×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۲۰ واقعیت باورنکردنی و حیرت انگیز در مورد کارکرد بدن انسان

به گزارش«رهوا».در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با واقعیاتی باورنکردنی و عجیب در مورد کارکرد بدن انسان آشنا کنیم که باعث می شوند آرزو کنید کاش بیشتر در مورد بیولوژی بدن انسان می دانستید.

20 واقعیت باورنکردنی در مورد بدن انسان که باید بدانید

۱- بینی انسان حدود ۵۰,۰۰۰ بوی متفاوت را به خاطر دارد

در حالی که بینی ما هرگز به اندازه بینی گربه سنان و سگ سانان قوی نیست اما همچنان می تواند حدود ۵۰,۰۰۰ بوی متفاوت را تشخیص دهد. به همین دلیل است که بو نقش مهمی در زندگی روزمره ما دارد، قوتی پای غذا، حافظه، احساس آشنایی و دیگر چیزها به میان می آید.

۲- کسانی که بدن های پرمویی دارند ممکن است باهوش تر نیز باشند

در تحقیقی که روی ۱۱۷ عضو منسا (کسانی که آی کیو بیش از ۱۴۰ دارند) انجام شد، مشخص شد که اکثر آن ها موهای بدن ضخیمی دارند و کسانی که روی سینه و پشتشان مو داشتند باهوش تر بودند.

۳- انگشت انسان می تواند چروک هایی کوچک تا ۱۳ نانومتر را تشخیص دهد

یک تحقیق حیرت انگیز توسط دانشمندان سوئدی نشان داد که انسان ها می توانند چروکه هایی در اندازه های نانومتر را روی سطوح صاف تشخیص دهند، چروک هایی در اندازه ۱۳ نانومتر که توسط نوک انگشتان قابل تشخیص بودند. برای اینکه درک بهتری از این عدد داشته باشید، باید بدانید که اگر انگشتمان به اندازه کره زمین بود می توانستیم فرق بین خودروها و خانه ها را حس کنیم.

۴- اگر زمین صاف و تاریکی مطلق بود، چشم انسان می توانست شعله شمعی را در ۴۸ کیلومتر دورتر ببیند

چشم انسان نور را در قالب فوتون هایی می بیند که از طریق شبکیه جذب می کند و دانشمندان با استفاده از این واقعیت، در سال ۱۹۴۱ توانستند مطالعه ای انجام داده و کشف کنند که اگر روی یک کوه بایستیم و زمین صاف بود، در تاریکی می توانستیم نور یک شمع روشن را در ۳۰ مایل دورتر ببینیم.

۵- بدن انسان قدرت تولید نور دارد

آیا شده که دوست داشته باشید در تاریکی بدرخشید؟ خب این اتفاق ممکن است هر چند نوری که از بدن ما ساتع می شود ۱۰۰۰ برابر ضعیف تر از چیزی است که چشم ما می تواند ببیند.

20 واقعیت باورنکردنی در مورد بدن انسان که باید بدانید

۶- اگر باردار باشید و بدنتان دچار از کار افتادن یکی از ارگان های اساسی شود، جنین سلول های بنیادین را برای ترمیم آن ارگان ارسال می کند

در مطالعه ای که توسط هینا چاوندری از دانشکده پزشکی مونت سینای در نیویورک سیتی انجام شد، مشخص گردید که در قلب موش بارداری که دچار سکته قلبی شده، سلول های بنیادین جنین پیدا شده است. تحقیقات قبلی نشان داده بود که سلول های بنیادین جنین در زنان باردار نیز در دیگر ارگان های صدمه دیده مانند مغز، کبد، کلیه و ریه ها دیده شده اند.

۷- بر حسب وزن، استخوان انسان از فولاد محکم تر است

اگر در دوران کودکی می خواستید ابرقهرمان باشید شاید در رویا و فانتزی زنگی نمی کرده اید. استخوان های انسان قوی تر از بتن و فولاد هستند اگر وزن آن ها را به شکل مقایسه ای در نظر بگیریم. تنها یک اینچ مکعب از استخوان انسان می تواند ۸,۶۲۶ کیلوگرم وزن بیشتر از فولاد را تحمل کند که به اندازه وزن ۵ وانت سنگین است.

۸- رنگ ها نقش مهمی در زندگی ما دارند و چشم انسان می تواند تفاوت بین ۱۰ میلیون رنگ مختلف را درک کند

در حالی که هر یک از ما درک متفاوتی از رنگ ها داریم (تفاوتی در تشخیص رنگ ها که حتی در هر دو چشم یک نفر نیز متفاوت است) اما برآورد می شود که انسان ها می توانند بین تقریباَ ۱۰ میلیون رنگ تفاوت قائل شوند.

۹- قلب شما می تواند ضربان خود را نسبت به آهنگی که گوش می دهید تغییر داده و آن را تقلید کند

اگر تا حال از خود پرسیده اید که چرا موسیقی نقش مهمی در باشگاه رفتن دارد، مطالعه ای که اخیراً انجام شده نشان داده که رگ های خونی، فشار خون، ضربان قلب و تنفس ما همگی تا مقداری به موسیقی که گوش می دهیم واکنش نشان داده و خود را با آن تنظیم می کنند.

۱۰- هرگز برای یادگیری دیر نیست زیرا مغز ما تا اواخر دهه پنجم زندگی همچنان به رشد ادامه می دهد

اگر چه باور عمومی بر این است که رشد و توسعه مغز در دوران کودکی متوقف می شود اما اسکن های مغزی نشان داده است که قشر پیش پیشانی مغز که مسئول تصمیم گیری، روابط اجتماعی و تعدادی دیگر از ویژگی های شخصیتی است، تا دهه چهارم و پنجم زندگی ما نیز در حال تغییر شکل است.

۱۱- وقتی به بهترین دونده استقامت روی کره زمین فکر می کنید به دنیای حیات وحش فکر نکنید، خودتان را ببینید

اگر چه بسیاری فکر می کنند که جانورانی مانند چیتاها و گوزن های یالدار در زمینه دو استقامت در مسافت های طولانی بهترین هستند، باید بدانید که این جانوران در زمینه سرعت بالا رکورددار هستند و نه استقامت و بدن آن ها برای دویدن در مسافت های طولانی ساخته نشده است. انسان ها تنها موجود روی کره زمین هستند که داوطلبانه برای مسافت های طولانی می دود و شاید این بهترین دلیل باشد که انسان بهترین دونده استقامت روی کره زمین است زیرا نیاکان ما برای بقا به توانایی طی کردن مسافت های طولانی وابسته بودند.

چند واقعیت کوچک دیگر

  • هر روز، قلب ما انرژی کافی برای راندن یک کامیون به طول ۳۲ کیلومتر را تامین می کند
  • خون انسان حاوی رگه هایی از فلز وجود دارد که یکی از آن ها طلاست، حدود ۰.۰۲ میلی گرم.
  • اگر بتوانید از تمام عضلات خود برای کشیدن چیزی در یک جهت استفاده کنید، ممک است بتوانید وزنی به اندازه ۲۵ تن را بلند کنید.
  • در بدن یک انسان بالغ بش از ۱۰۰,۰۰۰ مایل رگ خونی وجود دارد.
  • آیا می دانستید که بدن انسان بالغ از حدود ۷,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ اتم تشکیل شده است؟
  • اگر دی ان ای موجود در تمام سلول های بدن را باز کنید، طول آن به سیاره پلوتون رسیده و باز می گردد، یعنی ۱۰ میلیارد مایل.
  • ذهن انسان هنوز هم از هر کامپیوتری بزرگ تر و قوی تر است و حافظه درازمدت ما می تواند تا ۱ کوادریلیون بیت مجزا از اطلاعات را در طول زندگی اش حفظ کند.
  • روده انسان حدود ۳۰ فوت معادل ۹ متر طول دارد در حالی که از دهان تا مقعد ادامه دارد.
  • در طول زندگی تان، قلب شما نزدیک به ۱.۵ میلیون بشکه خون را پمپاژ می کند که برای پر کردن ۲۰۰ واگن تانکری قطار کافی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.