×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پوتین: اوکراینی‌ها «گوشت دم توپ» حفظ هژمونی غرب شده‌اند

به گزارش«رهوا».دو مقام روس دیروز در دهمین کنفرانس امنیت بین‌المللی در مسکو، در موضعی مشترک، یکی از تند‌ترین انتقاد‌ها را روانه غرب کردند. ولادیمیر پوتین در سخنرانی خود امریکا را به تلاش برای طولانی کردن درگیری در اوکراین متهم کرده تا به گفته او «با برافروختن مجدد درگیری‌های قدیمی و دامن زدن به درگیری‌های جدید، هرج‌ومرج برمی‌انگیزند و سیاست به اصطلاح مهار را اجرا می‌کنند.»

وزیر دفاع روسیه هم وعده کرده که جنگ روسیه در اوکراین نقطه «پایان جهان تک‌قطبی» خواهد بود. پوتین در این کنفرانس، که با حضور وزرای دفاع، رؤسای سازمان‌های بین‌المللی، کارشناسان غیردولتی و نمایندگان اتاق‌های فکر از سراسر جهان در مسکو برگزار شده، گفت: «وضعیت در جهان به طور پویا در حال تغییر است، زیرا کشور‌ها و مردم بیشتری مسیر توسعه مستقل را بر اساس هویت، سنت‌ها و ارزش‌ها انتخاب می‌کنند.

ویژگی‌های نظم جهانی چندقطبی در حال شکل‌گیری است.» پوتین گفته که «نخبگان جهانی‌گرای غربی با برافروختن مجدد درگیری‌های قدیمی و دامن زدن به درگیری‌های جدید، هرج‌ومرج را برمی‌انگیزند، سیاست به اصطلاح مهار را اجرا می‌کنند، در حالی که در واقع هرگونه راه‌های جایگزین و مستقل توسعه را تضعیف می‌کنند.»

به گفته رئیس‌جمهور روسیه «آن‌ها به شدت در تلاش برای حفظ هژمونی و قدرتی هستند که از چنگ آن‌ها خارج می‌شود و تلاش می‌کنند کشور‌ها و مردم را در چنگال نظم نو استعماری نگه دارند.» پوتین تأکید کرد که آن‌ها به هر شیوه‌ای متوسل می‌شوند، این «هژمونی» برای کل جهان، برای کل تمدن مملو از استرس و آزار است. امریکا و دست‌نشاندگان آن با سازماندهی تحریکات، کودتا و جنگ‌های داخلی در امور داخلی کشور‌های مستقل دخالت می‌کنند و با تهدید، باج‌خواهی و فشار کشور‌های مستقل را به تسلیم شدن در برابر اراده خود وادار می‌کنند.

رئیس‌جمهور روسیه گفته که «همه این‌ها با یک هدف انجام می‌شود؛ حفظ سلطه جهانی» و تأکید کرده است: «غرب به طور هدفمند در حال نابودی سیستم امنیتی اروپا، ایجاد اتحاد‌های نظامی جدید است. پوتین گفته است: «غرب برای حفظ هژمونی نیاز به درگیری دارد. به همین دلیل است که مردم اوکراین سرنوشت «گوشت دم توپ» را داشتند. با اجرای پروژه «ضد روسیه»، آن‌ها چشم خود را به روی گسترش ایدئولوژی نئونازی و نسل‌کشی ساکنان دونباس بستند، در حالی که به‌طور مداوم رژیم کی‌یف را با تسلیحات از جمله تسلیحات سنگین پمپاژ کردند.»
در حالی که ژنرال سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در یک سخنرانی جداگانه از پوتین در این کنفرانس «واشنگتن را شریکی غیرقابل اعتماد در مورد توازن قدرت استراتژیک» خوانده، پوتین در سخنرانی خود گفت که روسیه به امریکا «پیشنهاد‌هایی درباره اقدامات امنیتی متقابل ارائه» کرده که این پیشنهاد‌ها در دسامبر سال ۲۰۲۱ «نادیده گرفته شد». به گفته پوتین، در چنین شرایطی بود که روسیه تصمیم گرفت «عملیات نظامی ویژه را در اوکراین» آغاز کند، عملیاتی که به گفته او «کاملاً بر اساس منشور سازمان ملل» شده است: «اهداف این عملیات به وضوح و دقیق تعریف شده است؛ تضمین امنیت روسیه و شهروندان ما، محافظت از ساکنان دونباس در برابر نسل کشی.»
امریکا نفت روی آتش می‌ریزد
رئیس‌جمهور روسیه همچنین به تنش در تایوان اشاره کرده و گفته که ایالات متحده بار دیگر عمداً تلاش کرده است که «روی آتش نفت بریزد». به گفته او «قمار مذبوحانه امریکا در رابطه با تایوان فقط دیدار یک سیاستمدار غیرمسئول فردی نیست، بلکه بخشی از یک استراتژی هدفمند و آگاهانه ایالات متحده برای بی‌ثبات کردن اوضاع در منطقه و جهان، تظاهر گستاخانه بی‌احترامی به حاکمیت یک کشور و تعهدات بین‌المللی است.» پوتین گفت: «ما این را یک تحریک با دقت برنامه‌ریزی شده می‌دانیم.» او گفته: «یک بار دیگر تکرار می‌کنم: دوران نظم جهانی تک‌قطبی متعلق به گذشته است.» موضعی که ژنرال شویگو نیز آن را تکرار کرد.
نیاز به استفاده از سلاح هسته‌ای نداریم
شویگو گفته که وضعیت امنیتی در اروپا بدتر از دوران جنگ سرد است و تأکید کرد: «سیستم امنیت جهانی به شدت در حال تغییر است، امریکا و متحدان سلطه خود را از دست داده‌اند. به گفته وزیر دفاع روسیه عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین پایان جهان تک‌قطبی است. او به «گمانه‌زنی»‌هایی اشاره کرده که می‌گویند «روسیه در حال آماده شدن برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در اوکراین است»، ولی گفت که این گمانه‌زنی‌ها «دروغ مطلق» است: «چنین ادعا‌هایی برای منحرف کردن توجه عمومی از فعالیت‌های نظامی-بیولوژیکی ممنوع ایالات متحده در خاک اوکراین طراحی شده است. روسیه طبق معاهده جدید استارت به تعهدات خود عمل می‌کند. سرگئی شویگو گفت: «هیچ هدفی در اوکراین وجود ندارد که نیازمند حمله هسته‌ای باشد، بنابراین همه ادعا‌ها مبنی بر اینکه روسیه می‌تواند از سلاح هسته‌ای در عملیات نظامی خود استفاده کند پوچ است.» وی افزود: استفاده از سلاح‌های هسته‌ای فقط به موارد اضطراری محدود می‌شود، همانطور که در دستورالعمل‌های روسیه که در دسترس عموم است، مشخص شده است.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.