×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 2 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چرا سفیر انگلیس شخصا به میدان آمده است؟
محمد اسماعیلی:

مجله خبری «رهوا».در تجمعی که به بهانه یادبود مسافران هواپیمای اوکراینی که برخی از آنان از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف بودند، برگزار شد، به یکباره فضا ملتهب و برخی نیز وارد میدان شدند تا به نوعی اعتراضاتی را دامن بزنند.

جالب اینجاست که رسانه های معاند و ضدانقلاب از جمله بنگاه سخن پراکنی بی بی سی فارسی و رسانه سعودی ایران اینترنشنال نیز تمرکز ویژه‌ای روی این سوژه داشتند. این افراد به بهانه اینکه داغدیده هستند و کار سیاسی را برای التهاب آفرینی کلید زدند اما در شبکه های اجتماعی با سد کاربرانی مواجه شدند که با کلمه کلیدی «لاشخور سیاسی» این اقدام آنها را تقیبح کردند.

اما این افراد به صورت میدانی سعی در التهاب آفرینی کردند «رابرت مکر» سفیر بریتانیا در تهران در تجمع افراد مقابل دانشگاه امیر کبیر بازداشت شد. برخی از منابع آگاه اعلام کرده اند که وی مشغول تحریک و ساماندهی معترضان بود و بعد از آنکه نیروهای امنیتی به او مشکوک شدند وی در داخل یک مغازه بازداشت کردند.

پس از این بود که داد انگلیسی ها درآمد که چرا سفیر این کشور در حین التهاب آفرینی دستگیر شده است. انگلیسی ها با لحنی بد و پرمدعا اعلام کردند که این بازداشت غیرقانونی بوده است. اما سفیر انگلیس به دلیل حضور غیرقانونی و مغایر با عرف دیپلماتیک در حالت اقدام علیه امنیت کشور بود که مطابق قانون بازداشت و در اختیار وزارت خارجه قرار گرفت و وزارت خارجه نیز وی را آزاد کرد.

اما سئوال اساسی اینجاست که چرا سفیر انگلیس خود به طور میدانی وارد این معرکه شده است؟ درحالی که وی می توانسته افراد دیگری را به میدان بفرستد تا موضوع التهاب آفرینی را لیدری کنند. به نظر می رسد که انگلیسی ها درصدد ایجاد تفرقه و شکستن وحدت ملی بعد از ماجرای ترور سپهبد سلیمانی بودند و به شدت به این موضوع نیاز داشتند.

«تفرقه بینداز و حکومت کن» و «کار کار انگلیسی هاست»؛ از جمله مسائلی است که مردم ایران در مورد رفتار انگلیسی ها به آن اعتقاد دارند و این موضوع به یک باور سیاسی جامعه ایران بدل شده است. بعد از حضور میلیونی مردم ایران در بدرقه شهید سپهبد سلیمانی که در دنیا سر و صدا ایجاد کرد؛ آمریکایی ها به شدت مرعوب شدند. از این رو ضدانقلابیون و غربی ها نیاز داشتند کار ویژه ای که همیشه به عهده روباه پیر بوده است را برای تفرقه اندازی و شکست وحدت ملی بکار ببرند.

به نظر می رسد از این منظر انگلیسی ها بسیار احتیاج به ایجاد التهاب آفرینی و تفرقه افکنی داشته اند که حتی سفیر این کشور به طور میدانی برای التهاب آفرینی در روبروی دانشگاه امیر کیبر حضور یافته است. انگلیسی ها همواره، وحدت و همدلی ملت ایران را تهدیدی برای خود تلقی کرده اند لذا بعد از حضور میلیونی آحاد مردم در مراسم تشییع پیکر سپهبد سلیمانی در حال برنامه ریزی برای انتقام از مردم ایران هستند.

پس از ترور «سپهبد قاسم سلیمانی» بود که انگلیسی‌ها ادعاهای دروغین آمریکایی ها را تکرار و با وقاحت تمام از عملیات ترور شهید سلیمانی حمایت کردند. حالا سفیر این کشور به طور علنی در تجمعی مقابل دانشگاه صنعتی شریف حضور یافته است. جالب اینجاست که گفته می شود وی تحویل وزارت خارجه شده و وزارت خارجه وی را آزاد کرده است.

آنچه امروز جای سئوال دارد این است که سفارتخانه روباه پیر در تهران چه ماموریتی دارد. جالب اینجاست که بعد از اینکه مطرح شد حضور وی در این تجمع غیرقانونی بوده است و قصد جاسوسی و لیدری این اعتراضات را داشته، انگلیسی ها با وقاحت دستگیری وی را غیرقانونی خواندند. به نظر می رسد این وقاحت انگلیسی ها به مسامحه در برابر آنان از سوی وزارت خارجه باز می گردد. اینکه وزارتخارجه بعد از آزادی وی چه برنامه ای برای سفارتخانه یا به قول بسیاری در فضای مجازی جاسوسخانه دارد، سئوال بزرگی است.

بند یک ماده ۲۳ کنوانسیون وین می‌گوید «دولت پذیرنده می‌تواند در هر زمان به دولت فرستنده اطلاع دهد که یکی از مأموران کنسولی را شخصی نامطلوب می‌داند یا هر یک از کارکنان دیگر‌کنسولی را غیر قابل قبول می‌شمارد. در این صورت دولت فرستنده حسب مورد شخص مورد نظر را فرا خوانده یا به مأموریت او در آن پست کنسولی‌ پایان می‌دهد.»

باید منتظر بود و دید که وزارتخارجه بعد از حمایت انگلیس از ترور سپهبد سلیمانی و حالا لیدری التهابات از سوی سفیر انگلیس در برهه زمانی که کشور نیازمند آرامش بعد از حادثه تلخ سقوط هواپیما بوده است، چه کاری انجام می دهد؟

گفتنی است پس از آغاز به کار دولت اعتدال، مسئولان ارشد دولت روحانی و تیم دیپلماسی سرکارآمده تلاش وافری برای بازگشایی سفارت انگلیس و گسترش سطح روابط با انگلستان انجام دادند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.