×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
یارانه معیشتی به حساب برخی نمایندگان و مدیران ارشد نیز واریز شده

به گزارش«رهوا».زارع در این باره گفته است:

سامانه رفاه ایرانیان با گذشت ۱۰ سال از هدفمندی یارانه‌ها هنوز ناقص است، مثلا عده‌ای یارانه حقشان بوده و پرداخت نشده و عده‌ای مانند برخی نمایندگان مجلس یا برخی مدیران ارشد نظام یارانه به حساب‌شان پرداخت شده است. این نشان می‌دهد که بانک اطلاعاتی سامانه رفاه ایرانیان هنوز ناقص است و نیاز دارد که کامل و به‌روز شود؛ لذا نیاز بود که این بحث به‌روزرسانی بانک اطلاعاتی از شرایط اقتصادی مردم و بهبود وضعیت هدفمندی پرداخت یارانه‌ها یک بار به صورت جدی مورد بررسی و بازنگری قرار گیرد.

اکنون برای ۳-۴ قلم کالا مانند نان، تخم مرغ، روغن و گوشت و مرغ قرار است یارانه داده شود که طی توافقی که در کمیسیون تلفیق و در جریان بررسی بودجه با دولت داشتیم، گفتند ۳ ماه پرداخت نقدی خواهیم داشت تا به صورت ماه به ماه بتوانند بانک اطلاعاتی را کامل و به‌روز کنند و پس از آن کالابرگ الکترونیکی برقرار خواهد شد.

فارغ از این ۴ قلم کالایی که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را بر واردات آن‌ها برداشته و قصد پرداخت مستقیم به مردم دارد در رابطه با سایر کالا‌ها این مساله هیچ تاثیری ندارد و نباید افزایش قیمت داشته باشیم. درست است که یک افزایش قیمت جهانی داشتیم و یک افزایش معقول در همان اندازه قابل پذیرش است، اما اقلام دیگر و بعضاً نامرتبط با این حوزه‌ها به یکباره افزایش پیدا می‌کند این معقول نیست و حاصل نظارت ضعیف است. مثلا به یکباره دوچرخه گران می‌شود و گرانی آن را به افزایش نرخ کالا‌های اساسی ربط می‌دهند، خب این ناشی از ضعف نظارت است و این نیاز وجود دارد که نظارت بهتری بر بازار اعمال شود.

اقتصاد ما یک اقتصاد استثناء است و دستگاه‌ها و نهاد‌هایی که باید نظارت می‌کردند، کوتاهی کردند؛ در نتیجه گرانی و تورم در داخل ایجاد شده و تحت تاثیر آن شاهد یک اختلاف قیمت هستیم که این اختلاف قیمت انگیزه برای قاچاق معکوس ایجاد می‌کند. مثلا از سال ۹۷ تا امروز مگر قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی که مبنای محاسبه و واردات کالا‌های اساسی است افزایش پیدا کرده؟ مثلا از ۴۲۰۰ تومان شده ۵۰۰۰ تومان؟ نشده، با همان مبلغ وارد می‌شود، اما قیمت برخی کالا‌ها ۳۰۰ درصد و ۴۰۰ درصد افزایش داشته است.

یک مساله در کشور استمرار گرانی و عدم نظارت کافی از سوی دستگاه‌های نظارتی است، برای مثال از سال ۹۷ که موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی بر واردات کالا‌های اساسی اعمال شد، مگر یارانه گوشت قرمز برقرار نبود؟ اما مشاهده می‌کنیم که در این سال‌ها افزایش قیمت زیادی داشته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.