×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 9 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توان کنترل بازار را ندارید، کنار بروید تا بدترش نکنید

به گزارش«رهوا».چند ماه است که قیمت لوازم خانگی در بازار افزایش چشمگیری داشته است؛ افزایش قیمتی که بازار را به کما برده و دیگر نه از خرید خبری است و نه از فروش! در این میان، اما محمد طحان پور، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگوی خبری به مردم توصیه کرده که اگر آن‌ها قصد خرید لوازم خانگی را دارند عجله کنند و تا این کالا گران‌تر نشده، خرید کنند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفت‌وگوی خبری اعلام کرده: «سال آینده در بازار لوازم خانگی بدون استثناء افزایش قیمت خواهیم داشت، شاید مردم منتظر اتفاقی باشند، اما من به آن‌ها می‌گویم منتظر نباشند و کالاهایشان را در بازار بخرند، اگر می‌خواهند کالایی در اردیبهشت‌ماه یا برای جهیزیه بخرند نیز از همین امروز اقدام کنند.»
متاسفانه اظهارات رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بازار را با شوک مواجه و قیمت لوازم خانگی را مستعد گرانی کرده است.
امروز نیز رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به اظهارات رئیس اتحادیه لوازم خانگی واکنش نشان داد و با انتقاد از این موضوع گفت: «مصاحبه‌ای که رئیس اتحادیه راجع به لوازم خانگی کرده حتماً خلاف است. به همین دلیل از آقای پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی خواستم که این موضوع را پیگیری کند، زیرا که اظهارات اتحادیه لوازم خانگی نابسامانی ایجاد کرده است.»

حرف‌هایی که به بدبینی‌ها دامن می‌زند

بیژن عبدی، کارشناس و استاد علوم اقتصادی درباره اظهارات رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «این نوع ادبیات از سوی یک مسئول، فضای روانی جامعه را تحریک می‌کند، موجب ایجاد بدبینی مردم می‌شود و قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.»

این کارشناس اقتصادی اظهار می‌دارد: «برخی از مسئولان با ناکارآمدی خود باعث به‌هم ریختن بازار می‌شوند و گرانی‌ها را رقم می‌زنند، برخی از مسئولان دیگر نیز عزم و تمایلی به حل مشکلات اقتصادی ندارند و به‌راحتی به مردم اعلام می‌کنند که همه چیز در حال گران شدن است و با این کار جامعه را ملتهب می‌کنند.»
عبدی با اشاره به اینکه همه اصناف احساس می‌کنند که از بازار عقب مانده‌اند و احساس می‌کنند که باید گلیم خودشان را از آب بیرون بکشند، می‌گوید: «بعد از گرانی بسیاری از کالاها، به نظر می‌رسد که صنف لوازم خانگی نیز می‌خواهد از غافله عقب نماند و از حالا برای گرانی برنامه‌ریزی کرده است.»

صنف لوازم خانگی جزیی از یک سیستم فشل!

او با اشاره به اینکه در این آشفته بازار وجود سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز خاصیتی نداشته و ندارد، اظهار می‌دارد: «سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان فقط به صورت فرمالیته اعلام می‌کند که مردم شکایت‌شان درباره گرانی‌ها را مطرح کنند و مشخص نیست که در نهایت به شکایات مردمی رسیدگی می‌شود یا نه؟ یا اینکه چند وقت پیش موجی ایجاد شد که مردم انبار‌های احتکاری را اعلام کنند و دیدیم که این کار هم انجام شد. اما در نهایت این سازمان چه مشکلی را حل کرد؟»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه عزمی از سوی دولت برای کنترل قیمت‌ها در بازار دیده نمی‌شود، می‌گوید: «صنف لوازم خانگی جزیی از یک سیستم فشل است که موضع‌گیری می‌کند و باید برای اصلاح آن سیستم را اصلاح کنیم.»
عبدی اظهار می‌دارد: «اگر نگاه آقایان به اقتصاد کشور این است، نبود دولت بهتر از بودن آن است. وقتی دولت بر قیمت‌ها نظارت نمی‌کند و هر کس به هر میزانی که دلش می‌خواهد قیمت‌ها را افزایش می‌دهد، وجود دولت چه فایده‌ای دارد؟ آن هم بازاری که انحصاری است و بخشی از آن هم دست دولت است و به نظر من آشفته‌تر از این بازار نداریم.»

اقتصاد فعلی کشور ظرفیت آزمون و خطا ندارد

در شرایطی که مردم چشم انتظار کنترل قیمت‌ها از سوی مسئولان مربوطه هستند، اظهارات نسنجیده یکی از مسئولان که منجر به نابه‌سامانی بازار شده است هرگز پذیرفته نیست. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی باید درصدد جبران اظهارات خود که منجر به ملتهب شدن بازار لوازم خانگی شده است باشد و در صورتی که از عهده کنترل آن برنمی‌آید لازم است که از مسئولیت خود کناره‌گیری کند. زیرا که اقتصاد فعلی کشور ظرفیت آزمون و خطا ندارد و نیازمند مدیرانی کارآمد و لایق است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.