×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رژیم صهیونیستی در وحشت جنگ داخلی
محمد اسماعیلی

به گزارش«رهوا».نفتالی بنت که فقط چند روز پس از یک سالگی کابینه‌اش مجبور به اعلام فروپاشی ائتلاف شد، در گفت‌وگویی با یکی از شبکه‌های تلویزیونی این رژیم، ابعاد دیگری را از دغدغه‌هایش درباره آینده این رژیم افشا کرد. بر اساس این مصاحبه، احتمال وقوع جنگ داخلی در اراضی اشغالی را می‌توان مهم‌ترین نگرانی این مقام صهیونیست دانست. تا جایی که امکان فروپاشی کامل این رژیم نیز بعید به نظر نمی‌رسد. بنت در این مورد به شبکه ۱۱ گفت: «من می‌دانستم که در این جایگاه باید بهای سنگینی را بپردازم، اما حتی در مخیله‌ام هم نمی‌گنجید که پاکتی حاوی گلوله جنگی به دست پسرم برسد. بزرگ‌ترین دغدغه و نگرانی من آن است که ما اسرائیل را از دست بدهیم، ما در چنین خطری قرار داریم.»‌آنچه بنت به آن اشاره می‌کند در حدی جدی است که می‌توان آن را به جنگ تعبیر کرد. واقعیت‌های میدانی هم از افزایش خشونت در نقاطی حکایت دارد که اعراب و یهودیان در اراضی اشغالی با هم زندگی می‌کنند. یایر ریووو، شهردار یکی از شهر‌های حومه تل‌آویو یک سال پیش در مه ۲۰۲۱ حتی پا را از این هم فراتر می‌گذارد و تأکید دارد که جنگ داخلی شروع شده است. ۱۱ مه ۲۰۲۱ درست یک روز پس از تشییع پیکر فردی که گفته می‌شد، یهودیان او را کشته‌اند، تظاهرات اعراب در این شهر به شورش‌های تمام عیار تبدیل شد. تظاهرات‌کنندگان با پلیس درگیر شدند و خودرو‌ها و ساختمان‌ها را به آتش کشیدند.
ساده‌لوح‌ها جنگ داخلی را باور ندارند
روزنامه صهیونیستی هاآرتص یکم ژوئن ۲۰۲۱ در گزارشی به ناآرامی‌ها در اراضی اشغالی پرداخت. این روزنامه هم آغاز جنگ داخلی را تأیید کرد و نوشت: «فقط آن‌هایی که خوش‌بین هستند همچنان آتش‌سوزی در خیابان‌های اورشلیم (قدس اشغالی) را مبارزه صهیونیست‌های مذهبی می‌دانند که منحصر به تاریخ و مکان خاصی است. آن‌ها می‌گویند که این فقط چند درگیری بود که چند نفر زخمی شدند و نه موشکی شلیک شد و نه کسی جان باخت.»‌دیوید پاسینگ، آینده‌پژوه صهیونیست معتقد است که چنین وضعیتی بیشتر اوقات، با ترور یکی از سران و سپس با یک جنگ داخلی آغاز می‌شود و زمانی اتفاق می‌افتد که عامل وحدت یک کشور شروع به از هم پاشیدگی می‌کند. نتیجه نه تنها درگیری‌های مداوم و خشونت است که می‌تواند ده‌ها کشته بر جای بگذارد.
گسست میان احزاب
از جنبه‌ای دیگر، نگرانی با توجه به شواهد موجود از حواشی فراوان ماه‌های گذشته بین احزاب، برگزاری چندین انتخابات بدون دستاوردی ملموس و نیز تقلای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین این رژیم که می‌تواند هر چه بیشتر در آتش اختلافات بدمد، بیراه نیست، بنابر آنچه صهیونیست‌ها منتشر کرده‌اند، انتظار می‌رود حداکثر تا چهار شنبه آتی، قانون انحلال کنست در پارلمان مطرح و تصویب شود. به همین منظور، دیروز هم کمیسیون قانون اساسی کنست، به ریاست گلعاد کاریو از حزب کارگر برای گفتگو در خصوص قانون انحلال کنست تشکیل جلسه داد. پایگاه اینترنتی والا به تلاش‌ها برای دور زدن نیر اورباخ اشاره کرده است. اورباخ کسی است که عضویت خود را در ائتلاف بنت تعلیق کرد تا بتواند از منافع سیاسی حزب لیکود به رهبری نتانیاهو برخوردار شود و این هدف را در چارچوب به تاخیر انداختن انحلال کنست دنبال می‌کرد.
آشفتگی سیاسی
روزنامه صهیونیستی معاریو در گزارشی ابعاد آشفتگی سیاسی داخلی در میان سیاستمداران صهیونیست را اینطور تشریح کرد که با اعلام قصد بنت مبنی بر انحلال کنست (پارلمان اسرائیل) و برگزاری انتخابات جدید در قرائت اولیه تصویب شد، موشه گافنی، رهبر حزب حریدی یهودیت متحد تورات برای تشکیل دولت جایگزین تلاش می‌کند. طبق نوشته معاریو، وی نگران این است که لایحه ارائه شده، سه شنبه در جلسه قانون انحلال کنست تصویب شود و یائیر لاپید پست نخست‌وزیری را برعهده بگیرد و این مسئله خطری بزرگ علیه فرصت‌های حزب لیکود و رئیس آن یعنی بنیامین نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات آتی باشد. اگر چه در نظرسنجی‌های اخیر قدرت حزب لیکود افزایش یافته است، اما همچنان نتانیاهو نمی‌تواند دولت ائتلافی تشکیل دهد که از تأیید ۶۱ نماینده از ۱۲۰نماینده کنست برخوردار باشد به همین دلیل، گافنی تلاش می‌کند نتانیاهو را به امتیازدهی به نفع جدعون ساعر، رئیس حزب تکفاه حدشاه و وزیر دادگستری دولت کنونی و دادن ضمانت‌هایی به وی در ازای پیوستنش به ائتلاف نتانیاهو و تشکیل دولت جایگزین به جای برگزاری انتخابات جدید ترغیب کند. گافنی در روز‌های گذشته تحرکات خود را برای اینکه هر طور شده نتانیاهو را به عرصه قدرت بازگرداند، بیشتر کرده است و تماس‌هایی را با حزب آبی – سفید به رهبری بنی گانتس برقرار کرده و پیشنهاد داده که نتانیاهو طرح تشکیل دولت را با ساعر یا گانتس خوب بررسی کند و در مذاکرات با آن‌ها انعطاف‌پذیری نشان دهد، چراکه ورود به رقابت انتخاباتی که در آن لاپید نخست‌وزیر باشد به لاپید فرصت خوبی برای اجرای دستورکار‌های انتخاباتی‌اش و مشخص کردن روند نبرد انتخاباتی خواهد داد. به ویژه اینکه شخصی که از جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در سفرش به اراضی اشغالی استقبال خواهد کرد لاپید خواهد بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.