×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آیا واقعاً بعد از ترک سیگار بدن سلامتی خود را باز می یابد؟

به گزارش«رهوا».در میان عوامل مرگ و میر، سیگار در صدر فهرست مربوط به مرگ های پیش بینی شده وجود دارد. مصرف نیکوتین، ماده ی موجود در سیگار، تأثیرات شدیدی روی بدن دارد. اما وقتی کسی تصمیم می گیرد این عادت مضر را کنار بگذارد، چه اتفاقی در بدنش می افتد؟ آیا واقعاً بعد از ترک سیگار بدن سلامتی خود را باز می یابد؟ برای پیدا کردن جواب این سؤالات، با ادامه ی مطلب همراه باشید.

تغییرات بدن بعد از ترک سیگار

۱- ریسک حمله ی قلبی کاهش پیدا می کند

مصرف سیگار تأثیرات منفی زیادی روی بدن دارد. در میان خطرات مختلفی که مصرف سیگار برای بدن دارد، ریسک حمله ها و مشکلات قلبی ناشی از این عادت، بعد از ترک سیگار خیلی زود کاهش پیدا می کند. بعضی از این تغییرات بلافاصله رخ می دهند چون فرآیند اکسیژن رسانی در بدن بهبود پیدا می کند و التهاب بدن کم می شود.

۲- ریسک ابتلا به سرطان ریه کم می شود

مصرف سیگار، عامل بیش از ۸۰ درصد مرگ های ناشی از سرطان ریه است. تحقیقات نشان می دهد سیگار حاوی بیش از ۷۰ ماده ی شیمیایی سرطان زا است. وقتی سیگار را کنار می گذارید، ریسک ابتلا به سرطان ریه در شماکاهش پیدا می کند، اما بعد از ترک سیگار، حدود ۱۵ سال طول می کشد تا به این مرحله برسید. حتی بعد از آن هم این ریسک به میزانی که در افراد سیگاری وجود دارد نمی رسد، اما در مجموع ریسک این سرطان کم می شود.

۳- سرفه ها فروکش می کنند و بهتر نفس می کشید

بسیاری از افراد سیگاری از سرفه های شدید و عمیقی رنج می برند که به سرفه ی سیگاری ها معروف هستند. این سرفه ها می توانند چندین هفته طول بکشند.

اگر در دوران مصرف سیگار، دچار برونشیت و آمفیزم شده باشید که نوعی انسداد ریوی مزمن هستند، با ترک سیگار، بعضی از نشانه های آن ها بهبود پیدا خواهند کرد. وقتی بر اثر مصرف سیگار، ریه ی شما دچار بیماری می شود، اتفاقی که در اصل می افتد، بیشتر شدن خلط است. سرفه ی سیگاری ها اسمی است که مردم روی بیماری ریوی ناشی از مصرف سیگار گذاشته اند، اما این بیماری که باعث سرفه های خلط دار می شود در حقیقت برونشیت نام دارد. دود ناشی از سیگار باعث التهاب و افزایش تولید خلط در مجرای هوا می شود. با ترک سیگار، ظرف چند هفته به تدریج از تأثیر دود سیگار بر روی مجرای هوا کم می شود. در نتیجه، شخص کمتر سرفه می کند، از میزان خلط کم می شود و بنابراین شخص بهتر تنفس می کند.

هیچ دارو یا روش درمانی ای برای از بین بردن اثرات زیان بخش دود توتون وجود ندارد.

۴- آسیب های ساختاری وارد شده به بدن کماکان باقی می مانند

حتی بعد از ترک سیگار، بعضی از مشکلات ناشی از مصرف آن، احتمالاً باقی خواهد ماند.

اگر مصرف سیگار صدمه ی ساختاری به بدن، به ویژه به ریه ها، زده باشد، این تأثیرات می توانند باقی بمانند و حتی التهاب ناشی از سیگار هم مدتی زمان می برد تا بهبود پیدا کند. ممکن است وضعیت بدنی فرد هیچوقت به حالت اولش بازنگردد.

تأثیرات شدید اما زودگذر مصرف سیگار از بین می روند، اما در خصوص اثرات مزمن آن و تغییرات ساختاری رخ داده در بدن، معلوم نیست که آن ها هم بهبود پیدا خواهند کرد یا نه. با این وجود، ترک سیگار بیهوده نیست و مزایای زیادی دارد.

اگر شخص دچار تغییراتی در مجرای هوا مثل آمفیزم شده باشد، یا مجرای هوای او آنقدر باریک شده باشد که در واقع دیگر چیزی از آن باقی نمانده باشد، به طور قطع، مجرای هوای او هرگز به حالت اولش باز نمی گردد. بنابراین به خاطر بروز این تغییرات دائمی، شخص بعد از ترک سیگار هم کماکان مشکلات تنگی نفس، سرفه و خلط را خواهد داشت.

۵- ریه ها راحت تر از پس بیماری ها بر می آیند

مصرف سیگار، توانایی ریه ها برای مدیریت عفونت ها را کاهش می دهد. بعد از ترک سیگار، احتمال بیمار شدن ریه ها کمتر می شود.

با ترک سیگار، ریه ها در برابر عفونت ها و ذات الریه کمتر آسیب پذیر می شوند، اما کماکان بسته به میزان صدماتی که ریه ها در دوران مصرف سیگار دیده اند، ممکن است بعضی مشکلات باقی بمانند و اختلالات ریوی ناشی از آن صدمات را تجربه کنید. بنابراین، هر چه زودتر سیگار را کنار بگذارید، نتیجه ی بهتری خواهید گرفت، چون تغییرات دائمی کمتری در بدن تان رخ خواهد داد.

۶- حالت ترک اعتیاد را تجربه می کنید

نیکوتین، ماده ی اصلی سیگار، اعتیاد آور است. وقتی شخصی مصرف سیگار را کنار می گذارد، ممکن است حالت ترک اعتیاد ناشی از عدم مصرف نیکوتین را تجربه کند.

علت اعتیادآور بودن نیکوتین این است که خیلی زود از بدن خارج می شود، به همین دلیل است که عدم مصرف آن باعث تجربه ی حالت ترک اعتیاد می شود. بدن به نیکوتین عادت می کند و وقتی آن را کنار می گذارید، احساس بی حالی و خستگی می کنید.

۷- ضربان قلب به حالت عادی برمی گردد

نیکوتین یک ماده ی محرک است که باعث افزایش ضربان قلب می شود. با کنار گذاشتن سیگار، ضربان قلب کمتر می شود و به حد نرمال می رسد.

بعضی از تأثیرات شدید مصرف سیگار در اثر التهاب و انگیختگی ناشی از ماده ی نیکوتین هستند، به همین دلیل بعد از کنار گذاشتن سیگار، با سرعت نسبتاً زیادی از بین می روند.

۸- احتمالاً گهگاه هوس سیگار می کنید

وقتی سیگار را کنار می گذارید، به دلیل اینکه در حال ترک نیکوتین هستید، ممکن است بدن تان گهگاه هوس سیگار کند. همچنین به دلیل اینکه عمل سیگار کشیدن برایتان تبدیل به یک عادت روزانه شده بود، ممکن هوس این عادت را بکنید.

سیگار کشیدن خیلی زود تبدیل به عادت می شود و شخص به این عمل خو می گیرد و همین مسأله ترک آن را سخت می کند.

۹- ریسک دیگر سرطان ها کم می شود، اما این مسأله مدتی زمان می برد

اگر برای مدتی طولانی سیگار مصرف کرده باشید و بعد آن را کنار بگذارید، احتمال ابتلا به بعضی سرطان ها در شما کاهش پیدا می کند. برای مثال، اگر ده سال باشد که سیگار را ترک کرده اید، ریسک ابتلا به سرطان در شما کمتر از زمانی است که پنج سال از ترک سیگارتان گذشته باشد. هر چه مدت بیشتری از ترک سیگارتان بگذرد، ریسک سرطان در شما کمتر می شود.

درخصوص سرطان ریه و دیگر سرطان ها مثل مثانه و مری، سال های بیشتری زمان می برد که ریسک ابتلا به آن ها کاهش پیدا کند. در نهایت این ریسک به یک میزان ثابت می رسد و کماکان در مقایسه با افراد غیر سیگاری بیشتر است. اما به نسبت شرایطی که در زمان مصرف سیگار داشتید، تغییر بزرگی محسوب می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.