×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 8 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
صهیونیست‌ها را در خاک همسایه‌ها می‌زنیم

به گزارش«رهوا».سعید خطیب‌زاده دیروز و در جریان نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالاتی درباره اقدام نظامی ایران علیه مواضع صهیونیست‌ها در اربیل، به شدت از تحرکات این رژیم در اطراف ایران انتقاد کرد. سخنگوی وزارت خارجه در این نشست که خبرنگار «جوان» نیز در آن حضور داشت، گفت: «به هیچ وجه پذیرفته نیست که یکی از همسایگان ما که روابط عمیقی در سطوح مختلف تعامل با ما دارد کانون ایجاد تهدید برای ایران باشد. رژیم صهیونیستی متأسفانه بار‌ها از داخل خاک عراق ناامنی ایجاد کرده و برخی تجمعات ضدانقلاب در اقلیم کردستان و گروهک‌های تروریستی در آن منطقه صورت گرفته است. از این تریبون به دولت مرکزی عراق تذکر داده شد و در خفا بار‌ها به آن‌ها گفته شده اجازه ندهید مرز‌های عراق مرز‌های ناامنی برای همسایه شما باشد. تذکرات ما نادیده گرفته شد و یکی از کانون‌های دسیسه و خرابکاری به صورت مسئولانه مورد حمله قرار گرفت.» خطیب‌زاده تصریح کرد: «ایران تحمل نمی‌کند کانونی در نزدیکی مرزهایش کانون دسیسه، توطئه، خرابکاری و اعزام گروه‌های تروریستی به داخل ایران باشد چه گروهک‌های ضد انقلاب و گروهک‌های تروریستی و چه رژیم صهیونیستی در داخل اقلیم باشند. در ملاقات‌ها گفته شده و در حقوق بین‌الملل کاملاً شناخته شده است. انتظارم از دولت مرکزی عراق این است که یک بار برای همیشه به این وضعیت پایان دهد و اجازه ندهد مرزهایش مورد سوءاستفاده قرار بگیرد، به ویژه با تمام ادعا‌هایی که درباره ارتقای روابط در سطوح جدیدی بین دو کشور وجود دارد.»‌خطیب‌زاده در ادامه خطاب به صهیونیست‌ها گفت: «رژیم اشغالگر قدس بداند اشراف اطلاعاتی نسبت به تک تک نقاطی که حضور دارد، داریم. امروز به صورت آشکار اعلام می‌شود که پیام دقیقی را دریافت کند والا موارد قبلی را آگاه است.»

کشور‌های همسایه به مسئولیت خود توجه کنند
خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا اقدام اخیر مانع از ادامه فعالیت‌های خرابکارانه در مرز ایران و عراق می‌شود یا خیر، گفت: «امیدواریم پیام گرفته شده باشد. به صورت سیاسی و دیپلماتیک و غیراعلامی قبلاً هم پیام‌هایی را فرستاده بودیم، ولی واقعاً در نقطه‌ای قرار گرفتیم که بی‌توجهی می‌شد و امنیت مرز‌های ما خدشه‌دار شده بود.»‌این دیپلمات ایرانی افزود: «برخی کشور‌هایی که خودشان در نقض مکرر حاکمیت کشور‌های دیگر و کشور‌های همسایه و از جمله عراق نقش دارند نیرو فرستادند و کشور‌های همسایه خود را اشغال کردند. شاهد برخی اظهارات از سوی آن‌ها هستیم که توجه آن‌ها را جلب می‌کنیم که به مسئولیت خود بیش از پیش توجه کنند.»

بررسی درخواست روسیه در کمیسیون برجام
طبق روال تمامی جلسات، خبرنگاران تازه‌ترین تحولات مذاکرات احیای برجام را جویا شدند. خطیب‌زاده با اعلام اینکه آنچه در وین امروز با بازگشت هیئت‌ها انجام شده، یک تنفس و توقف کوتاه است، ادامه داد: «الان در نقطه اعلام توافق قرار نداریم، چون برخی مباحث کلیدی و البته مفتوح باقی مانده که باید در واشنگتن تصمیمات آن اتخاذ شود و به محض اتخاذ تصمیمات در واشنگتن در نقطه‌ای هستیم که برگردیم به وین و دور نهایی و رسیدن به یک توافق خوب و پایدار را برگزار کنیم.»‌به دنبال تحریم‌های غرب علیه مسکو در پی جنگ اوکراین، موضوع تضمین‌خواهی روسیه در مذاکرات احیای برجام یکی از مسائلی است که در روز‌های گذشته به ویژه در رسانه‌های خارجی خبرساز شده است. خطیب‌زاده در این مورد هم به سؤال خبرنگاران اینطور پاسخ داد: «آنچه درباره درخواست روسیه مطرح می‌شود کاملاً رسمی، علنی و شفاف اعلام شده و ما هم دریافت کردیم و این هم باید در کمیسیون مشترک بحث شود. مثل همه درخواست‌های درست و غلطی که هر کسی در برجام مطرح کرده است. از روز اول طرف‌های برجامی نکاتی را بیان کردند که در کمیسیون مشترک مورد ارزیابی قرار گرفته، برخی مورد قبول، برخی رد و یا تأیید شده است. این هم چیزی خارج از درخواست‌های کمیسیون مشترک نیست.»

همه مسائل در سبد امریکاست
خطیب‌زاده بار دیگر خاطرنشان کرد که منافع ملت تعیین‌کننده مسیر است و افزود: «فروکاستن آنچه در وین اتفاق می‌افتد به یک عنصر یعنی به یک درخواست روسیه، خواست امریکا است برای اینکه مسئولیت آن در وضعیت کنونی را همه به فراموشی بسپرند. هیچ‌کس نباید فراموش کند، مسئولیت وضعیت فعلی که الان در آن قرار داریم، با امریکاست. اگر امروز امریکا پاسخ مباحث محدود باقی مانده را بدهد و بتوانیم بگوییم توافق از نظر ما جمع‌بندی شده، می‌توانیم به وین برگردیم.»‌وی گفت: «رویکرد روسیه و چین تا به امروز سازنده بوده و در بین مذاکره‌کنندگان در کمیسیون مشترک در ۱۱ ماه گذشته نزدیک‌ترین و حمایت‌گونه‌ترین مواضع با ایران بوده است. اطمینان داریم این مسیر تا پایان ادامه می‌یابد. مقامات روس در گفتگو‌های خصوصی و درکمیسیون مشترک این را اشاره کردند که مانع هیچ توافق خوبی نمی‌شوند.» خطیب‌زاده درباره حرکت در مسیر آخرین گام‌ها به سمت توافق گفت: «آخرین گام‌ها همیشه سخت است و تصمیمات سخت و شجاعت و در عین حال واقع‌نگری را می‌طلبد. همه موضوعات در سبد امریکاست و اگر امروز واشنگتن پاسخ مناسب را بدهد و تصمیم سیاسی را بگیرد، هیئت‌ها فردا می‌توانند به وین برگردند.»
مسجدی: دست بسته نمی‌مانیم
سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق نیز با اعلام اینکه حمله موشکی به مقر صهیونیست‌ها در این کشور فقط با هدف دفاع از امنیت ایران صورت گرفته است، تصریح کرد که چنانچه مسئولان کردستان عراق علیه صهیونیست‌ها اقدامی صورت ندهند، ایران دست بسته نمی‌ماند و درباره امنیتش هم کوتاه نخواهد آمد.
ایرج مسجدی دیروز در پی حمله موشکی بامداد یک شنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه‌های جاسوسی موساد در اربیل، با تأکید بر اینکه صهیونیست‌ها در کردستان عراق، پایگاه دارند و مشغول توطئه و عملیات علیه امنیت ایران هستند، گفت: «ما نسبت به امنیت اراضی خود، کوتاهی نخواهیم کرد. بار‌ها به مسئولان منطقه کردستان هشدار دادیم، ولی گوش نکردند.» سفیر ایران در عراق تصریح کرد: «به همین دلیل، جمهوری اسلامی علیه این پایگاه وارد عمل شد، نه با هدف ضربه زدن به حاکمیت عراق یا اهانت به عراق و ملت آن، بلکه به خاطر دفاع از امنیت ایران.» این دیپلمات ایرانی خطاب به مسئولان کردستان گفت: «از شما انتظار داریم که اسرائیلی‌ها را از خاک عراق خارج کنید تا از شرشان خلاص شوید. ولی اگر اخراج نشوند، آیا ما دست‌بسته خواهیم بود تا علیه امنیت ما، عملیات انجام دهند. قطعا نه.»
وی همچنین در سخنان دیگری گفت: «سه مرکز دیگر موساد در اربیل وجود دارد که باید اخراج شوند وگرنه در روز‌های آینده ضربه خواهند خورد.»
جبار المعموری، رئیس اتحادیه علمای مسلمانان در استان دیالی عراق نیز دیروز در گفتگو با پایگاه خبری المعلومه با اعلام اینکه بمباران مقر موساد در اربیل، در‌ها را به روی درگیری و خطری فراگیر گشود، افزود: «ما اطلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد مقر‌های مخفی موساد تنها در اربیل نیست بلکه در پنج استان دیگر نیز وجود دارد و کار آن بر پنج هدف اصلی متمرکز شده است که برجسته‌ترین آنها، فتنه‌انگیزی، ایجاد منازعات قومی و فرقه‌ای، نفرت‌پراکنی، ترور، فساد اخلاقی مردم، اشاعه مواد مخدر در سطح وسیع و هرزگی در بین جوانان است.»‌وی تصریح کرد: «مردم عراق تلاش مقامات اربیل در انکار وجود مقر‌های موساد را باور نمی‌کنند، زیرا آن‌ها متوجه شده‌اند که چنین مقر‌هایی سال‌هاست وجود دارد و فروش نفت به اسرائیل بهترین گواه بر آن است.»
دیروز همچنین روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی درباره حمله موشکی ایران به مقر فعالیت‌های صهیونیست‌ها در خاک عراق به صحبت‌های یک مقام امریکایی با همتای عراقی خود اشاره کرد و به نقل از او نوشت: «هدف‌ها شامل خانه‌هایی بودند که به‌نظر می‌رسید یک هسته موساد در آنجا عملیات انجام می‌داد.»

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.