×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پاسخ ظریف به جنگ طلبی آمریکا: خودکشی نکنید

به گزارش«رهوا».محمد جواد ظریف در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری اسپوتنیک در خصوص احتمال وقوع جنگ بین ایران و آمریکا توضیح داد.

به گزارش اسپوتنیک، محمد جواد ظریف در پاسخ به سوال خبر نگار در خصوص اینکه نظر وی درباره احتمال وقوع جنگ میان ایران و آمریکا در خاورمیانه چیست؟، گفت: «به نظر می رسد همان کسانی که در سال ۲۰۰۳ جنگ آمریکا با عراق را به راه انداختند، در پی به راه انداختن جنگی دیگر با ایران هستند و این کار، خودکشی برای آنها خواهد بود. برخی افراد در دولت دونالد ترامپ در تلاش برای آغاز چنین جنگی هستند که برای آنها همانند خودکشی خواهد بود. ایران هیچ گاه خواستار جنگ با هیج کشوری نبوده و نخواهد بود، اما چنانچه امریکا آغاز گر هر گونه درگیری جدید با ایران باشد، با شدت تمام از منافع ملی و کشور خود دفاع خواهیم کرد.»

وی همچنین در پاسخ به سوال اگر کشورهای اروپایی موفق نشوند به ایران در زمینه مقابله با تحریم‌ ها کمک کنند چقدر احتمال دارد تهران در مدت پیش رو به برنامه هسته‌ای‌اش بازگردد؟ توضیخ داد: ما بارها اعلام کرده ایم که صبر مردم ایران اندازه دارد، ادامه حضور ایران دربرجام به منافع متقابل تهران و رفتار اتحادیه اروپا بستگی دارد و اگر منافع ملی ما در برجام تامین شود و اتحادیه اروپا نیز به تعهداتش پایبند باشد، ایران نیز به توافق برجام متعهد خواهد ماند. چنانچه اتحادیه اروپا نتواند به ایران در زمینه مقابله با تحریم ها کمک نماید، آنگاه ممکن است حضور یک جانبه ایران در برجام معنا و مفهوم واقعی خود را از دست بدهد. در این صورت ایران ممکن است محدودیت های پذیرفته در چارچوب برجام را مورد تجدید نظر قرار دهد.

وزیر خارجه کشورمان در این گفتگو به سوال خبرنگار در خصوص اینکه برخی از ناظران و مسئولان ایرانی اعلام کرده اند که تهران در پی تحریم‌ها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم خواهد کرد…ایران در سایه این تحریم ها چه سازوکاری را برای فروش نفت در نظر دارد؟ پاسخ داد: «ایران در شرایط فعلی هم قادر به فروش نفت خود است و هم می‌تواند اقتصاد خود را حفظ کند. ایران می‌تواند بر تحریم‌های آمریکا غلبه کند و بسیاری از کشورها برای تجارت با ایران اعلام آمادگی کرده اند. ایران و اتحادیه اروپا در آستانه توافقی هستند که با وجود بازگشت تحریم‌های یکجانبه آمریکا، فروش نفت ایران و انتقال درآمدهای نفتی ایران را امکان‌پذیر می‌کند.»

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آخرین وضعیت سازوکار مالی چیست وایالات متحده چه تلاشی برای شکست این سازوکار انجام می‌دهد؟و نظرشما درباره پیوستن روسيه به اين سازوكارچیست؟و آیا سازوکارهای دیگر باکشورهای دیگرمانند ترکیه در آینده ممکن است بوجود آید؟ گفت:  نسخه ایرانی اینستکس اروپا شرکتی به نام «ساتما» است. راه‌اندازی این شرکت را به اطلاع اتحادیه اروپا رسانده‌ایم. ممکن است مکانیسمی مشابه با اینستکس با مشارکت سایر کشورهای ذی‌نفع از جمله روسیه و ترکیه اجرایی شود. البته تهدیدات آمریکا برای ممانعت از عملی شدن این ساز و کار بین ایران و اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد. ما پیش از این هم تاکید کردیم که اروپا برای حفظ برجام باید هزینه کند. ما ماهها همراه سایر کشورها با آمریکا مذاکره کردیم و به نتیجه خوبی هم رسیدیم. اکنون اروپا و بقیه کشورها باید برای زحمات خود و امنیت جهانی سرمایه گذاری و هزینه کنند. ساز و کار اینستکس به صورت مشابه و محلی با دیگر کشورهای همسایه و علاقمند از جمله روسیه و ترکیه قابل انجام شدن است.

شبکه بی بی سی نیز گزارش داد که آمریکا در روزهای گذشته به بهانه وجود تهدید های ایران اقدام به ارسال ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» به منطقه کرده اند و مدعی شدند که اطلاعاتی در اختیار دارند که نشان می دهد ممکن است ایران و همپیمانانش بخواهند نیروها و مصالح آمریکا در عراق و سوریه و همچنین در آبهایی که ایران به آنها دسترسی دارد، مورد هدف قرار دهند.

این در حالی است که کارشناس نظامی در این باره گفت: ایرانی ها و همپیمانانشان به راحتی می توانند نیروهای آمریکایی را در منطقه  گرفتار کنند و ارسال ناو «آبراهام لینکلن» نمی تواند ایرانی ها را بهراساند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.