر دو کشور جمعیت یکسانی دارند، اما اقتصاد ترکیه ۱٫۶برابر بزرگتر از ایران است.

در سال ۲۰۲۰، جمعیت ایران ۸۴٫۳ میلیون و جمعیت ترکیه ۸۴٫۵ میلیون نفر برآورد شده است، در حالی که نرخ رشد جمعیت ترکیه از سال ۲۰۱۸ تقریباً در میزان ۱٫۳۴ درصد ثابت مانده و به‌عوض نرخ رشد جمعیتی کشور ما به زیر ۱ درصد سقوط کرده است!

جمعیت شهرنشین هر دو کشور نیز تقریباً برابر ۷۵ درصد از جمعیت این کشورهاست؛ تراکم جمعیتی کشور ترکیه ۱۱۰ نفر در هر کیلومترمربع است در حالی که تراکم جمعیتی کشور ایران ۵۲ نفر در هر کیلومترمربع است.

کاهش جمعیت , فرزندآوری , سیاست‌های تشویقی برای فرزندآوری , کشور ترکیه , کلیدواژه‌های بیانات مقام معظم رهبری ,

در این رابطه، بازخوانی بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در “همایش ملی تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه” در تاریخ ۱۳۹۲/۸/۶ جالب توجه است:

“بنده همچنان معتقدم کشور ما، کشور ۷۵میلیونی نیست، کشور ما، کشور ۱۵۰میلیونی [است]؛ حالا ما دستِ‌کم را گرفتیم گفتیم ۱۵۰میلیون؛ بیشتر هم می‌شود گفت. قطعاً این کشور با این سطح وسیع، با این تنوّع آب‌وهوایی، با این امکانات فراوان زیرزمینی، با این استعداد بالقوّه‌ی علمی که در این کشور وجود دارد، می‌تواند یک کشور پرجمعیّتی باشد و ان‌‌شاءالله خودش هم این جمعیت را اداره کند؛ یعنی همچنان ‌که ما فکر می‌کنیم که اگر چهار پنج بچّه افتاد روی دوش یک خانواده، وضع زندگی‌شان چگونه خواهد شد، فکر این را هم بکنید که این چهار پنچ بچّه وقتی بزرگ شدند و کاری پیدا کردند و شغلی پیدا کردند چه کمکی می‌توانند به پیشرفت کشور بکنند؛ یعنی این را هم باید فکر کرد.”

مقایسه وضعیت جمعیتی، مساحت جغرافیایی و توسعه اقتصادی کشور ما با ترکیه، خود به خود موضوع مورد بحث مقام معظم رهبری را تأیید و اثبات می‌کند؛  جمعیت، نرخ رشد جمعیت، درصد شهرنشین، تراکم جمعیت و مساحت از عوامل تأثیرگذار به‌روی شاخص‌های توسعه اقتصادی‌اند.

متأسفانه کشور ما از این نظر در مقایسه با کشور همسایه خود در وضعیت هشدار قرار دارد؛ نرخ باروری کشور در زمان حاضر به حدود ۱٫۷ فرزند سقوط کرده و نرخ رشد جمعیت نیز کمتر از ۱ درصد است؛ اینها در حالی است که بحران سالمندی جمعیت کشورمان با سرعت در حال نزدیک شدن‌ است؛ در این رابطه هیچ‌گونه واکنش و دورنگری از مسئولان و ارگان‌های مربوطه مشاهده نمی‌شود و اکثر مسئولان هنوز که هنوز است، بحران کاهش جمعیت را جدی و در اولویت رسیدگی نمی‌دانند!

برچسب ها : , ,
  1. رضا حیدری

    دلیل برتری اقتصادی کشور ترکیه نسب به ایران جمعیت نیست بلکه نبودن تحریم ها و آزاد بودن حجاب و جذب توریست و گردشگر های بیشتر نسبت به ایران هست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.