×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چرا ایالات متحده تمام ناوگان ۲۰ فروندی بمب افکن های B-2 Spirit را زمینگیر کرده است؟

به گزارش«رهوا».تحقیق در این مورد ادامه دارد اما شرح اتفاقات رخ داده که باعث زمینگیر شدن B-2 Spirit شد بدین ترتیب است:

چرا ایالات متحده تمام ناوگان بمب افکن های B-2 Spirit را زمینگیر کرده است؟

۱۰ دسامبر: آسیب دیدن بمب افکن B-2 Spirit و فرود اضطراری

به دلیل یک نقص اعلام نشده، یک بمب افکن B-2 Spirit در دهم دسامبر و در جریان عملیات های روتین در پایگاه هوایی وایت من در باند پرواز دچار آسیب شد که خدمه را وادار به فرود اضطراری کرد. این هواپیما مدت کوتاهی بعد از فرود دچار آتش سوزی شد و تیم آتش نشانی پایگاه این آتش سوزی را خاموش کرد.

B-2 Spirit

۱۲ دسامبر: باند پرواز بسته شد و صدمات وارده به بمب افکن B-2 Spirit برآورد گردید

باند پرواز این بمب افکن از ۱۲ دسامبر بسته شده است. این بمب افکن اکنون بر اساس تصاویر ماهواره ای گوگل مپس قابل رویت است. این بمب افکن غول پیکر از باند خارج شده و وارد چمن ها شد و در ادامه خودروهای اضطراری آن را احاطه کردند. نه باند پرواز و نه چمن ها اطراف هیچ نشانی از آتش سوزی ندارند، از این رو به نظر می رسد که آتش سوزی این بمب افکن نسبتاً جزیی بوده است. نکته جالب اینکه، ورودی های هوای دوگانه B-2 Spirit و اگزوزهای آن با نوعی فویل فلزی انعکاسی پوشانده شده است. هدف از این فویل مشخص نیست اما ممکن است برای مخفی کردن برخی از جنبه های پنهانکاری این هواپیما به کار گرفته شده باشد. همچنین این کار می تواند با آتش سوزی داخل هواپیما در ارتباط باشد.

چرا ایالات متحده تمام ناوگان بمب افکن های B-2 Spirit را زمینگیر کرده است؟

۱۹ دسامبر: زمینگیر شدن بمب افکن های B-2 Spirit تایید شد

بدنبال تصادف یک فروند بمب افکن B-2 Spirit، نیروی هوایی ایالات متحده به طور موقت تمامی ۲۰ فروند بمب افکن این نوع خود را زمینگیر کرد که معمولاً در پایگاه هوایی وایت من مستقر هستند (به استثنای یک فروند که در پایگاه هوایی ادواردز در کالیفرنیا مستقر است). بر اساس گزارش ها، بمب افکن های B-2 همچنان می توانند پرواز کنند اگر فرماندهان برای انجام ماموریت های ضروری دستور پرواز آن را صادر کنند. به عبارت دیگر، این ناوگان هنوز برای پرواز در موارد اضطراری آماده است. بمب افکن های B-2 می توانند برای انجام عملیات های بازدارندگی هسته ای به پرواز درآیند، با توجه به اینکه تنها یکی از دو بمب افکن هسته ای ایالات متحده در کنار B-52H Stratofortress هستند.

چرا ایالات متحده تمام ناوگان بمب افکن های B-2 Spirit را زمینگیر کرده است؟

حوادث قبلی مرتبط با B-2 و جایگزینی آن در آینده

نیروی هوایی ایالات متحده در ابتدا می خواست ۱۳۲ فروند بمب افکن B-2 خریداری کند اما این هواپیما که در روزهای پایانی جنگ سرد توسعه یافت، ناگهان خود را بدون عملیات یافت. این خرید در نهایت به تنها ۲۰ فروند کاهش یافت، به اضافه یک نمونه اولیه که به یک هواپیمای آماده مبارزه تبدیل می شد. این سرویس از ناوگانی ۲۱ فروندی در ادامه به ۲۰ فروند کاهش یافت پس از اینکه یک فروند از این بمب افکن ها به نام Spirit of Kansas در جریان یک سانحه نابود شد. یک سانحه دیگر در سال ۲۰۱۰ به فروندی دیگر از این بمب افکن به نام Spirit of Washington آسیب شدید وارد کرد. این هواپیما دچار مقداری آتش سوزی شد که آلومینیوم آن را ذوب کرده و کابل های آن را خاکستر کرد و در نهایت اعلام شد که امکان تعمیر آن وجود دارد.

B-2 Spirit

این هواپیما یک سال را در جزیره گوام، همانجایی که سانحه در آنجا اتفاق افتاده بود، به سر برد و تعمیرات اولیه روی آن همانجا انجام شد و در نهایت توانست از روی اقیانوس آرام عبور کرده و خود را به پایگاه پالمدیل، کالیفرنیا برساند، جایی که تعمیرات به طور کامل انجام شد. تعمیرات این بمب افکن که Lazarus نام داشت در مجموع ۱۱۰ میلیون دلار هزینه در پی داشت و این هواپیما امروزه کاملاً عملیاتی است. با برنامه ریزی برای شروع در اواخر دهه ۲۰۲۰، قرار است B-2 با بمب افکن تازه رونمایی شده B-21 Raider جایگزین شود.

ناوگان بمب افکن های B-2 قدیمی بوده و سن متوسط آن ها ۲۵ سال است، هواپیمایی که هزینه پرواز و تعمیر و نگهداری بسیار بالایی نیز دارد. انتظار می رود B-21 Raider هم از لحاظ هزینه پرواز و هم تعمیر و نگهداری ارزان تر است و قرار است دستکم ۱۰۰ فروند از آن ها توسط نیروی هوایی ایالات متحده ساخته شود هر چند ممکن است این تعداد به ۱۴۰ یا حتی ۲۰۰ فروند نیز برسد. اگر همه چیز در مورد برنامه B-21 Raider خوب پیش برود، بمب افکن های قدیمی باید در ۱۰ سال آینده از خدمت خارج شوند، شاید هم زودتر.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.