×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اگر امروز مسیح در میان ما بود در خط مقدم مبارزه با امپریالیسم بود

به گزارش«رهوا»، رؤسای جمهور ونزوئلا در دهه‌های اخیر سفرهای متعددی برای تقویت روابط بین دو کشور به ایران داشته‌اند.

رئیس‌ جمهور ونزوئلا، آقای نیکلاس مادورو در جریان سفر اخیر خود به ایران با رهبر انقلاب اسلامی ضمن اعلام ترسیم یک نقشه راه برای ادامه همکاری‌ها با تهران بر ایستادگی و مقابله همه‌جانبه در برابر تهاجم آمریکا و مواضع مواضع ضداستعماری و ضداستکباری ونزوئلا تأکید کرد.

بخش اسپانیایی رسانه KHAMENEI.IR به همین مناسبت گفت‌وگویی اختصاصی با رئیس‌جمهور ونزوئلا داشته است.

آقای رئیس‌جمهور به ایران خوش آمدید. از سفر قبلی شما به تهران ۶ سال می‌گذرد. در دیدار اخیر شما با رهبر انقلاب اسلامی، روابط ویژه و بسیار نزدیک ایران و ونزوئلا مورد تأکید ایشان قرار گرفت. نظر شما در ارتباط با این جمله مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای چیست؟

ایران و ونزوئلا از سال ۲۰۰۱، از اولین دیدار فرمانده هوگو چاوز، روابطی مثال‌زدنی از نظر سیاسی، دیپلماتیک، اخلاقی و معنوی ایجاد کرده‌اند. در این سفری که انجام داده‌ام، از لحاظ موارد همکاری که داریم پیش می‌بریم این رابطه‌ای نمونه و قابل مشاهده است که موفقیت‌های زیادی داشته‌ایم. به همین خاطر، آیت‌الله خامنه‌ای درست می‌گویند که روابط فی‌مابین، منحصربه‌فرد و فوق‌العاده است.

موضوع دیگری که در این دیدار مطرح شد، توطئه مستمر علیه ونزوئلا از طریق موساد است. امکان دارد کمی درباره جزئیات این توطئه‌ها توضیح بدهید؟

بله، متأسفانه امپریالیسم و ‌‌صهیونیسم علیه فرآیندهای مترقی انقلابی در آمریکای لاتین و کارائیب به‌خصوص انقلاب بولیواری، توطئه‌کرده و همچنان می‌کنند، زیرا ما آلترناتیو و گزینه جایگزین واقعی‌ هستیم؛ آلترناتیو حق و عدالت، آلترناتیو آزادی، آلترناتیو دموکراسی و آلترناتیو تحقق پروژه‌های کاملاً انسانی برای منطقه آمریکای لاتین و دریای کارائیب. به‌جز همه این‌ها، توطئه‌های موساد به این دلیل است که ما موضع محکمی در هم‌بستگی و حمایت از مردم فلسطین، حقوق تاریخی این مردم و از مقاومت فلسطین داریم. حمایت ما محکم و منحصربه‌فرد است و از اینجا به بعد هم به همین منوال ادامه خواهد داشت.

نقش سردار سلیمانی و نیروی قدس در بیست سال اخیر در تحکیم روابط ایران و ونزوئلا چه بوده است؟

من در ماه مارس و آوریل ۲۰۱۹ از نزدیک با سردار سلیمانی آشنا شدم. او زمانی به ونزوئلا آمد که ما از حملات سایبری علیه تأسیسات برق رنج می‌بردیم؛ حملاتی که از داخل خاک ایالات متحده آمریکا انجام می‌شد. من واقعاً نمی‌دانستم که او چقدر عالی است، اما صحبتی که با او داشتم بسیار دل‌نشین بود؛ گفت‌وگویی بود که در آن همه موضوعات را مرور کردیم و بلافاصله او پیشنهاد کمک توسط کارشناسان ایرانی را داد. دو یا سه روز بعد از این پیشنهاد، کارشناسان ایرانی برای تعمیر خدمات و تأسیسات برق به ونزوئلا آمدند.

رهبر انقلاب اسلامی معتقدند: «اگر حضرت عیسی مسیح علیه‌السلام امروز در میان ما می‌بود، لحظه‌ای را برای مبارزه با سردمداران ظلم و استکبار جهانی از دست نمی‌داد.» نظر شما درباره این موضوع چیست؟

ما مسیحیانِ معتقدی هستیم؛ فکر و دعای ما بر اساس مسیحیت است. عملکرد ما هم براساس مسیحیت است. مسیح برای مقابله با امپراتوری‌ها و مقابله با امپراتوری‌های روم به این دنیا آمد. او جان خود را کف دستش گرفت و زندگی خود را فدای مبارزه با امپراتوری روم کرد. اگر از مسیحیت ادعایی داشته باشیم، خصلت ضدامپریالیستی و حقیقت‌طلبی و عدالت‌خواهی آن در برابر ستمگران است. من هم هیچ شکی ندارم که اگر حضرت مسیح امروز در بین ما بود، در خط مقدم مبارزه با امپریالیسم و استعمار و تمام اشکال ستم قرار می‌گرفت.

جناب‌عالی در دوران ریاست‌جمهوری چندین دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای داشتید. اگر ناگفته‌ای از این دیدارها دارید، بفرمایید. اگر ناگفته‌ای از دیدار آقای چاوز و آیت‌الله خامنه‌ای هم دارید، بفرمایید.

من همیشه حافظه آیت‌الله خامنه‌ای را تحسین می‌کنم. واقعاً ایشان این روزها خاطراتی را به یاد دارند. در صحبتی که داشتیم، ایشان بعضی از مکالماتی را که با فرمانده چاوز داشتند، به یاد آوردند؛ مکالماتی که فرمانده چاوز بعضی از خاطرات خودش را با کوبا و فرمانده فیدل کاسترو تعریف کرده بود. مثل این خاطره که طوفان درجه پنجمی داشت مستقیماً به‌سمت کوبا پیشروی می‌کرد و بین فیدل و چاوز مکالمه‌ای صورت گرفت. فیدل به چاوز می‌گوید: چاوز! کاری که الآن تو باید بکنی دعاکردن است، برای ما دعاکن! چاوز هم شروع کرد به دعاکردن. آن روز گذشت و طوفان راهش عوض شد و از کوبا رد نشد. چاوز به فیدل زنگ زد و گفت: معجزه! فیدل هم جواب داد که بله! چون خدا به چاوز و دوستانش کمک می‌کند.

در آخرین صحبتی که با آیت‌الله خامنه‌ای داشتم این را دوستانه و محبت‌آمیز به یاد فرمانده چاوز و فرمانده فیدل کاسترو بیان کردند. واقعاً گفت‌وگو با آیت‌الله خامنه‌ای سرشار از معنویت و حکمت است. او مردم ونزوئلا و آرمان‌هایشان را دوست دارند و همیشه ایده‌ها و توصیه‌های بسیار خوبی به ما می‌دهند.

نگاه شما به محور مقاومت چگونه است و آن را شامل چه کشورهایی می‌دانید؟

محور مقاومت در سراسر جهان به‌ویژه در غرب آسیا، در آسیا، در آفریقا، در آمریکای لاتین و کارائیب هست. مقاومت همچنین متعلق به مردمانی است که علیه نئولیبرالیسم، نژادپرستی و اشکال مختلف استعمار (استعمار سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و سایبری) مبارزه می‌کنند. استعمار سایبری، چیزی است که اکنون از طریق شبکه‌های اجتماعی در حال افزایش است.

همه ما که با استعمار مبارزه می‌کنیم و برای استعمارزدایی از ذهن و مردم خود می‌جنگیم، بخشی از محور مقاومت در برابر شیوه‌های امپراتوری برای تحمیل هژمونی در جهان هستیم. قرن بیست‌ویکم، قرن ماست. قرن اتحاد مردم است. قرن رهایی خلق است. قرن عدالت و حقیقت است. امپراتوری‌ها در مرحله افول هستند و پروژه‌های مردم برای خوشبختی، توسعه و عظمت تازه شروع شده است. این قرن، قرن ماست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.