×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
همه چیز در مورد کیست بارتولین

به گزارش«رهوا».پزشکان به اینها کیست های غده بارتولین می گویند. بیشتر اوقات، کیست بارتولین آسیب نمی زنند و تقریباً همیشه خوش خیم یا غیرسرطانی هستند.

کیست بارتولین چیست؟ غده بارتولین چیست؟

علائم کیست بارتولین

ممکن است هیچ کدام از علائمی که در ادامه گفته می شود را نداشته باشید، مگر اینکه کیست بزرگ باشد یا عفونی شود. اگر عفونت ایجاد شود و به اصطلاح پزشکان آبسه ایجاد شود، احتمالاً درد شدیدی در محل کیست خواهید داشت. رابطه جنسی و حتی پیاده روی هم ممکن است باعث آسیب شود. کیست بزرگ می‌تواند باعث شود یک طرف لابیا ماژور شما (چین‌های بزرگ پوست در قسمت بیرونی واژن) پایین‌تر از طرف دیگر آویزان شود.

علائم کیست بارتولن عفونی عبارتند از:

  • تب و لرز
  • دردی که بدتر می شود و راه رفتن، نشستن یا حرکت را سخت می کند
  • تورم در ناحیه
  • ترشح مایع از کیست

کیست بارتولین چیست؟ غده بارتولین چیست؟

علل کیست بارتولین

پزشکان هنوز نمی دانند که چرا این غدد گاهی اوقات مسدود می شوند. عفونتی که باعث ایجاد کیست می شود ممکن است ناشی از باکتری هایی مانند E. coli باشد. در موارد نادر، ممکن است این کیست به دلیل باکتری هایی ایجاد شود که باعث عفونت های مقاربتی (STIs) مانند سوزاک یا کلامیدیا می شوند.

تقریباً از هر ۱۰ زن، دو نفر ممکن است انتظار داشته باشند که گاهی به کیست غده بارتولین مبتلا شوند. این کیست معمولاً در ۲۰ سالگی اتفاق می افتد و با افزایش سن احتمال رشد آنها کمتر است.

کیست بارتولین چیست؟ غده بارتولین چیست؟

تشخیص کیست بارتولین

فقط پزشک شما می تواند با اطمینان به شما بگوید که آیا کیست بارتولین دارید یا خیر. پزشک زنان معاینه لگن انجام خواهد داد. اگر تخلیه مایع دارید، نمونه برداری می کنند و زیر میکروسکوپ نگاه می کنند تا تشخیص دهند که آیا شما STI دارید یا خیر. اگر آبسه کرده باشد، نمونه ای از آن می گیرند و به آزمایشگاه می فرستند.

در صورتی که بالای ۴۰ سال دارید، ممکن است بیوپسی (نمونه برداری از بافت کیست) انجام دهند تا سرطان فرج یا اندام تناسلی را رد کند. این بیماری بر لب هایی که واژن شما را احاطه کرده اند تأثیر می گذارد.

کیست بارتولین چیست؟ غده بارتولین چیست؟

درمان کیست بارتولین

اگر معاینه شما نشان دهد که شما یک بیماری مقاربتی دارید یا اگر کیست شما عفونی شده باشد، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند. آنها ممکن است داروهای موضعی را نیز برای قرار دادن روی پوست شما تجویز کنند. اگر زیر ۴۰ سال دارید و کیست شما مشکلی ایجاد نمی کند، احتمالاً نیازی به درمان نخواهید داشت.

یک حمام نشسته ساده ممکن است به بهبود کیست کمک کند:

  • لگن یا وان را تا ۱۰ سانتی متر از آب پر کنید (به اندازه ای که اندام تناسی شما را بپوشاند)، و به آرامی داخل آن بنشینید.
  • این کار را چند بار در روز به مدت ۳ یا ۴ روز انجام دهید.
  • کیست ممکن است ترکیده و خود به خود تخلیه شود.

کیست بارتولین چیست؟ غده بارتولین چیست؟

اگر کیست بارتولین مشکل ایجاد می کند یا اگر به آبسه تبدیل شده است باید به پزشک خود مراجعه کنید. آنها آن را به یکی از سه روش زیر کیست شما را درمان خواهند کرد:

۱- جراحی تخلیه

پزشک یک برش کوچک در کیست ایجاد می کند. آنها یک لوله لاستیکی کوچک (کاتتر) را در دهانه قرار می دهند تا تخلیه شود. کاتتر می تواند تا ۶ هفته در جای خود بماند. بلافاصله پس از از بین رفتن مایع، احساس بهتری خواهید داشت. اما ممکن است برای چند روز پس از آن نیاز به مصرف داروهای مسکن داشته باشید. به خاطر داشته باشید که کیست یا آبسه بارتولین ممکن است عود کند و دوباره نیاز به درمان داشته باشد. عوارض جانبی شامل درد یا ناراحتی به ویژه در هنگام رابطه جنسی است. حتی ممکن است تورم لابیا (لب های اطراف واژن)، عفونت، خونریزی یا جای زخم داشته باشید.

کیست بارتولین چیست؟ غده بارتولین چیست؟

۲- جراحی برداشتن کیست

اگر کیست ها شما را آزار می دهند یا عود می کنند، این روش ممکن است کمک کننده باشد. پزشک کیست را باز می کند، سپس پوست اطراف آن را بخیه می زند تا کیسه کوچکی تشکیل شود. با این کار مایع می تواند تخلیه شود. پزشک ناحیه مورد نظر را با گاز مخصوص می بندد تا مایعات و خون را جذب کند. این پروسه کمتر از نیم ساعت طول می کشد و می توانید همان روز به خانه بروید. پزشک ممکن است پس از این جراحی، مسکن تجویز کند. همچنین خطر عفونت، خونریزی و عود آبسه وجود دارد.

۳- برداشتن غده

در صورتی که روش های ذکر شده موثر نباشد یا کیست ها و آبسه های بارتولین اصلا برطرف نشوند، پزشک برداشتن غده را توصیه می کند. این جراحی حدود یک ساعت طول می کشد. در طول عمل بیهوش می شوید تا بخوابید و ممکن است بتوانید بعد از آن به خانه بروید. مشکلات احتمالی شامل خونریزی، کبودی و عفونت است.

کیست بارتولین چیست؟ غده بارتولین چیست؟

پیشگیری از کیست بارتولین

شما نمی توانید از کیست بارتولین جلوگیری کنید. اما اقدامات جنسی ایمن تر مانند استفاده از کاندوم ممکن است به جلوگیری از عفونت یا تشکیل کیست کمک کند. بهداشت خوب نیز می تواند کمک کننده باشد.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.