×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 2 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خسارات طرفین جنگ سرد ایران و آمریکا

به گزارش«رهوا».فهرست خسارات طرف ایرانی چنان بلند بالاست که احصاء همه آن تقریباً غیر ممکن است، در اینجا فقط به چند مورد مهم آن اکتفا می کنم.

حداقل ۸۵٪ درآمد نفت ایران به عنوان مهم‌ترین منبع درآمدی از دست رفته، ایران از جایگاه دومین تولید کننده اوپک به ته جدول این سازمان سقوط کرده، علی رغم موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد هیچ خط لوله گاز و نفت بین المللی از خاک ایران ترانزیت نمی‌شود، حلقه محاصره اقتصادی چنان تنگ شده که چین ابرقدرت که رقیب تمام عیار آمریکاست پول های ایران را با تحریم های یک جانبه این کشور بلوکه کرده، همه کشورها حتی دوستان به ظاهر نزدیک ما چنان به تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ما تمکین می کنند که حتی از فروش دارو که مشمول تحریم‌ها هم نیست خودداری می‌کنند.

هیچ سرمایه گذاری خارجی در ایران انجام نمی‌شود، هر آنچه را که با دور زدن تحریم‌ها می خریم باید گرانتر از قیمت معمول خرید کنیم و هر آنچه صادر می‌کنیم باید زیر قیمت جهانی بفروشیم، هزینه سر پا نگهداشتن صدها هواپیمای مستعمل از خرید نو آنها بیشتر است. در آمریکا هر کسی که از مادرش قهر می کند با طرح شکایتی واهی از ایران چند میلیون دلار از پول ها و اموال بلوکه شده ایران را به حکم دادگاه دریافت می‌کند.

اما در طرف آمریکایی نه تنها خسارتی دیده نمی‌شود، بر عکس آمریکا این جنگ را به دکانی دو نبش برای کاسبی خود تبدیل کرده است. بر خلاف ایران که لیست خساراتش بلند بالاست، بالعکس لیست منافع آمریکا از این جنگ بی شمار است. آمریکا با علم کردن ایران به عنوان هیولای منطقه در ۱۰ کشور از ۱۳ همسایه زمینی و دریایی ما پایگاه نظامی ایجاد کرده، خریدار ۳۵٪ کل فروش اسلحه در جهان کشورهای منطقه هستند، سهم آمریکا از این بازار ۹۰٪ است. آمریکا کشورهای ضعیف ولی ثروتمند منطقه را چنان به خود وابسته کرده که ترامپ به شکلی تحقیر آمیز علناً به آنها هشدار می دهد اگر ما نباشیم ایران کمتر از یک هفته شما را می خورد.

تسلط آمریکا بر منطقه سرشار از انرژی در رقابت رو به تزاید با چین تشنه انرژی بسیار کارساز خواهد بود. اسرائیل متحد استراتژیک آمریکا که قرار بود از صفحه روزگار محو شود در حال گشایش سفارتخانه ها و احداث پایگاه های جاسوسی خود بیخ گوش ما در خلیج فارس است. آمریکا در این جنگ یک کاسبی با سود صد در صدی بدون یک دلار هزینه هم دارد و آن کسب سالانه میلیاردها دلار از محل جریمه بانک‌ها و شرکت‌هائی که تحریم ایران را نقض می‌کنند.

من در مورد انگیزه ادامه این جنگ از طرف ایران قضاوتی نمی کنم ولی تردیدی ندارم استراتژیست ها و اتاق‌های فکر طرف آمریکایی صرف نظر از اینکه ترامپ یا بایدن بر این کشور حکمرانی کند، بعید است از منافع این جنگ بی هزینه ولی سراسر فایده به این زودی ها دست بکشند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.