×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
یارانه معیشتی چقدر قدرت خرید مردم را افزایش داده است؟
محمد اسماعیلی

به گزارش«رهوا».در این شرایط بود که دولت سید ابراهیم رییسی از ارائه یارانه های معیشتی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی خبر داد که تنها برای دو ماه به نه دهک از خانوارها ارائه شده و پس از آن با پایان یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی، نوبت به کوپن های الکترونیک خواهد رسید که هنوز مشخص نیست چنین طرحی چطور و چگونه پیاده سازی می شود. تنها یک روز پس از ارائه یارانه های معیشتی بود که قیمت جدید کالاهای اساسی اعلام شد. بر اساس قیمت های جدید، قیمت تخم مرغ، مرغ و شیر حدوداً دو برابر و قیمت روغن خوراکی نیز حدود ۵ برابر شده است، تغییر قیمتی که قرار است از امروز (زمان نوشتن این مطلب) آغاز شود.

یارانه معیشتی چقدر قدرت خرید مردم را افزایش داده است؟

همین موضوع باعث شده که مانند همیشه بسیاری از مردم به فروشگاه ها هجوم برده تا اقلام اساسی را قبل از گران شد خریداری کنند، اقدامی که بدون شک هیجانی و اشتباه و خود یکی از دلایل کمبود مواد غذایی در بازار، گرانی آن و سوء استفاده محتکران است. ایسنا در مطلبی مدعی شده است که دادن یارانه های معیشتی اخیر به مردم باعث می شود قدرت خرید آن ها افزایش یافته و مقداری از پول یارانه ارائه شده برای آن ها باقی بماند. این ادعا تنها در صورتی درست خواهد بود که تنها قیمت چهار قلم اساسی گفته شده به میزان گفته شده افزایش یابد و شاهد هیچ افزایش قیمت محسوسی در دیگر اقلام نباشیم، موضوعی که اتفاق نیفتادن آن بعید به نظر می رسد.

بر اساس برآورد ایسنا، با محاسبات صورت گرفته مبتنی بر افزایش قیمت کالاهای اساسی از امروز ۲۲ اردیبهشت ماه، قدرت خرید ۹ دهک افزایش یافته است؛ برای مثال یک خانواده ۴ نفره در دهک اول شهری، نفری ۴۰۰ هزار تومان و مجموعا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند. هزینه خرید مرغ، تخم مرغ، شیر، پنیر و انواع روغن این خانواده قبل از اصلاح قیمت‌ها ۲۴۱ هزار تومان بود که با تغییر قیمت این اقلام، ۵۶۸ هزار تومان خواهد شد. این یعنی هزینه این خانواده ۳۲۷ هزار تومان افزایش یافته است. همچنین میزان یارانه خالص دریافتی این خانواده نسبت به یارانه قبلی یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان افزایش یافته، این یعنی قدرت خرید این خانواده در ۴ کالای ذکر شده ۹۲۳ هزار تومان زیادتر شده است.

در دهک دوم شهری نیز محاسبات به همین شکل است. یعنی یک خانواده ۴ نفره مبلغی بالغ بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند با این تفاوت که هزینه خرید اقلامی چون مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن پیش از اصلاح قیمت برای آنها ۳۳۶هزار و ۵۰۰ تومان بود که بعد از این اصلاح به ۸۰۳ هزار تومان می رسد و افزایش هزینه ۴۶۶ هزار و ۵۰۰ تومانی را تجربه خواهند کرد. اما میزان افزایش یارانه خالص دریافتی آنها یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان خواهد بود و این یعنی قدرت خرید دهک دوم شهری ۷۸۳ هزار تومان افزایش پیدا می کند.

یارانه معیشتی چقدر قدرت خرید مردم را افزایش داده است؟

یک خانواده چهار نفره در دهک سوم شهری نیز مانند دو دهک قبل یارانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی دریافت خواهند کرد. این دهک که پیش از افزایش قیمت ها برای خرید اقلام اساسی ۳۷۵ هزار تومان هزینه می‌کرد بعد از اصلاح قیمت ها باید ۹۱۸ هزار تومان هزینه کند و ۵۴۳ هزارتومان به هزینه های آنها اضافه خواهد شد اما با توجه به افزایش یارانه خالص دریافتی مانند دو دهک قبلی به قدرت خرید این خانواده در دهک سوم ۷۰۶ هزار تومان اضافه می شود.

دهک چهارم شهری اما متفاوت با سه دهک قبلی است. یک خانواده ۴ نفره در دهک چهارم مجموعا یک میلیون و ۲۰۰ هزا%B