×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
محمدعلی کریمخانی، خواننده «آمدم‌ای شاه پناهم بده» درگذشت

به گزارش«رهوا».محمدعلی کریمخانی مداح اهل بیت (ع) و خواننده قطعه مشهور «آمدم‌ای شاه پناهم بده» ساعتی پیش در ۷۲ سالگی درگذشت. او متولد سال ۱۳۲۹ در نرجه استان قزوین بود.

او از کودکی به مداحی علاقه‌مند بود و در محافل و هیأت‌ها در ایام محرم و رمضان مناجات خوانی و مداحی می‌کرد. اولین مداحی خود را در سن ۱۶ سالگی در حرم و ولادت امام رضا (ع) با نوای خاص و رسای خود خواند. او از محضر استاد مرحوم حسین صبحدل بهره برده و توسط ایشان وارد رادیو شد.

استاد کریمخانی در سال ۱۳۸۹ با آهنگسازی آریا عظیمی‌نژاد قطعه مشهور «آمدم‌ای شاه پناهم بده/ خط امانی ز گناهم بده» را که در وصف حضرت امام رضا (ع) بود، خواند و فضای ایران را عطرآگین کرد. آلبوم «ساقی سرمست» در رثای شهیدان کربلا نیز از دیگر آثار اوست. از بهترین آثار وی می‌توان به «آمدم‌ای شاه پناهم بده» و همچنین «نجوای عاشورایی، حسین آرام جانم و حسین روح و روانم» اشاره کرد.

محمدعلى کریمخانى در انتخاب شعر دقت خاصى داشت، بطوری‌که براى مداحى در یک مجلس و یا یک محفل، اشعار زیادى را مطالعه مى‌‏کرد و دیوان‌‏هاى مختلف را بررسى می‌کرد و با یک دقت نظر، اشعار زیبا، پرمحتوا و اشعارى که از روح والاى شاعران نشأت گرفته باشد را گلچین مى‌کرد. همین وسواس در انتخاب شعر کار کریمخانى را از دیگران متمایز می‌کرد. او همه قابلیت‏‌هاى صداى خود را بکار می‌گرفت و به عبارتى دیگر با تمام وجود و با صلابتى خاص و با انتخاب زیباترین و در عین حال مناسب‏‌ترین آهنگ‏‌هاى دستگاه‏‌هاى موسیقى اصیل ایران، آثار فاخر و ارزشمندى را ارائه مى‌کرد.

اثر «آمدم این شاه پناهم بده» را بشنوید:

پیکر این مرحوم بناست فردا سه‌شنبه ۳۱ خردادماه از ساعت ۱۶ در استان قزوین، تاکستان، روستای نرجه، میدان ولیعصر (عج) تشییع شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.