×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چک جیرو و فرانشیز

به گزارش«رهوا».در طی سالها تحقیق و مشاوره در امور اخذ تسهیلات ریالی و ارزی بارها و بارها ، مشاهده شده که اشخاصی برای خرج کردن (تبدیل به پول نقد ) چکهای جیرو خود به مراکز مختلف مراجعه کردند و هزینه هایی چه در وصف مالی و چه زمانی ، را متحمل شده اند.

این مقاله برای اطلاع رسانی به دوستانی هست که به این امید (تبدیل کردن چک یا سفته جیرو به پول نفد) وقت و هزینه هایی را صرف میکنند و یا کلآ به این خاطر اقدام به جیرو کردن چک نموده اند.

این مخاطبین خاص با یک معادله کوچک متوجه میشوید که این کار به هیچ عنوان منطقی یا اقتصادی نیست برای اثبات این حرف چند نکته را برایتان مثال میزنم.

اگر فرض بر مثال شخصی یا موسسه ای حاضر به پرداخت وجه نقد برای چک جیرو شما بشود ، در این صورت شما باید چند هزینه را به  آن بپردازید .

۱_ کسر سود عقود اسلامی خرید دین که معمولا ۳۰% سالانه میباشد که با توجه با مدت چک محاسبه و از مبلغ کسر میگردد.

۲_ کسر مبلغ فرانشیز شرکت بیمه که بین ۱۵% تا ۳۰% از مبلغ کل چک جیرو شده میباشد(که در شرکتهای بیمه و با شرایط شما در نوسان است) که این مبلغ را موسسه پرداخت کنند بعنوان ضمانت فرانشیز(معنی فرانشیز در ذیل توضیح داده شده است) نزد خود نگه میدارد.

۳_ کسر مبلغ احتمالی کارگزاری شرکت و یا شخص کارگزار شما که بین ۵%تا ۱۰% بسته به توافق از مبلغ کل چک میباشد.

۴_ هزینه های ترهین ، کارشناسی و مبالغی که بسته به مبلغ و نوع قرارداد وچک، به شرکت بیمه برای جیرو کردن، پرداخت میشود.

در نتیجه با یک حساب سر انگشتی متوجه میشوید که چه مبلغی از چک برای شما باقی میماند .

معنی فرانشیز

فرانشیز بخشی از مبلغی  خسارت است که پرداخت آن به عهده بیمه‌گذار است و بیمه‌گر در مورد جبران آن متعهد نیست.

 در واقع،این بند قرارداد یعنی فرانشیز به معنای این است که  بیمه‌گذار، بیمه‌گر خود باشد.

 دو هدف بر اعمال فرانشیز مترتب است. هدف اول، حذف خسارت‌های کوچک که برای بیمه‌گر هزینه‌ساز است. در واقع بیمه‌گر ممکن است بیش از میزان خسارت هزینه کند لذا این خسارت‌ها به عهده بیمه‌گذار گذاشته می‌شود. در نتیجه، حق بیمه ممکن است در نهایت کاهش پیدا کند. اگر بیمه‌گر این هدف را دنبال کند و اگر خسارت از این رقم بیشتر شود باید همه خسارت را جبران کند. ضعف این نوع فرانشیز نیز در همین است. بیمه‌گذار ممکن است سعی کند تا خسارت از رقم فرانشیز فراتر رود تا همه آن را از بیمه‌گر دریافت کند. هدف دوم از اعمال فرانشیز، مشارکت بیمه‌گذار در تحمل خسارت است تا در حفظ و نگهداری اموال بیمه‌شده جدی باشد و در صورت تحقق خطر بیمه شده سعی کند که دامنه خسارت کاهش یابد و از گسترش آن جلوگیری شود

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.