×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مسیر جدید سردار رادان در راس پلیس
محمد اسماعیلی

به گزارش«رهوا».هرماه سال ۱۳۸۷ بود که سردار احمدرضا رادان از فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، خداحافظی کرد تا در جایگاهی بالاتر به فعالیت خود در مجموعه انتظامی کشور ادامه دهد، او جانشین رئیس پلیس کشور شد، تا پس از سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، نفر دوم در مدیریت و برنامه‌ریزی برای تامین امنیت ایران از نقاط صفر مرزی تا عمق شهرها باشد.

رادان در ایام جانشینی رئیس پلیس کشور به واسطه ارتباط موثری که با بدنه و پرسنل انتظامی داشت به یکی از فرماندهان محبوب در مجموعه انتظامی کشور بدل شد و صراحت، اقتدار و حضور رسانه‌ای وی نیز سبب شد تا یکی از معروف‌ترین چهره‌های پلیسی در میان مردم باشد، معروفیتی که همچنان و در زمان غیبت رسانه‌ای هشت ساله وی نیز تداوم یافت. اجرای طرح‌های ضربتی برخورد با اراذل و اوباش، اجرای طرح امنیت اخلاقی، اجرای طرح‌های امنیت محله محور، انسداد مرزها و … از جمله اقداماتی است که موجب شهرت رادان در میان افکار عمومی شده است. او همچنین جزو اولین مقامات رسمی پلیس ایران بود که از سوی دولت آمریکا در فهرست تحریم اشخاص قرار گرفت.

مرد قدرتمند اما در حاشیه

او سرانجام در آستانه یکسالگی دولت تدبیر و امید در خردادماه سال ۱۳۹۳، از جایگاه جانشینی رئیس پلیس کشور کنار رفت. رادان پس از آن به مرکز جدیدی که احتمالا متناسب با اهداف و برنامه‌ریزی‌های او برای برای آینده پلیس کشور ایجاد شده بود، رفت و ریاست «مرکز مطالعات راهبردی ناجا» را بر عهده گرفت، مرکزی که با تغییر ساختار مجموعه پلیس کشور و ارتقا به فرماندهی انتظامی کل، با عنوان مرکز مطاعات راهبردی فراجا شناخته می‌شود. بسیاری رادان را از مجریان و نظریه پردازان ارتقاء جایگاه پلیس در کشور می‌دانند به ویژه آنکه وی پس از فعالیت در جایگاه ریاست این مرکز، مقدمات برگزاری همایش ملی ناجای آینده را کلید زد.

رادان در نشست خبری این همایش که در اسفندماه سال ۱۳۹۵ برگزار شده بود، با بیان اینکه «در معماری ناجای آینده دستورات و رهنمودهای مقام معظم رهبری در دستورکار و مدنظر قرار خواهد گرفت»، گفته بود: «پلیس باید مجاهد، مقتدر و البته مهربان باشد. ما به تصور و تفسیر مسائل توجه ویژه‌ای داریم تا بتوانیم وضعیت حالمان را بدانیم و بدانیم که در آینده چه باید بکنیم، با توجه به شتاب حوزه دانش باید تفسیری در ساختار ایجاد شود.» او همچنین درباره  وظایف مرکز مطالعات راهبردی ناجا که در آن زمان مسئولیتش را برعهده داشت، گفته بود:« این مرکز پنج ماموریت اصلی دارد که از جمله آن معماری ناجای آینده است و در آن باید علاوه بر وظایفی که تعریف شده باید مکتب و اندیشه‌های امنیتی و انتظامی ایران و معماری ناجای آینده را به‌طور ویژه می دیدیم. تصمیم داشتیم تا مرکز مطالعات و راهبردی ناجا تعریفی از معماری در کل نیروهای مسلح داشته باشد چراکه معتقدیم با رشد سریع دانش در شاخه‌های مختلف، تغییر در ساختار قدرت و تهدید و پیچیدگی محیط های سازمانی و ملی، هیچ سازمانی از جمله پلیس نمی‌تواند با سازمان فعلی خود در آینده انجام خدمت کند.»

به گفته او در طول زمان نیازهای مطلوب مردم در تمام حوزه ها تغییر می‌کند و یکی از کارهای پلیس، معماری آینده است تا بتواند به خواسته‌ها و نیازها جواب داده، به روز شده و ماموریت‌ها را تبیین و آموزش ها را تعریف کند تا در محیط پیچیده، خوب انجام وظیفه کند. ناجای آینده باید تهدیدها را شناخته، پیچیدگی‌ها را شناسایی و خود را برای انجام ماموریت در وضعیت جدید آماده کند.»

مسیر جدید «رادان» در راس پلیس/ فرمانده جدید اما نام‌آشنای فراجا
مراسم معارفه اشتری به عنوان جانشینی پلیس و تقدیر از رادان

حدود هشت ماه پس از پایان ماموریت رادان در جانشینی رئیس پلیس کشور، سردار اسماعیل احمدی مقدم، رئیس وقت پلیس کشور هم یکی از طولانی‌ترین دوره‌های ریاست در راس پلیس را در کارنامه دارد، از ریاست پلیس کشور کنار رفت و سردار حسین اشتری که از خردادماه ۹۳ و بعد از کنار رفتن رادان به فعالیت خود به عنوان جانشین رئیس پلیس کشور را آغاز کرده بود، در اسفندماه همان سال فعالیت خود به عنوان رئیس پلیس کشور را آغاز کرد.

اشتری و هشت سال فرماندهی پلیس

سردار حسین اشتری، در آستانه ۵۵ سالگی در سال ۹۳ به عنوان رئیس پلیس کشور انتخاب شد. رادان در مراسم معارفه او و تکریم از سردار احمدی مقدم حاضر شد و اعلام کرد که«همواره شاگرد احمدی‌مقدم بوده است.»  او همچنین با اشاره به حکم مقام معظم رهبری برای انتصاب سردار اشتری گفته بود:« در حکم حضرت آقا هفت توصیه و ماموریت مهم وجود داشت و بر تداوم و رشد ماموریت‌های قبلی نیز تاکید شد. قطع به یقین فرمانده جدید نیروی انتظامی که از عزیزان باسابقه در ناجا و از رزمندگان بوده، بهترین فرد برای تصدی این سمت بود و من امیدوارم همانطور که مقام معظم رهبری در حکم‌شان از سران سه قوه، دستگاه‌های مختلف نظیر وزارت کشور، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، صداوسیما و… خواسته‌اند که به ایشان کمک کنند، این امر محقق شود.»

مقام معظم رهبری در حکم انتصاب سردار حسین اشتری به عنوان فرمانده نیروی انتظامی که ۱۸ اسفندماه سال ۱۳۹۳ اعلام شده بود، تاکید کرده بودند که «لازم است اقدامات شایسته دوران تصدی سردار سرتیپ احمدی‌مقدم نظیر؛ ارتقاء فضای اسلامی و انقلابی ناجا، صیانت از کارکنان خدوم و توجه جدی به معیشت آنان، تقویت مرزبانی و کاهش تخلفات جاده‌ای تداوم یابد و رعایتهای دقیق در بهبود خدمات انتظامی و برنامه‌ریزی مستمر و ابتکار عمل لازم در برقراری امنیت و آرامش اخلاقی و اجتماعی، دنبال شود.»

شروع فرماندهی اشتری در راس مجموعه انتظامی کشور اما با آرامشی بیشتر از پیشینیان خود آغاز شد، کشور در شرایط آرامی به سر می‌برد و چالش‌های امنیتی زیادی در فضای داخلی کشور وجود نداشت. درهمین راستا هم اشتری تمرکز بر هوشمندسازی را در دستورکار خود قرار داد و اقداماتی بسیاری با محوریت ارائه خدمات غیرحضوری و تحت بستر وب در دوره وی انجام شد. برگزاری سالانه راهپیمایی اربعین و خدماتی که در مدت زمانی محدود به میلیون‌ها زائر ارائه شد از دیگر اقدامات اشتری در این دوره است. تغییر ساختار فرماندهی انتظامی کشور و ارتقا آن به فرماندهی کل نیز در سال‌های اخیر ماموریت وی انجام شد. شیوع کرونا و اقدامات انتظامی مربوط به آن نظیر اجرای محدودیت‌های تردد، برخورد با احتکار و … هم در همین دوره بود.

اما هرچه اشتری در آرامش کار خود را آغاز کرد، در فضایی ملتهب به ماموریتش پایان داد. آخرین چالش فرماندهی اشتری در مجموعه انتظامی را می‌توان مربوط به وقایع پس از مرگ مهسا امینی، پس از بازداشت ازسوی گشت‌امنیت اخلاقی دانست. وقایعی که منجر به ناآرامی‌ها چند ماهه در نقاط مختلف کشور شده و حتی سردار اشتری نیز از آن به عنوان جنگی ترکیبی یاد کرد.

رادان در آغاز مسیر جدید

حالا باید دید که فرمانده جدید مجموعه انتظامی کشور با اصالتی اصفهانی که در آستانه ۶۰ سالگی قرار دارد، چگونه به مدیریت آن خواهد پرداخت. فرمانده جدید که نامی قدیمی در این مجموعه است با چالش‌های زیادی در حوزه ماموریتی خود مواجه است. چالش گشت‌های امنیت اخلاقی و نحوه ادامه فعالیت آن، چالش جرائم فضای مجازی، وقوع سرقت‌های خرد، معتادان متجاهر و موادفروشان، ترافیک و آلودگی هوا، کیفیت خودروها، معیشت کارکنان انتظامی و … از جمله مواردی است که رادان در آغاز دوره مسئولیت خود با آن مواجه است و البته این حسن را دارد که تجربه رویایی با تمام این موارد را در کارنامه دارد و با هیچ یک از آنها غریبه نیست.

مقام معظم رهبری نیز در حکم انتصاب رادان تاکید کرده‌اند که «توصیه اکید این‌جانب، جلب رضایت خداوند متعال و در امتداد آن، جلب رضایت مردم عزیز در حراست از امنیت و تأمین آسایش عمومی است. ارتقاء توانائیهای سازمان و صیانت از شأن کارکنان و پرورش پلیس تخصصی برای بخش‌های گوناگون امنیت توصیه مهم دیگر است. از دستگاه‌های گوناگون کشوری انتظار می‌رود با سازمان انتظامی کشور، همکاری لازم را مبذول دارند.»

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.