×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۸ علت درد نوک سینه زنان

به گزارش«رهوا».دلایل جدی تری برای درد نوک سینه وجود دارد؛ مانند عفونت و سرطان، بنابراین ، مراجعه به پزشک برای تشخیص و درمان مناسب مهم است.

درد نوک پستان، به عنوان یک علامت، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی خانم ها ممکن است احساس کنند که نوک سینه هایشان دردناک و حساس است، در حالی که برخی دیگر احساس درد شدید یا درد همراه با خارش می کنند.

علل درد نوک سینه

در این مطلب روزیاتو، به برخی از دلایل احتمالی درد نوک سینه زنان می پردازیم:

  1. اصطکاک

اصطکاک شایع ترین دلیل برای درد نوک سینه ها است. اگر نوک سینه ها به پیراهن یا سینه بند نامناسب در حین فعالیت های ورزشی مانند دویدن، موج سواری یا بسکتبال ساییده شوند، ممکن است اصطکاک ایجاد شود.

اصطکاک روی نوک سینه اغلب می تواند باعث درد و سوزش شود. همچنین ممکن است پوست خشک یا ترک خورده شود.

علاوه بر این، دوره های طولانی تر ورزش به معنای دوره های طولانی اصطکاک نیز هست. افرادی که به اصطکاک حساس هستند، بهتر است اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهند، مانند بستن نوار جراحی روی نوک سینه ها در حین ورزش.

  1. عفونت

نوک سینه هایی که قبلاً دچار اصطکاک شوند، واکنش آلرژیک دارند، ترک خورده یا خونریزی دارند، خطر عفونت بیشتری دارند. شیردهی و تغذیه با شیر مادر نیز ممکن است خطر عفونت را افزایش دهد.

ممکن است به عفونت قارچی نوک سینه مبتلا شده باشید که یک عفونت قارچی ناشی از کاندیدا آلبیکنس است. این عارضه می تواند در نتیجه آسیب به بافت اطراف، مصرف آنتی بیوتیک یا سابقه عفونت قارچی در فرد باشد.

عفونت مخمری که به عنوان برفک دهان نیز شناخته می شود، در نوک سینه ها اغلب به صورت درد سوزشی و گزنده احساس می شود که با کاهش منابع اصطکاک از بین نمی رود. نوک سینه ها ممکن است صورتی روشن یا قرمز یا پوسته پوسته شدن آرئول باشد.

بسیاری از زنان شیرده برفک را به عنوان درد شدید و داغ بلافاصله پس از شیر دادن توصیف می کنند. همچنین ممکن است علائم عفونت در کودک آنها ظاهر شود.

اگر شیر در یکی از مجاری شیر گیر کند، ممکن است در دوران بارداری ورم پستان ایجاد شود. باکتری ها می توانند در مجرا شروع به رشد کرده و پخش شوند. این نوع عفونت می تواند باعث تورم، قرمزی، درد نوک سینه شود.

ماستیت باید با آنتی بیوتیک درمان شود. اگر درمان نشود، آبسه ایجاد می شود. هر فردی که علائم زیر و همچنین درد نوک پستان و سینه را تجربه می کند باید به پزشک مراجعه کند:

  • تب یا لرز
  • احساس گرم بودن سینه با لمس
  • قرمزی پوست روی سینه و نوک سینه
  • تورم نامنظم سینه
  1. آلرژی یا درماتیت آتوپیک

درد و سوزش همراه با پوسته پوسته شدن یا تاول زدن پوست ممکن است نشانه یک واکنش آلرژیک یا درماتیت آتوپیک (اگزما) باشد.

محصولات خانگی مختلفی وجود دارد که می تواند نوک سینه ها را تحریک کند یا باعث شعله ور شدن بیماری های پوستی موجود مانند درماتیت آتوپیک شود. این شامل:

  • لوسیون بدن
  • پودر لباسشویی
  • صابون
  • کرم موبر
  • نرم کننده پارچه
  • عطر
  • پارچه ها

سایر علائم واکنش آلرژیک شامل قرمزی یا ترک خوردگی پوست اطراف نوک پستان و آرئول و خارش مداوم می شود. در برخی موارد، ممکن است بثورات پوستی رخ دهد.

یک کرم ضد التهابی موضعی می‌تواند موارد جزئی را درمان کند، اما اگر بثورات یا قرمزی گسترش یافت و به درمان‌های بدون نسخه پاسخ نداد، باید با پزشک صحبت کنید.

  1. رابطه جنسی

فعالیت جنسی می تواند یکی دیگر از دلایل درد نوک سینه باشد. اصطکاک بدن یا فعالیت جنسی که نوک سینه ها را درگیر می کند می تواند باعث درد شود. این درد معمولا موقتی است و اغلب با صرف زمان برای بهبودی نوک سینه ها درمان می شود.

استفاده از مرطوب کننده ها یا محافظ های نوک سینه ممکن است به کاهش اصطکاک کمک کرده و از بدتر شدن علائم جلوگیری کند.

  1. تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی طبیعی در عادت ماهیانه یک زن نیز می تواند باعث درد نوک سینه و کل سینه شود. این علائم معمولاً در روزهای قبل از شروع قاعدگی احساس می شود؛ یعنی زمانی که افزایش سطح استروژن و پروژسترون مایع بیشتری را به سینه ها می کشد و باعث می شود که سینه ها احساس تورم کنند.

درد همراه با تغییرات هورمونی معمولاً با شروع دوره کاهش می یابد. اگر این درد بیش از چند روز ادامه یابد، ممکن است دلتان بخواهد با پزشک خود صحبت کنید.

  1. سرطان و بیماری پاژه

اگرچه تومورها معمولاً باعث درد نمی شوند، اما برخی از دردهای نوک پستان و سایر علائم می توانند نشانه مشکلاتی مانند سرطان باشند. درد نوک پستان ناشی از سرطان اغلب فقط یک سینه و نوک آن سینه را تحت تاثیر قرار می دهد.

بیماری پاژه نوع نادری از سرطان است که نوک پستان را درگیر می کند و معمولاً در کنار تومورهای همان سینه رخ می دهد. افراد مبتلا به بیماری پاژه و سرطان سینه ممکن است علائم دیگری را تجربه کنند، از جمله:

  • یک نوک پستان صاف یا تورفته
  • ترشحات زرد رنگ یا خونی از نوک پستان
  • احساس خارش یا سوزن سوزن شدن
  • قرمزی یا پوسته پوسته شدن اطراف نوک پستان و آرئول

بیماری پاژه و سرطان سینه با بررسی سلول های آسیب دیده تشخیص داده می شود. در حالی که بیماری پاژه نادر است، هر کسی که در مورد علائم خود مطمئن نیست باید به پزشک مراجعه کند.

  1. دوران بارداری

درد نوک پستان در دوران بارداری یا شیردهی نیز شایع است. سینه ها ممکن است بزرگتر شوند و احساس درد ایجاد کنند. نوک سینه ها و آرئول هم ممکن است تیره شود، درد بگیرد و برجستگی های کوچکی در اطراف نوک سینه ها ظاهر شود.

سوتین‌های مناسب می‌توانند به کاهش اصطکاک و کاهش درد کمک کنند. برخی از زنان باردار پوشیدن یک سوتین خواب حمایتی در طول شب را مفید می دانند. سوتین های خواب نیز برای کاهش درد نوک سینه و کل سینه پس از تولد نوزاد مفید هستند.

بسته های ژل خنک کننده نیز می توانند نوک سینه های ملتهب یا دردناک ناشی از شیردهی را تسکین دهند.

 

  1. تغذیه با شیر مادر

شیردهی یکی از علل شایع درد نوک سینه است. این بیشتر به دلیل تکنیک قفل یا چفت کردن نوزاد است. اگر نوزاد سینه کافی در دهان نداشته باشد، نوک سینه در برابر لثه و کام سخت قرار می گیرد. نوزادان باید با عقب سینه را گرفته و نوک سینه در پشت گلو محکم قفل شود.

اگر مادر از شیردوش یا پمپ سینه استفاده کند، می تواند باعث احساس درد نوک سینه شود. درد ممکن است به دلیل مکش بیش از حد یا استفاده از محافظ نوک سینه ای ایجاد شود که به درستی جا نمی شود. تنظیم پمپ سینه در حالت راحت‌تر و به‌دست آوردن محافظ‌های مناسب برای نوک پستان ممکن است به کاهش ناراحتی کمک کند.

دندان درآوردن نوزاد یکی دیگر از دلایل بالقوه درد نوک پستان است، زیرا ممکن است نحوه چسبیدن و حتی گاز گرفتن نوک پستان را تغییر دهد. یک زن شیرده می تواند سعی کند شیرخوار را تشویق کند تا قسمت بیشتری از سینه را در دهان خود ببرد تا به این راحتی گاز نگیرد.

اگر نوزاد نوک سینه را خیلی محکم بین لثه و سقف دهانش فشار دهد، می تواند جریان خون به نوک سینه را محدود کند. این حالت می تواند منجر به چیزی شود که به آن وازواسپاسم می گویند، که دردناک است و باعث می شود نوک پستان به سرعت سفید، سپس قرمز و سپس بنفش شود.

 

درمان درد نوک سینه زنان

درد نوک پستان ناشی از اصطکاک را می توان با پوشیدن سوتین ورزشی مناسب، پارچه های مصنوعی صاف، یا با استفاده از محصولات محافظ مانند محافظ بثورات و محافظ نوک سینه پیشگیری کرد. برخی از کرم ها یا پمادها نیز ممکن است به کاهش اصطکاک کمک کنند.

به مادران شیرده توصیه می شود که به دنبال معاینه و مراقبت گرفتن از یک مشاور شیردهی باشند تا به نوزادشان در ایجاد عادات خوب تغذیه کمک کند. بسیاری از طرح های بیمه درمانی این نیاز بهداشتی را پوشش می دهند.

درد نوک پستان ناشی از تغییرات هورمونی در قاعدگی یا بارداری ممکن است به خوبی به مسکن‌های گرما یا درد مانند ایبوپروفن (ادویل) یا استامینوفن (تیلنول) پاسخ دهد.

سرطان سینه اغلب با جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی درمان می شود. درمان موارد جزئی بیماری پاژه معمولاً شامل برداشتن نوک پستان و استفاده از پرتودرمانی در پستان آسیب‌دیده است. در برخی موارد ممکن است نیاز به برداشتن کل بافت سینه باشد.

زمان مراجعه به پزشک

در بیشتر موارد، درد در نوک پستان ساده است و پس از درمان علت، برطرف می شود. هر فردی که علائم مداوم را تجربه می کند باید برای بحث در مورد تشخیص و درمان صحیح به پزشک خود مراجعه کند.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.