×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چرا کرونا حمله قلبی در بین جوانان را افزایش داده است؟

به گزارش«رهوا»، حمله قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون به قلب مسدود می‌شود که می‌توان آن را به سادگی مرگ عضله قلب به دلیل کمبود خون تعریف کرد که معمولاً هنگامی رخ می‌دهد که یک لخته خون یک شریان تغذیه کننده ماهیچه قلب را مسدود می‌کند.
انسداد در نتیجه تجمع چربی، کلسترول و سایر مواد ایجاد می‌شود که منجر به تشکیل پلاک در عروق می‌شود و در نتیجه از تقسیم خون جلوگیری می‌کند. سکته‌های قلبی یک حالت اورژانسی جدی پزشکی هستند که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.
در بیشتر موارد، حمله قلبی در نتیجه پیری رخ می‌دهد. با این حال، در سال‌های اخیر، مشاهده شده است که تعداد جوانان مبتلا به سکته قلبی افزایش یافته است. در حالی که پذیرفته شده است که مردان ۴۵ ساله یا بیشتر و زنان ۵۵ ساله یا بالاتر بیشتر از مردان و زنان جوانتر دچار حمله قلبی می‌شوند، اما آمار‌های اخیر، خلاف این را نشان می‌دهد.
گزارشات آماری نشان می‌دهد که خطر تصادفی در بسیاری از کشور‌ها طی ۵ سال اخیر ۵۳ درصد افزایش یافته است.
سکته قلبی در بین جوانان
مشکلات قلبی امروزه دیگر مربوط به افراد مسن نیست، بلکه تعداد زیادی از جوانان نیز از آن رنج می‌برند. کارشناسان دلایل آن را سبک زندگی بی تحرک یا تنبلی و عدم ورزش می‌دانند.
داده‌ها نشان می‌دهد حملات قلبی و مشکلات سلامتی مرتبط با قلب در گروه سنی جوانتر نسبت به ۱۰-۱۵ سال پیش شایع‌تر است. طی چند سال‌های گذشته میانگین ابتلا به سکته در بین جوانان افزایش یافته و گزارش‌هایی از حملات قلبی در افراد بین ۱۸ تا ۲۰ سال نیز ارائه شده است.
علل ابتلای جوانان به سکته قلبی
داده‌های جهانی نشان می‌دهد که نسبت بزرگسالان زیر ۴۰ سال که دچار حمله قلبی می‌شوند، طی ۱۰ سال گذشته ۲ درصد در سال افزایش یافته است که بیماری‌های قلبی یکی از دلایل آن بوده است.
بیشتر حملات قلبی ناشی از بیماری عروق کرونر قلب است، شرایطی که در آن عروق کرونر توسط پلاک‌های چربی مسدود می‌شوند. تجمع مواد مختلف می‌تواند منجر به تنگ شدن عروق کرونر و ایجاد بیماری عروق کرونر شود که علت اصلی سکته‌های قلبی است.
حملات قلبی همچنین می‌توانند در اثر پارگی رگ خونی و در موارد بسیار نادر ناشی از اسپاسم عروق خونی ایجاد شوند. دلایل اصلی ایجاد تجمع یا پارگی عبارتند از:
سیگار کشیدن
سیگار کشیدن به عنوان یکی از بزرگترین عوامل خطرساز بیماری عروق کرونر در بین جوانان، خطر حملات قلبی را دو برابر افراد غیرسیگاری افزایش می‌دهد. یک مطالعه نشان داد که سیگار کشیدن خطر ابتلا به مشکلات مربوط به قلب را هشت برابر افزایش می‌دهد.
تنش و استرس
در حالیکه سطح طبیعی استرس قابل کنترل است، افراط و تفریط به عنوان عامل اصلی حمله قلبی ناگهانی در نظر گرفته می‌شود.
چاقی
از آنجا که افراد چاق به خون بیشتری برای تأمین اکسیژن و مواد مغذی بدن خود نیاز دارند، باعث افزایش فشار خون می‌شود که این یک علت شایع برای سکته‌های قلبی است.
سبک زندگی
حملات قلبی تا حد زیادی به یک بیماری سبک زندگی تبدیل شده است. رژیم غذایی سرشار از چربی‌های اشباع، چربی‌های ترانس و کلسترول، عدم ورزش و سایر شیوه‌های زندگی ناسالم با سکته قلبی در جوانان ارتباط دارد.
به گفته پزشکان، افزایش روزافزون عوارض قلبی عروقی عمدتا به دلیل تغییر شیوه زندگی مدرن و عادات عدم تحرک است که به ویژه از زمان شروع منع رفت و آمد و تعطیلی به دلیل همه گیری کرونا در حال افزایش است.
عواملی که می‌توانند شانس حمله قلبی را در جوانان افزایش دهند
– سیگار کشیدن و استفاده بیش از حد از دخانیات
– سبک زندگی بی تحرک (عدم فعالیت بدنی)
– سوء تغذیه
– فشار و استرس
– سابقه خانوادگی یا خطر ژنتیکی
– چاقی و سطوح بالای شاخص توده بدن
– اعتیاد
– سطح کلسترول بالا
– دیابت
– افسردگی بالینی
علائم حمله قلبی ناگهانی
– فشار و سفتی در قفسه سینه یا بازو‌ها که می‌تواند به گردن و فک برسد.
– حالت تهوع
– عرق سرد
– سرگیجه ناگهانی
– خستگی
این علائم معمولاً برای حملات قلبی شایع است، اما این بدان معنا نیست که همه علائم مشابهی را داشته باشند.
به گفته سازمان جهانی بهداشت، مشکلات قلبی عامل شماره یک مرگ و میر در سراسر جهان است. اما باید درک کرد که با برخی اقدامات پیشگیرانه می‌توان از بیماری قلبی جلوگیری کرد. داشتن رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و زندگی بدون استرس از عوامل کلیدی در پیشگیری از مشکلات قلبی عروقی است.

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.