×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
موفق ترین جاسوس دنیا کیست؟

به گزارش«رهوا».یک نیروی نفوذی و جاسوس دوجانبه که “موفق ترین جاسوس جهان” نامیده می شود به ولادیمیر پوتین کمک کرد تا قدرت را در دست بگیرد و در این مسیر نقش بسزایی داشت. هویت او هنوز چندین دهه به صورت یک راز باقی مانده است.

معمای مرد چهارم

این موش کور که به عنوان “مرد چهارم” شناخته می شود، یکی از چندین جاسوس شوروی بود که توانست به قلب سرویس های اطلاعاتی ایالات متحده نفوذ کند.

اما بر خلاف بسیاری از کسانی که در نهایت بی صدا به گور رفتند، این شبح مرموز هرگز شناسایی نشد و آن را به یکی از بزرگترین اسرار در تمام تاریخ جاسوسی تبدیل کرد.

ماموریت او و همکارانش آنقدر ویرانگر بود که گمان می‌رود آنها به هموار کردن راه برای ظهور پوتین ظالم در روسیه کمک کردند.

جاسوسان روسیه در این زمان، سازمان سیا را فلج و کور کردند؛ بدون اینکه اطلاعات قابل اعتمادی به دلیل ظهور و به قدرت رسیدن ناگهانی ولادیمیر پوتین وحشی به آنها داده شود.

با ایجاد این شکاف، پوتین، مرد سابق KGB و مجری مافیا، توانست قدرت خود را تثبیت کند و صحنه را برای کنترل روسیه آماده کند.

“مرد چهارم” هویت جاسوسان روسی را که برای واشنگتن دی سی کار می کردند به خطر انداخت و مجموعه ای از اطلاعات حساس سیا را فاش کرد.

رابرت بائر در تعقیب مامور چهارم ولادیمیر پوتین

رابرت بائر، مامور سابق سیا به وب سایت سان آنلاین گفت که اقدامات این جاسوس در این زمان “می توانست تاریخ را تغییر دهد”.

تصور می‌شود که شاید اگر «مرد چهارم» از بین می‌رفت، اطلاعات آمریکا می‌توانست تهدید پوتین را شناسایی کرده و به کرملین هشدار دهد.

او گفت که تمام مکالمات بین بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت ایالات متحده و بوریس یلتسین، رهبر وقت روسیه، به پوتین و KGB درز کرده است.

ادعا می شود که ولادیمیر ، پس از آن به استفاده از آن برای ارعاب یلتسین، اولین رهبر روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، کمک کرد و در سال ۱۹۹۹ کنترل را به دست گرفت.

پوتین یلتسین را به عنوان رئیس جمهور فدراسیون روسیه غصب کرد و اصلاحات خیره کننده ای در سیاست کرملین آغاز کرد که کشور را برای همیشه تغییر خواهد داد.

بائر توضیح داد:

“اگر می دانستیم پوتین کیست و چه می کند، آیا کلینتون می توانست با یلتسین صحبت کند تا شخص دیگری به جز پوتین پیدا کند؟ آیا می توانستیم تاریخ را تغییر دهیم؟”

“من فکر می کنم احتمالا وجود داشته است. در آن مرحله، اگر ما می فهمیدیم که KGB خود را در دولت روسیه جاسازی می کند و در سال ۱۹۹۹ تصرف خود را آماده می کند، آیا امکان جلوگیری از این امر وجود داشت؟”

به گفته بائر، جاسوسان روسی که در این دوره به سازمان سیا نفوذ کردند، به عنوان ” The Cambridge Five ” اما بدتر شناخته می شدند؛ این عبارت اشاره به حلقه جاسوسی شوروی دارد که از دهه ۱۹۳۰ تا ۱۹۵۰ در بریتانیا نفوذ کردند.

آیا او باهوش ترین جاسوس ولادیمیر پوتین بود؟

و در حالی که ایالات متحده تعدادی جاسوس را دستگیر کرد، هنوز درزهای اطلاعاتی وجود داشت که قابل توضیح نبود، آنها را به شروع شکار مرموز “مرد چهارم” سوق داد.

بائر به سان آنلاین گفت:

«مرد چهارمی وجود داشت؛ فقط کافیست به شواهد نگاه کنید. هیچ کس در آن شک ندارد و این واقعیت است که FBI به مدت ۲۵ سال به طور فعال این موضوع را دنبال کرده است. مردم و شاخه اتحاد جماهیر شوروی و بقیه همه موافق هستند که مرد چهارم وجود داشت. من در این شکی ندارم، سوال این است که او چه کسی بود؟ برخی معتقدند که او مرده است، برخی معتقدند که مرد چهارم و پنجم وجود داشته است. آیا او درخشان ترین جاسوسی بوده است؟»

ماجرای تاسیس SIU چه بود؟

دهه ۱۹۸۰ زمان ویرانگری برای سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده بود.

سیا و اف‌بی‌آی علیرغم اینکه در آستانه پیروزی در جنگ سرد بودند، توسط موجی از فرارهای نفرت‌انگیز مقامات ارشد به مسکو و تعدادی از نفوذهای برجسته توسط جاسوسان تحت حمایت کرملین تحت تأثیر قرار گرفتند.

از جمله افسران سیا، ادوارد لی هوارد و آلدریچ ایمز و رابرت هانسن، مامور اف بی آی بودند که با هم به شناسایی، دستگیری، زندانی کردن و اعدام مامورانی که در طول جنگ سرد برای ایالات متحده کار می کردند، کمک کردند.

هر دو آژانس که از پاکسازی فضا ناامید بودند، SIU را تأسیس کردند و آن را موظف کردند فهرستی از “ناهنجاری ها” را حل کند که نمی توان آن ها را با اعمال نامطلوب هاوارد، ایمز یا هانسن توضیح داد – یعنی رویدادی که به عنوان تفات عوامل روسی “’۸۵-’۸۶ losses ” شناخته می شود.

سال ها بعد SIU منحل و توسط FBI تصرف شد.

سال‌ها بعد، بنرمن به کار با بائر ادامه داد، که اخیراً کتابی در مورد نفوذ اسرارآمیز به نام مرد چهارم: شکار خال CIA KGB و چرا ایالات متحده از پوتین چشم پوشی کرد، نوشت.

این اولین بار نیست که نظریه “مرد چهارم” در انظار عمومی مورد بحث قرار می گیرد.

دشمن اصلی، که در سال ۲۰۰۳ توسط جیمز رایزن و افسر سابق سیا میلت بیردن منتشر شد، مقامات آمریکایی را در سابقه‌ای بر این باورند که یک مامور سرسخت دیگری در داخل بدنه اصلی جاسوسی ایالات متحده وجود داشته است.

بائر گفت که اعضای تیم SIU اکنون به میدان می آیند زیرا “نمی خواستند آن مرد از این موضوع فرار کند”.

اما بائر می‌گوید بدون اطلاعات بیشتر، نمی‌توان با اطمینان گفت که ردموند موش کوری بود که برای دهه‌ها سیا را آزار می‌داد.

او گفت: «شما تا زمانی که گناهتان ثابت نشود، بی گناه هستید.»

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.