×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید ملی یا تولید ضد ملی؟! مسئولان به این شرمندگی پایان دهند
محمد اسماعیلی

به گزارش«رهوا».مقام معظم رهبری در جمع کارگران، ضمن اشاره به موضوع تولید داخلی، جمله جالبی در مورد خودروسازان مطرح فرمودند که با استقبال مردم و رسانه ها مواجه شد: «[طبق] آماری که به من دادند، می گویند هر یک میلیارد دلار واردات بی‌رویّه معادل است با تعطیل شدن صد هزار فرصت شغلی؛ این آماری است که افراد صاحب‌نظر و متخصّص به ما دادند. یعنی اگر چنانچه ما جنسی را که در داخل تولید میشود، خب در داخل کفش هست، پوشاک هست، لوازم خانگی هست و چیزهای دیگر ــ حالا اینجا خودروسازها از این حرف ما سوء استفاده نکنند؛ وضعشان خیلی تعریفی ندارد ــ آنجاهایی که واقعاً دارند تولید می کنند، تولیدِ خوب هم می کنند، ما وقتی که با وجود تولید داخلی به جای اینکه آن را تقویت کنیم، آن را ترویج کنیم، می رویم از بیرون جنسِ مشابه را وارد می کنیم، باید بدانیم که یک میلیارد دلار وارداتِ این جوری به معنای تعطیل شدن صد هزار فرصت شغلیِ این جوری است».

چند نکته در این زمینه قابل بیان است:

یک: اواخر سال گذشته نیز مقام معظم رهبری، نسبت به کیفیت خودروهای تولید داخل انتقاد کرده و فرمودند: «در برخی از محصولات داخلی متأسفانه شاهد این هستیم که به کیفیت توجه نمی شود؛ این خیلی بد است. این همه‌ حمایت در این طول این سال ها از صنعت خودرو در کشور شده، [اما] کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند، درست هم می گویند، حق با مردم است؛ یعنی اعتراض مردم به‌جا است. ‌این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند».

دو: خودروسازان آنقدر در حق مردم جفا کردند و آنقدر به جاده خاکی زده اند که بزرگترین حامی تولید داخلی در کشور، یعنی مقام معظم رهبری حاضر نیست از آنها دفاع کند و در یک سخنرانی صراحتاً از آنها نام می آورد و می گوید که از حرف من خودروسازان سوء استفاده نکنند.

سه: از مقام معظم رهبری گرفته تا عادی ترین اقشار جامعه و از دولت گرفته تا مجلس، قوه قضائیه و … همگی سال ها از خودروسازان حمایت کرده و متحمل هزینه شدند. برای واردات خودرو تعرفه سنگین گذاشته شد، از جیب دولت که در واقع جیب مردم است، خرج شد، بازار انحصاری و تضمینی در اختیار خودروسازان قرار گرفت و … ؛ خودروسازان اگر لایق بودند، باید از این فرصت استثنایی که سال های متمادی در اختیارشان قرار گرفت برای جهش خود استفاده می کردند و امروز در تراز خودروسازان مطرح دنیا قرار می گرفتند.

چهار: متأسفانه عقب ماندگی وضعیت خودروسازان به گونه ای شده است که هم اکنون برخی با شنیدن نام «تولید ملی» سریعاً ذهنشان به سمت خودروهای تاریخ مصرف گذشته و بی کیفیت داخلی رفته و تولیدات با کیفیت داخلی نیز بعضاً چوب بی کفایتی خودروسازان را می خورند. در حقیقت، خودروسازان مایه سرافکندگی تولید ملی ما شده اند. حال آنکه در بخش های گوناگون تولید شاهد هستیم که بعضاً تولیدات داخلی با نمونه های مشابه خارجی در حال رقابت تنگاتنگ بوده و حتی به بازارهای جهانی هم راه پیدا کرده و  مورد استقبال مردم سایر نقاط دنیا قرار گرفته اند.

پنج: خودروسازان همیشه در پشت واژه «تولید ملی» خود را پنهان کرده و از این طریق حق مردم را تضییع کرده اند. تولیدی که برای ملت، مایه رنج و عذاب، آبروریزی، تحقیر و در برخی مواقع حق خوری در روز روشن شده است، نامش «تولید ضد ملی» است نه «تولید ملی»!

شش: علاوه بر مردم، از دولت و مجلس گرفته تا قوه قضائیه، پلیس، شخصیت های حقیقی و حقوقی و … ، به وضعیت خودروسازی کشور معترض هستند و داد همه درآمده است؛ با این وجود، پرسش اینجاست که چه قدرت پشت پرده یا روی پرده باعث می شود که خودروسازان باز هم حقوق مردم را نادیده بگیرند و روی اعصاب آنها تخته گاز بروند؟!

هفت: نکته مهم این است که برای پایان دادن به آبروریزی و تحقیر مردم توسط خودروسازان، لازم است که دولت، مجلس و قوه قضائیه و سایر نهادها اقدامات جدی تری نسبت به گذشته انجام دهند. باید توجه کرد که وظیفه برخی از مسئولین، انتقاد و اعتراض کردن نیست، بلکه از آن مهتر باید به صورت قاطع و جهادی وارد میدان شوند؛ دیگر دوران مماشات و مصلحت اندیشی و … در مورد خودروسازان به سر آمده و مطالبه عمومی این است که ترمز این دست فرمان سازندگان خودرو کشیده شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.