×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خوش‌چشم: آمریکا فقط ژست رفع تحریم‌ها را گرفته

به گزارش «رهوا»، مذاکرات وین به مراحل حساس خود رسیده است. طرف غربی و آمریکایی باید در وقفه‌‌ای که اخیرا در دور هشتم مذاکرات به‌وجود آمده، تصمیمات نهایی خود را می‌گرفتند. با این حال اما آمریکا با تصمیمات ضد و نقیض خود روند مذاکرات را کند می‌کند.

جمعه هفته گذشته آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، به کنگره اطلاع داده برخی معافیت‌های تحریمی ایران که در دوره دونالد ترامپ لغو شده بود، بازگردانده شده است.

همزمان با این گفته‌ بلینکن، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که ایران را از تحریمی معاف نکرده‌اند و نخواهند کرد؛ مگر اینکه ایران به تعهدات خود در قبال برجام بازگردد.

پیرامون همین مواضع پارادوکسیکال طرف غربی و آمریکایی با سیدمصطفی خوش‌چشم به گفت‌وگو پرداختیم. او معتقد است این اقدام طرف آمریکایی در چهارچوب معافیت‌های هسته‌ای است، درصورتی‌که آنچه ایران می‌خواهد و اولویت ایران است، رفع تحریم‌های اقتصادی است. در ادامه متن این مصاحبه را می‌خوانید.

جمعه‌ هفته گذشته مقامات آمریکایی ادعا کردند که معافیت تحریمی یا تعلیق تحریم برای ایران صورت گرفته است. این اقدام آمریکا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ این اقدام نیز مانند اقدام‌های گذشته آمریکا برای جوسازی رسانه‌ای است یا آمریکا واقعا قصد توافق دارد؟
آنچه طرف آمریکایی ادعا کرده است، در چهارچوب سناریوی فریب‌کاری و در راستای مقصرنمایی ایران و شرطی کردن بازارهای ایران از طریق تاثیر روی افکار عمومی است.

درواقع این اقدام طرف آمریکایی در چهارچوب معافیت‌های هسته‌ای است، درصورتی‌که آنچه ایران می‌خواهد و اولویت ایران است، رفع تحریم‌های اقتصادی است.

طرف آمریکایی با این اقدام سعی می‌کند تا ژست رفع محدودیت از فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بگیرد و همچنین طرف آمریکایی ژست حسن‌نیت را هم می‌گیرد تا درحقیقت توپ را در زمین ایران بیندازد و ایران را مجبور به اتخاذ تصمیمات سیاسی کند. درحالی‌که این واشنگتن است که باید تصمیم بگیرد که آیا اصلا توافقی می‌خواهد یا نمی‌خواهد، اگر می‌خواهد ‌باید تصمیم بگیرد تا تحریم‌های اقتصادی ایران را بردارد. و در راستای همین امر، طرف آمریکایی سعی می‌کند تا با این اقدام مسیر مذاکرات را تغییر دهد.

در مذاکرات دو خواسته از ناحیه دو طرف وجود دارد؛ از طرف ایران اولویت برداشتن تحریم‌‌های اقتصادی است، از طرف آمریکا و اروپا تکالیف هسته‌ای و موضوعات مرتبط با مسائل هسته‌ای اولویت است. حالا آمریکایی‌ها با این اقدام سعی دارند به مسائل و موضوعات هسته‌ای اولویت‌بخشی کنند تا در مذاکرات بیشتر وقت صرف مسائل هسته‌ای شده و با توجه به ضرب‌الاجل ساختگی‌ای که طرف آمریکایی روی آن پافشاری می‌کند، با صرف حداکثر زمان راجع به مسائل هسته‌ای بحث شود. درنهایت هم اعلام کند که زمان برای بحث روی خواسته‌های ایران برای رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی و تضامین، به حد کافی وجود ندارد.

به عبارتی با این اقدام سعی می‌کنند ایران را تحت فشار بگذارند تا توافقی را که منافعش را تامین نمی‌کند، امضا کند و طرح‌های مرتبط با راستی‌آزمایی و تضامین را به بعد موکول کند. در عین حال طرف آمریکایی با معافیت تحریمی سعی می‌کند پالس دروغین و اشتباهی را به جامعه ایران بفرستد. به این صورت که در چهارچوب این سناریو حتی بسیاری از رسانه‌های غربی در تیترها و لیدهای خودشان اشاره‌ای به این نداشتند که این معافیت‌های تحریمی، در زمینه همکاری‌های هسته‌ای است و نه در زمینه‌ تحریم‌های اقتصادی؛ چراکه می‌خواستند این پالس دروغ و انحرافی را به جامعه ایران بفرستند که توافق نزدیک است، طرف آمریکایی به برداشتن تحریم‌های اقتصادی راضی ‌شده تا درنهایت با تاثیر روی افکار عمومی ما قیمت دلار و سکه در بازارهایی با نقدشوندگی بالا به‌شدت کاهش پیدا کند و تا یکی دو روز بعد که مذاکرات عملا شروع می‌شود و طرف آمریکایی به مواضع خودش اصرار می‌کند. درمقابل اگر طرف ایرانی مقاومت کرد، با ارسال اخبار منفی در زمینه به بن‌بست کشیده شدن مذاکرات هم طرف ایرانی را مقصر جلوه بدهد، هم بازارهای ایران را مجددا دستخوش تاثیر قرار بدهد و دوباره قیمت دلار و ارز بالا برود، تا به این شکل جامعه ایران و بازارهای اقتصادی ایران ناپایدار و ملتهب و متلاطم شود و فشار بیشتری روی مذاکره‌کنندگان ما گذاشته شود تا از مواضع خودشان کوتاه بیایند.

بنابراین هدف طرف آمریکایی درمجموع یک عملیات روانی مخرب و فریبکارانه برای مقصرنمایی طرف ایرانی است. به‌طوری‌که با یک سناریوی عملیات روانی چندوجهی مواجه هستیم که طرف آمریکایی دارد بازی می‌کند و بیشترین توجهش هم در این بازی به شرطی کردن فضای افکار عمومی ایران است. بنابراین این اقدام به هیچ عنوان ارزشی ندارد و آمریکا اگر واقعا به‌دنبال توافق است باید از این بازی‌هایی که دو ماه است انجام می‌دهد دست بردارد و در واقعیت به توافق فکر و تحریم‌های اقتصادی را لغو کند.

پس آنطور که شما اشاره کردید، این اقدام آمریکا در راستای اثبات حسن‌نیت به ایران نیست، بلکه تنها تظاهر به حسن‌نیت برای فشار به ایران است؟ این معافیت‌های تحریمی به‌صورت جزئی چه مواردی را شامل می‌شود؟
این معافیت تحریمی به سوخت بوشهر، رآکتور اراک و رآکتور تحقیقاتی تهران مربوط می‌شود و اصلا هیچ ارتباطی به مسائل اقتصادی ندارد. ثانیا به هیچ عنوان این نشانه حسن‌نیت آمریکا نیست، بلکه ژست حسن‌نیت است، برای اینکه اصلا مذاکرات را منحرف کنند و جامعه ایران را شرطی کنند.

همانطور که اشاره کردم یک عملیات چندوجهی ا‌ست که حتی از تیتر رسانه‌های غربی هم شما می‌توانید این را متوجه شوید. چون در تیتر و لید رسانه‌های غربی مخصوصا سعی کردند به جامعه ایرانی القا کنند که تحریم‌های اقتصادی‌ است درصورتی‌که اصلا اقتصادی نیست. این گام مثبتی نیست و دقیقا نشان می‌دهد که طرف آمریکایی آمادگی توافق ندارد، یعنی همچنان دارد به بازی‌های عملیات روانی خودش ادامه می‌دهد و به هیچ عنوان دست به اقدام مثبتی نزده است و اتفاقا طرف ایرانی هم به این تاکید کرده است، همانطور که در موضع‌گیری برخی مراجع رسمی دیدیم که گفته شده آخر این بازی هیچ است.

به عبارتی حاصل جمع این بازی هیچ است. یعنی اصلا این اقدام طرف آمریکایی به هیچ نمی‌ارزد. حتی ارزش یک ریال هم ندارد، بلکه برعکس اتفاقا در چهارچوب یک عملیات روانی پیشرفته دارند کار انجام می‌دهند. ضمن اینکه اصلا انجام این معافیت‌های ظاهری هسته‌ای که آمریکا اعلام کرده، مغایر با قانون اقدام راهبردی مجلس است.

قانون اقدام راهبردی مجلس ایران صراحتا بیان می‌کند تا زمانی که تحریم‌های اقتصادی آمریکا برداشته نشود، راستی‌آزمایی نشود و تضمین داده نشود و پول صادرات نفت به حساب ایران واریز نشود، هیچ تغییری در مسیر و اقدامات هسته‌ای ایران نباید رخ دهد.

بنابراین معافیتی که داده شده اصلا قابل اجرا نیست و خود آمریکایی‌ها به‌خوبی این را می‌دانند؛ چرا‌که ما قانون و مصوبه مجلس داریم که می‌گوید اولین اقدام باید این باشد که تحریم برداشته شود، نفت صادر شود و سودش به ایران برسد. بنابراین این اقدامی که در رفع تحریم‌های هسته‌ای انجام شده و در همکاری‌های هسته‌ای انجام دادند، عملا هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.