×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پیام تسلیت علما و شخصیت‌ها به مناسبت رحلت علامه محمدرضا حکیمی

به گزارش خبرنگار«رهوا». استاد محمدرضا حکیمی پس از گذراندن یک دوره بیماری شب گذشته دار فانی را وداع گفت.

استاد محمدرضا حکیمی طی ماه‌های اخیر چند بار به علت ابتلاء به کرونا و بار دیگر به علت ضعف جسمانی ناشی از بیماری در بیمارستان بستری شدند و تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفت، اما پس از بهبود وضعیت و با نظر پزشکان از بیمارستان ترخیص و روند درمان در منزل پیگیری می‌شد تا اینکه ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه آخرین شب مرداد ۱۴۰۰ به علت کهولت سنی دیده از جهان فرو بست.

به همین مناسبت مراجع تقلید، علما و شخصیت‌های دینی با صدور پیام‌هایی جداگانه درگذشت استاد محمدرضا حکیمی را تسلیت گفتند.

پیام تسلیت آیت الله نوری همدانی

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و اناالیه راجعون

درگذشت عالم فرزانه و اندیشمند برجسته استاد محمدرضا حکیمی (رحمت الله علیه) موجب تأثر و تأسف گردید.

نوآوری، انقلابی در سطح بسیار بالا و جامع بودن از ویژگی‌های ممتاز ایشان بود که با قلمی روان و توانا تالیفات متعددی در حوزه‌های مختلف علوم اسلامی در جهت ترویج و تبین معارف اسلامی و نشر تعالیم اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) از خود به یادگار گذاشت.

فقدان آن عالم وارسته را به جامعه علمی، شاگردان و علاقمندان و خاندان مکرّم حکیمی تسلیت عرض نموده از خداوند قادر متعال غفران و رحمت واسعه الهی را برای آن مرحوم مسئلت می‌نمایم.
حسین نوری همدانی
اول شهریورماه ۱۴۰۰

آیت‌الله رییسی رحلت عالم وارسته، استاد حکیمی را تسلیت گفت

انّا للّه و انّا الیه راجعون
إذا ماتَ المؤمن الفقیه ثلُمَ فی الإسلام ثُلمه لایَسُدّها شَیء

رحلت عالم وارسته و استاد بزرگوار، جناب آقای محمدرضا حکیمی موجب تأثر و اندوه فراوان گردید.

این اندیشمند گرانقدر و متفکر فرزانه که از مدافعان و حامیان نهضت حضرت امام خمینی(ره) بودند، با سلامت نفس و بینش عمیق دینی، تمام عمر شریف خود را وقف تبیین معارف و فرهنگ اسلامی و ترویج مکتب نجات‌بخش اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) کرد و با تألیف آثار ارزشمند متعددی از جمله دائره المعارف ماندگار الحیاه، گنجینه‌ای پربار و درخشان از خود به یادگار گذاشت.

کیمیای عدالت و بحث و فحص درباره ابعاد آن، دغدغه همیشگی آن مرحوم بود و خود نیز با حرکت بر سبیل ساده‌زیستی و بی‌توجهی به زخارف دنیوی، الگویی عملی برای همه دوستداران این مفاهیم ارزشمند، رقم زد.

اینجانب این ضایعه تأسف‌بار را به عموم شاگردان و ارادتمندان ایشان به‌ویژه مردم عزیز مشهد مقدس و همچنین به خاندان مکرم حکیمی و برادر بزرگوار ایشان تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و حشر با اولیای الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.

سید ابراهیم رئیسی
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران

 

پیام تسلیت محمدباقر قالیباف رئیس مجلس ایران

 

بسم الله الرحمن الرحیم‌

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهِ

درگذشت عالم ربانی حضرت علامه محمدرضا حکیمی، مجتهد متأله، دانشمند اسلام‌پژوه و صاحب اثر شریف الحیاه موجب تأسف و تأثر عمیق شد.

آن مرحوم سراسر عمر خود را یکسره وقف ترویج معارف اسلامی نمود و با سلوک زاهدانه خود مروج سیرۀ علمی و عملی ائمه هداه علیهم السلام در میان جان‌های جویای حقیقت به خصوص جوانان بود.

ایشان با تألیف آثار گرانبهایی از جمله کتاب خورشید مغرب نقش برجسته‌ای در ترویج فهمی عالمانه و انقلابی از اسلام در مقاطع تاریخی مهم ایفا کرد و با تدوین دائره المعارف سترگ و عظیم‌الشأن الحیاه نقشی کم‌نظیر در مرزبانی از معارف حقه اهل بیت علیهم السلام بر عهده گرفت. علامۀ حکیمی که همۀ عمر را با آزادگی و پرهیزگاری گذراند و ندای عدالت‌طلبی عاقلانه اسلامی را به گوش مردم رساند، امروز در پناه رحمت و مغفرت الهی آرام گرفته است و آثار ایشان باقیات صالحات ارزشمندی برای آن مرحوم است؛ عموم جوانان و نوجوانان می‌توانند با بهره‌گیری از آن دریای معرفت، آموزه‌های متعالی اسلامی را به احسن وجوه بیاموزند و سرلوحۀ زندگی خویش قرار دهند.

اینجانب درگذشت مرحوم علامه حکیمی را به عموم مردم ایران، حق‌جویان و حقیقت‌طلبان، شاگردان آن مرحوم و بیت معزز، مکرم و عالم‌پرور حکیمی تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت می‌کنم.

محمدباقر قالیباف
رئیس مجلس شورای اسلامی

رئیس قوه قضاییه درگذشت علامه جکیمی را تسلیت گغت:

«انا لله و انا الیه راجعون»

درگذشت دانشمند فرزانه، اسلام شناس، عدالتخواه و ادیب توانا، مرحوم مغفور محمدرضا حکیمی، دغدغه‌مندان ترویج فرهنگ اسلامی و تبیین معارف ناب را متاثر، اندوهگین و داغدار نمود.

بی تردید آثار پر ارج و وزین ایشان در عرصه‌های دانش اسلامی و معارف شیعی، مورد استفاده پژوهشگران و حق جویان و باقیات الصالحاتی برای آن مرحوم خواهد بود.

اینجانب فقدان این عالم وارسته را به جامعه اسلامی و دوستان و علاقمندان ایشان و خاندان مکرم حکیمی تسلیت عرض می‌کنم.

غلامحسین محسنی اژه‌ای

 

 

پیام تسلیت مخبر معاون اول رئیس جمهور

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت متفکر برجسته و فیلسوف فرهیخته مرحوم علامه محمد رضا حکیمی رضوان الله تعالی علیه موجب تأسف و تأثر فراوان گردید.
مشی و منش زاهدانه این دانشمند فرزانه و متقی و تلاش های علمی و عملی ایشان برای ترویج معارف بلند اسلامی و فضیلت ها و ارزش های رفیع انسانی از او شخصیتی کم نظیر و مورد احترام برای همه نحله های فکری ساخته بود. این عالم پرهیزگار با تالیف ده ها کتاب و مقاله در حوزه تعالیم قرآنی و مکتب نورانی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام میراث ارزشمند و ماندگاری برای شیفتگان راه حق و حقیقت بر جای گذاشت.
ضایعه اندوهبار فقدان این اسلام پژوه جلیل القدر را به مقام معظم رهبری، عموم ملت ایران به خصوص مردم شریف مشهد، علاقمندان و بستگان به ویژه خانواده ارجمند ایشان صمیمانه تسلیت می گویم و از خداوند متعال برای آن عارف حکیم رضوان واسعه الهی و علو درجات و حشر با اولیاء و انبیاء الهی و برای بازماندگان محترم صبر و اجر مسألت دارم.
محمد مخبر
معاون اول رییس جمهور

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت جان‌گداز علامه فرهیخته، استاد اندیشمند، اسوه زهد و عدالت‌خواهی جناب آقای «محمدرضا حکیمی» ضایعه‌ای اسفناک بر جامعه روحانیت شیعه می‌باشد.

این ضایعه مؤلمه را به محضر مقدس رهبر معظم انقلاب، حوزه‌های علمیه و قاطبه اندیشمندان دینی و برادر بزرگوار آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم.

امیدوارم با عنایات خاصه حضرت بقیه‌الله(عج) این خسارت ناگاه، جبران گردد و خداوند بر علو درجات و مقامات آن مرحوم بیافزاید.

سید احمد علم‌الهدی

۱ شهریور ۱۴۰۰

پیام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت اندیشمند والامرتبه و علامه والامقام استاد محمد رضا حکیمی طاب ثراه تأسف بار و حسرت افزاست. آن بزرگوار در طول عمر خود همواره به اعتلای مکتب اهل بیت علیهم السلام می اندیشید و قلم و زبانش را وقف این امر با ارزش کرده بود.

تلاش و زندگی او که با فهم ایشان از مکتب تشیع هماهنگ بود همیشه برای همه منشأ توجه و تفکر بود.

دلدادگی آن مرحوم نسبت به امام راحل (س) در سال های مبارزه از دوره های قابل تقدیر و مطالعه در زندگی ایشان است.

خدای متعال آن استاد معظم را با اولیاء خود محشور گرداند و به بازماندگان و علاقه مندانش صبر و اجر عنایت فرماید.

سید حسن خمینی

 

رئیس دفتر رئیس جمهور درگذشت علامه حکیمی را تسلیت گفت

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت اندیشمند و اسلام‌پژوه فرهیخته، جناب آقای محمدرضا حکیمی موجب تأسف و تأثر عمیق شد.

این فقیه وارسته و توانمند در کمال زهد و تقوا و با روحیه عدالت‌خواهانه، زندگی خود را در مسیر خدمت به اسلام و ترویج معارف دینی سپری نمود و با تألیف و نشر آثار وزین فراوان، چراغی روشن در راه فهم عمیق اندیشه‌های نوین دینی و درک معارف مکتب متعالی تشیع برافروخت.

بی‌شک تلاش‌های علمی و باقیات صالحات معرفتی این استاد بزرگ، منبع ارزشمندی برای جوانان و دانش‌پژوهان این مرز و بوم بوده و همواره الهام‌بخش خواهد ماند.

اینجانب این ضایعه را به همه دوستداران، علاقمندان و خانواده بزرگوار حکیمی تسلیت عرض می‌کنم و از درگاه خداوند رحمان برای روح پرفتوح ایشان علو درجات و همجواری با ائمه اطهار(ع) و برای بازماندگان ارجمند صبر و اجر مسألت دارم.

غلامحسین اسماعیلی

رئیس دفتر رئیس جمهور

پیام تسلیت آیت الله حسینی بوشهری

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال عالم فرزانه و اندیشمند بزرگ علامه محمد رضا حکیمی (رحمه الله علیه) موجب تالم و تأثر گردید.

این عالم ژرف اندیش و محقق متفکر از مفاخر بزرگ اسلامی است که آثار قلمی ارزشمندی در حوزه معارف اسلامی دارد.

اینجانب به بازماندگان ایشان و نیز به دوستان و ارادتمندان و مستفیدان از آن مرحوم به ویژه جامعه علمی کشور در حوزه و دانشگاه تسلیت عرض می‌کنم و علو درجات و رحمت و مغفرت حضرت احدیت را برای ایشان مسألت می‌کنم.

سید هاشم حسینی بوشهری
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

پیام تسلیت علی لاریجانی

علی لاریجانی در پیامی با ابراز تألم و تأسف از درگذشت استاد محمد رضا حکیمی، علامه فرزانه، متفکر، اسلام‌شناس و ادیب برجسته، نوشت:

فقدان این شخصیت بی‌بدیل برای جامعه علمی و فرهنگی کشور، ضایعه‌ای سنگین و بی جبران است. آن عالم بزرگ و متعهد در طول عمر پربرکت خود، آثار علمی با ارزشی پدید آوردند و تفکر دینی را در دائره‌ای وسیع ارتقا بخشیدند.

آثار پرمغز این دانشمند عالیقدر در شمار حسنات علمی و فکری دوران حاضر محسوب می‌شود. این‌جانب با تسلیت به جامعه علمی کشور و مخصوصاً به برادر ارجمند و دیگر بازماندگان محترم ایشان، به روح این عالم بزرگوار درود می‌فرستم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان طلب می‌کنم.

پیام تسلیت آیت الله اعرافی

متن این پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت دانشمند فرهیخته و فاضل گرانمایه مرحوم استاد محمد رضا حکیمی رحمه الله علیه مایه تأثر و تأسف شد، درگذشت این ادیب و نویسنده و دانشور ولایی و عدالت خواه را به جوامع علمی حوزوی و دانشگاهی و ارادتمندان و شاگردان و بازماندگان محترم ایشان تسلیت گفته، برای آن فقید سعید روح و رضوان و غفران الهی و برای بازماندگان محترم شکیبایی و پاداش نیکوی الهی از خداوند مهربان خواستارم.

علی رضا اعرافی
مدیر حوزه‌های علمیه
۱ شهریور ماه ۱۴۰۰
۱۴ محرم الحرام ۱۴۴۳

 

پیام سیدمحمد خاتمی درپی گدشت

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

ماتم از دست دادن بزرگی ما را سوگوار کرده است که مظهر ایمانِ پاک، دانایی، روشن‌بینی، پارسایی و خیراندیشی و خیرخواهی برای انسان بود.

عالم فرزانه‌ای که بر شاه‌بیت دعوت پیامبران خداوند، «عدالت» پا می‌فشرد و با تأسی به مولای بزرگوارش، امام علی علیه‌السلام هیچگاه حقیقت ناب را فدای مصلحت نکرد و زیبایی حق‌بینی و حق‌گویی را به زشتیِ خوش‌آمد‌گویی و تملقِ این و آن نفروخت.

او ساده‌ترین و بی‌آلایش‌ترین شیوهٔ زندگی را برگزید تا در عمل نیز ثابت کند که دینی که به زندگی (نه تنها زندگی جاودان) بلکه زندگی پاک و عزتمندانه برای همه انسان‌ها در این دنیا نیاندیشد دین نیست و زندگی نیز بی سرسپردگی و دلدادگی عاشقانه و عالمانه به آفرینندهٔ زندگی که حق و عدل و حکمت مطلق است زندگی نیست. و مگر پرآوازه‌ترین اثرِ پرمحتوای او «الحیاه» نیست؟

او از تحجر و واپس‌گرایی و ظاهرزدگی به نام دین، همان اندازه بیزار بود که از دنیازدگی، التقاط و دین‌ستیزی.

با دلی سرشار از سوز و درد، این مصیبت بزرگ را به همهٔ اصحاب فضل و فضیلت و به انبوه ارادتمندان و بهره‌گیران از دریایِ دانایی و فضل و پارسایی او، بخصوص به برادر بزرگوارش جناب حجت‌الاسلام والمسلمین حاج آقا محمد حکیمی که جانش از داغ تابسوز برادر کهتر و بافضیلتش آرام نگرفته بود، به مصیبت بزرگ از دست دادن مراد و برادر مهتر خود مبتلا شد تسلیت می‌گویم و از پیشگاه حضرت حق جل و علا برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان معزز صبر و اجر و سلامتی مسألت می کنم.

سَلَامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَیَوْمَ یَمُوتُ وَیَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا

سیّدمحمّد خاتمی

۱ شهریور ۱۴۰۰

پیام محمد جواد ظریف:

 

بسم الله الرّحمن الرّحیم

اذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ.

خبر ارتحال استاد علامه جناب آقای محمدرضا حکیمی فیلسوف، فقیه و متفکر متعهد و برجسته کشورمان موجب اندوه و تاسف اینجانب شد.

آن عالم فرزانه بعنوان حکیمی قرآن شناس و حدیث دانی برجسته و خردورز عمر پربرکت خویش خود را با تعبد، تهذب و ساده زیستی صرف پژوهش در آیات نورانی قرآن کریم و روایات اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و تالیف دهها کتاب و مقاله در دفاع و تبیین اصول و ارزش های توحیدی و انسانی کرد و دغدغه‌مندی و توجه ویژه به فقرا و مستضعفان داشت و قطعا افکار ایشان چراغ روشنی برای رهنمایی حق جویان و نسل جوان کشور در مسیر نورانی قرآن و اهل بیت (ع) خواهد بود.

اینجانب رحلت مرحوم علامه حکیمی را به خاندان معزز و مکرم و همچنین شاگردان و علاقمندان ایشان تسلیت و تعزیت عرض می کنم و در ایام محرم و سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برای آن مرحوم رحمت و مغفرت واسعه الهی و همنشینی با اولیاء و صلحاء و شهدای کربلا و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت می کنم.

محمد جواد ظریف

تسلیت سید هادی خامنه ای در پی درگذشت محمدرضا حکیمی

انا لله و اناالیه راجعون

درگذشت استاد فرهیخته و عالم پارسا و نویسنده توانا، مرحوم محمدرضا حکیمی که عمر شریف خود را صرف تألیف و ترویج فرهنگ ناب قرآن و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) نمود، موجب تأسف و تأثر گردید.

آن فقید سعید، از سال‌های جوانی و تحصیل در حوزه علمیه مشهد، با نگاه متعهدانه و البته نقادانه و شجاعانه به قضایای سیاسی و اجتماعی و مذهبی، ضمن همدلی و همراهی با جریان‌ روشنفکری دینی، سعی در ارائه الگوهای سازنده فکری و فرهنگی به جامعه داشت و به این مهم تا پایان عمر وفادار ماند.

کوشش‌های علمی و فرهنگی و مجاهدت‌های عملی در تبیین اهمیت عدالت در جامعه، و دفاع از حقوق مردم و محرومان، از خدمات ماندگار و کم نظیر ایشان است که همواره قابل اتکا و اعتنا برای پژوهشگران و اهل علم و همچنین مسئولان سیاسی است.

اینجانب مصیبت مذکور را به خانواده محترم حکیمی بویژه برادر گرامی ایشان و جمیع دوستداران آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال، علو درجات آن عزیز ارجمند را مسئلت دارم.

سیدهادی خامنه‌ای

۱۴۰۰/۶/۱

 

پیام تسلیت رئیس دفتر تبلیغات اسلامی

حجت الاسلام واعظی با صدور پیامی درگذشت محمدرضا حکیمی را تسلیت گفت.

متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت عالم فرزانه جناب آقای محمدرضا حکیمی را به خاندان مکرم حکیمی و علما و فضلای حوزه علمیه مشهد به ویژه شاگردان و دوست‌داران آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم.

آثار و برکات علمی ایشان در حوزه‌های مختلف معارف اسلامی سرمایه‌ای ارزشمند است که پس از سال‌ها مجاهدت علمی بر میراث ارجمند فرهنگ و معارف اسلامی افزود.

اخلاق علمی و تواضع او در کنار زهد و پارسایی، نمونه‌ای عینی از تربیت‌یافتگان و شاگردان مکتب اهل‌بیت علیهم السلام به نمایش گذاشت که درس‌آموز طالبان و دانش‌پژوهان خواهد ماند.

از خداوند متعال برای آن فقید سعید رحمت و رضوان الهی، و برای خاندان و بازماندگان ایشان صبر و اجر مسئلت دارم.

اول شهریور ۱۴۰۰
احمد واعظی
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی

پیام تسلیت معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پی درگذشت خادم القرآن‌الکریم و حدیث‌پژوه برجسته؛ علامه محمدرضا حکیمی پیام تسلیتی صادر کرد.

متن پیام به شرح ذیل است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهِ.

خبر ارتحال ملکوتی خادم القرآن‌الکریم و حدیث‌پژوه برجسته حضرت علّامه و حکیم متالّه استاد محمدرضا حکیمی (ره) موجب تألم و تأثر فراوان گردید. ایشان عمر سراسر برکت خویش را در مطالعه و پژوهش در آیات و روایات اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و نشرآموزه‌های نورانی آنان سپری کرد و مبلّغ راستین آموزه‌های ناب قرآن و عترت بود و در این راه با تأسی از تعالیم انسان‌ساز و کمال‌بخش اسلام، خود به سمت و سوی کمال در پرواز بود.

استاد محمدرضا حکیمی (ره) قرآن‌شناسی دردمند، حدیث‌دانی برجسته و خردورز بود که با دوری از نام و نان، به قله‌های کمال و حیات طیبه انسانی چشم دوخته بود. دغدغه‌مندی، توجه ویژه به فقرا و مستضعفان، دین‌مداری، دردمندی و درمان شناسی در آثار گرانبار و پرشمار آن ادیب حکیم موج می‌زند که الحیاه، بیدارگران اقالیم قبله، فریاد روزها، کلام جاودانه، خورشید مغرب، عقل سرخ و عاشورا مظلومیتی مضاعف تنها شاخه و برگ‌هایی از آن نخل تنومند معرفت و معنویت است.

اینجانب عروج آسمانی این بزرگ مرد اندیشه و دانشور حریم عشق و ایمان را به همه داغداران این ضایعه اندوهبار به ویژه بیت‌شریف و شاگردان ایشان تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای آن استاد وارسته -که اکنون از این خاکدان پرگرفته و به ملکوت اعلی پیوسته است- غفران و رحمت واسعه الهی و همنشینی با اولیا و صلحاء را در بهشت برین مسئلت می‌کنم.

عبدالهادی فقهی‌زاده

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

پیام دکتر جمیله علم‌الهدی، دانشیار دانشگاه شهید بهشتی

جمیله علم الهدی دانشیار دانشگاه شهید بهشتی، به مناسبت رحلت علامه محمدرضا حکیمی پیام تسلیتی صادر کرد.

در این پیام آمده است:

رحلت اسلام‌شناسی سترگ و معلمی بزرگ را به جامعهٔ معلمان، نویسندگان و محققان ایران اسلامی تسلیت عرض می‌کنم.

استاد محمدرضا حکیمی علاوه بر اینکه در مقام کشف اسرار آموزه‌های دینی اندیشمندی توانا بود، سبک خاص و بیان شیوایش، او را در قالب «معلم» در آثارش حاضر می‌ساخت.

بازخوانی روزآمد منابع دینی و ساده‌گویی پیچیدگی‌های مباحث علمی در آثار استاد محمدرضا حکیمی، راهی برای جذب جوانان تازه‌آشنا با مطالعات اسلامی بود و آن‌ها که با سخنش آشناترند، به‌نحوی پژواک کلامش را هنگام خواندن این آثار می‌شنوند.

نقش «معلم غایب» در نوشته‌های استاد محمدرضا حکیمی، همچون استاد شهید مرتضی مطهری، جنبهٔ زیبایی‌شناختی خاصی به آثار عمومی‌تر ایشان می‌دهد که همچنان جایگاهش را در میان معلمان و مبلغان دینی این سرزمین زنده نگه می‌دارد. ولی افسوس که در غوغای رسانه‌های عوام‌پسند و هجوم محصولات اندیشه و هنر مدرن، حاشیه‌نشینی آثار این معلمان بزرگ، ناگزیر بیش از پیش خسارت می‌زند.

بار دیگر رحلت غریبانهٔ این عالم و معلم دین را به اهل سیر و سلوک و تشنگان معنویت و عدالت، به‌خصوص دانشجویان و معلمان تسلیت عرض می‌کنم و در عین حال، این فقدان را فرصتی برای بازنگری در دین‌شناسی و شیوه‌های تربیت دینی تلقی می‌کنم.

پیام تسلیت رئیس رسانه ملی

«انالله و اناالیه راجعون

درگذشت عالم و متفکر برجسته، استاد محمدرضا حکیمی را تسلیت می‌گویم. ایشان عمر با برکت خود را در خدمت اسلام و قرآن گذراند و با آثار گرانبهای خویش، تاثیری شگرف بر نسل‌های مختلف گذاشت. نگاه متعالی، قلم گیرا، اندیشه ناب و دوری جستن از پیرایه‌های مادی از استاد حکیمی چهره‌ای درخشان و ماندگار ساخته است که هیچگاه در یادها کمرنگ نخواهد شد. از درگاه خداوند تعالی برای آن اندیشمند جهان اسلام علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.»

 

پیام رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی

«بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت مرد فرزانه علامه محمدرضا حکیمی داغی است که با پیام‌ها و تسلیت‌ها تسلی نمی‌یابد. او که در خروش اعماق حیات، برای احیای مجدد لحظه‌ها و زندگی از همراهان استوار تنها چکاد آفتابگرفته مرزهای شیعه و اسلام بود. استاد بزرگ ما خود از بیدارگران اقالیم قبله بود و با روایتی که از بیداری و بیدارگران در اختیار ما گذاشت طریق حقیقت را تلالوئی دوباره بخشید. علامه محمدرضا حکیمی علی‌رغم اوج دست‌نیافتنی دانشی که از آن بهره‌مند بود، متواضعانه و مشتاقانه معاشر و همنشین جوانان جویای معرفت بود و این خود از برجسته‌ترین نقاط تمایز او نسبت به بعضی دیگر از قلل حکمت و حقیقت است. آثار او تا همیشه الهام‌بخش هنر کوبنده سرمایه‌داری مدرن و اسلام رفاه و تجمل خواهد بود و شخصیت او گرمابخش تنهایی مجاهدانی که گام در طریق جهاد اکبر و مقابله با نفس اماره گذاشته‌اند. درگذشت این فقید سعید را به خانواده محترم ایشان و عموم علاقه‌مندان او تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم در این ایام که متعلق به حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام است روح او در آغوش حضرتش آرام و متنعم باشد، ان‌شاالله.

محمدمهدی دادمان»

 

تکمیل می شود…

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.