×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 23 October , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دبل طلایی جودوکاران در تاتامی توکیو
شیوا نوروزی

به گزارش«رهوا».دو مدال طلا و دو مــدال نقره ملی‌پوشـان پارالمپیکی در توکیو روز خوشی را برای ورزش ایران رقم زد. محمد مختاری در پرتاب وزنه نقره گرفت، دو جودوکارمان مقتدرانه قهرمان شدند و دو طلای باارزش را به ارمغان آوردند و صلحی‌پور هم در پاراوزنه‌برداری به نایب‌قهرمانی پارالمپیک بسنده کرد. حالا مدال‌های ایران در پارالمپیک ۲۰۲۰ به هفت مدال (سه طلا و چهار نقره) رسیده و رده شانزدهم در اختیار کشورمان است.

افتخارآفرینی‌های کاروان پارالمپیک ایران سرعت بیشتری به خود گرفته است. تمامی نفرات اعزامی برای رسیدن به خوشرنگ‌ترین مدال با تمام قوا به میدان می‌روند تا دل مردم را شاد کنند و پرچم کشورمان را به اهتزاز دربیاروند، حتی آن‌ها که به سکو نمی‌رسند و دست‌شان از مدال کوتاه می‌شود. تا لحظه آخر هیچ‌کس کوتاه نمی‌آید و آنقدر می‌جنگند تا بهترین نتیجه را بگیرند. نقص عضو و معلولیت نیز برای‌شان معنایی ندارد، با همین روحیه و تفکر است که روز گذشته چهار مدال دیگر به اندوخته‌های کاروان سردار دل‌ها اضافه شد و با ادامه بازی‌ها باید منتظر رشد تعداد مدال‌هایمان باشیم.
طوفان جودو
هر دو طلای روز پنجم رقابت‌ها را دو جودوکار به گردن آویختند. تیم جودو نابینایان و کم‌بینایان در پارالمپیک ۲۰۲۰ دو نماینده داشت، دو نماینده‌ای که گل کاشتند و با اقتدار سکوی قهرمانی را تصاحب کردند. وحید نوری در -۹۰ کیلوگرم در فینال رقیب انگلیسی را شکست داد و محمدرضا خیراله‌زاده نیز در +۱۰۰ کیلوگرم حریف گرجستانی را ایپون کرد تا دو طلای ناب نصیب جودو ایران شود. نوری اولین طلایی تاریخ جودو کشورمان در بازی‌های پارالمپیک رسیدن به این افتخار مهم را حاصل تلاش دسته‌جمعی عنوان کرد: «حریف بریتانیایی من توانسته بود قهرمان جهان را شکست دهد و برای طلا آمده بود، ولی خدا را شکر توانستم این حریف را شکست دهم و به مدال طلای این وزن دست پیدا کنم. این اولین مدال طلای جودو ایران در المپیک و پارالمپیک بود که حاصل زحمات چندین ساله مربیانی همچون یوسف‌زاده، امینی رئیس انجمن و درخشان رئیس پیشین فدراسیون جودو است که زحمات زیادی برای جودو کشیده‌اند تا این موفقیت حاصل شود. از تمام آن‌ها تشکر می‌کنم، این مدال تنها حاصل زحمات من نبود و طی هشت سال گذشته برای کسب مدال طلای جودو برنامه‌ریزی شده بود تا بالاخره به ثمر نشست.»
خیراله‌زاده دومین طلایی جودو مدال خود را به هموطنانش تقدیم کرد: «این مدال را تقدیم به مردم کشورم می‌کنم و خوشحالم که باعث شادی مردم شدم. خوشحالم که با این مدال پرچم کشورم را به اهتزاز در‌آوردم. خدا را شکر با حمایت فدراسیون جودو توانستیم موفق شویم. امیدوارم که تعلیق جودو برداشته شود. این فدراسیون برای در اختیار گذاشتن حریف تمرینی کمک زیادی به ما کرد.»
طلایی که پرید
تا قبل از اینکه حامد صلحی‌پور به میدان بیاید تیم پاراوزنه‌برداری یک طلا و یک نقره (رستمی و جعفریی) به دست آورده بود. روز گذشته پولادمرد دسته ۹۷ کیلوگرم در حالی که تنها یک حرکت از سه حرکتش مورد قبول داوران قرار گرفته بود با مهار وزنه ۲۲۷ کیلویی صاحب گردن‌آویز نقره شد. صلحی‌پور از اینکه نتوانست طلای ۲۰۲۰ را به دست بیاورد ابراز تأسف کرد: «پیش‌بینی این بود که در این بازی‌ها به مدال طلا برسم، اما به خاطر یکسری اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی طلا از دستم رفت. چیزی از حریفان کم نداشتم. وزنه‌بردار چینی مثل خودم جوان بود و بسیار خوب کار کرد، اما اعتقاد دارم که می‌توانستم به او برسم و رکورد غیرقابل پیش‌بینی نزد. همان وزنه‌ای که فکر می‌کردیم را ثبت کرد. وقتی دو حرکت اول خطا شد شانس طلا را از دست دادم و از این بابت ناراحت بودم و گریه کردم.»
نایب‌قهرمان ۴۳ ساله
پرتابگر وزنه ایران با اینکه برای کسب مدال طلا می‌جنگید در نهایت مدال نقره پارالمپیک توکیو را از آن خود کرد. علیرضا مختاری در مبارزه با هشت حریف قدرتمند خود با پرتابی ۸ متر و ۴۸ سانتی متری بعد از نماینده آذربایجان روی سکوی نایب‌قهرمانی ایستاد. ملی‌پوش ۴۳ ساله پارادوومیدانی مثل سایر پارالمپیکی‌های ایران از اینکه طلایی نشده، عذرخواهی و مدال نقره‌اش را به روح والدین مرحومش تقدیم کرد: «شرمنده مردم ایران شدم. دوست داشتم مدال خوشرنگ‌تری کسب کنم. با این حال تمام تلاش خودم را انجام دادم. متأسفانه حین برگزاری پارالمپیک ریو مادرم به رحمت خدا رفت و هشت ماه پس از آن هم پدرم را از دست دادم. جای‌شان خیلی خالی بود، دوست داشتم آن‌ها بودند و این موفقیت‌ها را می‌دیدند. دوست دارم این مدال نقره را به روح این دو عزیز و مردم خوب کشورم تقدیم کنم. امیدوارم مردم از من راضی باشند.» بهمن رضایی، سرمربی تیم ملی نیز از عملکرد مختاری راضی بود: «با توجه به اینکه مختاری رکورد‌های کمتری داشت و فقط در جاکارتا بالاتر از این رکورد را زده بود، نسبت به عملکرد وی رضایت داریم. مختاری در چهار رکوردگیری قبلی به این رکورد نرسیده بود و برای همین از او رضایت داریم.»
سایر نتایج
در بین نمایندگان کشورمان که دیروز به میدان رفتند وحیدعلی نجیمی، دونده ۱۰۰ متر پارالمپیکی از رسیدن به مرحله نهایی بازماند. تیم تیراندازی با کمان در ماده میکس کامپوند با ترکیب فرزانه عسگری و رمضان بیابانی در یک قدمی مدال ماند و چهارم شد. تیم ملی بسکتبال باویلچر نیز چهارمین دیدار خود را مقابل انگلیس برگزار کرد و ۶۹ بر ۵۷ شکست را پذیرفت. شاگردان عباس آقاکوچکی پیش از این نتیجه را به استرالیا و امریکا واگذار کرده بودند، اما الجزایر را از پیش‌رو برداشته بودند، این تیم صبح امروز به مصاف آلمان می‌رود.
همچنین بامداد امروز رقیه شجاعی در رشته تیراندازی، فرزانه عسگری در تیروکمان، امیر خسروانی در پرش طول و سامان رضی در وزنه‌برداری کار خود را آغاز کردند. منصور پورمیرزایی در دسته سنگین‌وزن پاراوزنه‌برداری امروز ظهر به میدان می‌رود. محمدرضا زرندی در تیروکمان، الناز دارابیان در پرتاب دیسک و مهدی اولاد و محمد آرخی نیز در پرتاب وزنه دیگر نمایندگان کشورمان هستند. تیم ملی والیبال نشسته هم دیدار حساس خود را مقابل برزیل برگزار می‌کند.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.