×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 8 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پمپئو: آماده‌ایم بدون پیش‌شرط با ایران مذاکره کنیم

به گزارش«رهوا».مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا که به سوئیس سفر کرده در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه این کشور گفت که آمریکا حاضر است “بدون پیش‌شرط” با ایران مذاکره کند اما ایلات متحده همچنان به فشارهایش علیه ایران ادامه خواهد داد.

پومپئو با وجود اینکه اعلام کرد آمریکا آمادگی مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران را دارد اما گفت “ما زمانی حاضر به گفت‌وگو با ایران هستیم که ایران مانند یک کشور عادی رفتار کند”.

مایک پومپئو سال پیش ۱۲ خواسته فراگیر را برای رسیدن به توافقی جدید با تهران تعیین کرده بود که از توقف کامل فعالیت هسته ای تا پایان دادن به برنامه دفاعی و موشکی ایران را در بر می‌گرفت.

چهار روز پیش سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنان بر لزوم در نظر گرفتن خواسته‌های آمریکا از ایران تاکید کرده بود: “ما مایلیم که حکومت ایران موضوعات دوازده‌گانه را که وزیر خارجه مایک پومپئو مطرح کرده در نظر بگیرد، به سر میز مذاکره بیاید و به طور خلاصه، مثل یک کشور نرمال رفتار کند.”

در حالی آمریکایی ها از مذاکره با پیش شرط و یا بدون پیش شرط سخن می‌گویند که تجربه برجام نشان داد مذاکره با دولت ترامپ چندان عقلایی نیست؛ ترامپ چند ماه بعد از ریاست جمهوری خود، از برجام که حاصل ماه ها مذاکره بود، خارج شد و شدیدترین تحریم ها را علیه مردم ایران وضع کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه سوئیس، در دیدار با مایک پومپئو گفت که کشورش در مورد این‌که آیا ایران توافق هسته‌ای را نقض کرده یا نه به نتیجه‌ای که بخواهد آن را با طرف آمریکایی در میان بگذارد، نرسیده است.

در نبود مناسبات سیاسی میان ایران و آمریکا، سوئیس از دهه‌ها پیش حافظ منافع آمریکا در ایران است.

رئیس جمهوری سوئیس دو هفته پیش در سفری غیرمنتظره به آمریکا رفت و در کاخ سفید با دونالد ترامپ دیدار کرد؛ براساس گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای، آن دیدار به تنش آمریکا و ایران اختصاص یافت اما جزئیات بیشتری درباره نتایج آن منتشر نشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.