×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ترامپ در ژاپن: دنبال تغییر حکومت در ایران نیستیم

به گزارش«رهوا».دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه ۲۷ مه (شش خرداد) در جریان سفر خود به ژاپن اعلام کرد که به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست.

 

او همچنین از تلاش نخست‌وزیر ژاپن در استفاده از روابط خوب خود با ایران برای کمک به ایجاد یک گفت‌وگوی احتمالی بین ایران و آمریکا استقبال کرد.

 

ترامپ در گفت‌وگو با شینزو آبه در این‌باره گفت: «می‌دانم که نخست وزیر و ژاپن روابط بسیار خوبی با ایران دارد بنابراین ببنیم چه اتفاقی می‌افتد.»

 

ترامپ در نشست خبری مشترک با نخست وزیر ژاپن همچنین با تاکید بر اینکه دنبال تغییر رژیم در ایران نیست، افزود: «می‌خواهم این موضوع را شفاف کنیم. ما می‌خواهیم ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد.»

 

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد که با تهران می‌توانند به یک توافق دست پیدا کنند. وی تاکید کرد که نمی‌خواهد به ایران صدمه‌ای وارد کند و افزود: «ایران این شانس را دارد که با همین رهبرانی که دارد به کشوری بزرگ تبدیل شود.»

 

رئیس جمهوری آمریکا افزود: «به نظرم ایران قابلیت اقتصادی عظیمی دارد و به‌دنبال این هستیم که به ایران اجازه دهیم تا به عرصه بین الملل برگردد.»

 

ترامپ هفته گذشته تهدید کرده بود که اگر ایران جنگ بخواهد «رسما کارش تمام است.» اما حالا دچار تغییر رفتار شده و عقب نشینی کرده است.

 

عراقچی: هیچ گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا نخواهیم داشت

از سوی دیگر عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به سخنان ترامپ درباره مذاکره با ایران روز دوشنبه ۲۷ مه (شش خرداد) در توییتر خود نوشت: «هیچ گفت‌وگوی مستقیم یا غیر مستقیمی با آمریکا نخواهیم داشت.»

 

وی که هم‌اکنون در عمان است، اشاره کرد که بعد از این سفر به کویت و قطر می‌رود و اضافه کرد: «آماده مذاکره با تمامی کشورهای منطقه خلیج فارس برای برقراری روابطی متوازن و سازنده بر اساس احترام و منافع متقابل هستیم.»

 

ایران همچنین در حرکتی هوشمندانه اعلام کرده حاضر است در پاسخ به برخی دشمن تراشی ها، توطئه ها و دروغ های ساختگی آمریکا، اسرائیل و غرب با تمام کشورهای منطقه خاورمیانه و خلیج فارس، پیمان عدم تجاوز برقرار کند.
ترامپ که پیشتر از اعزام ۱۲۰ هزار نیروی نظامی به خلیج فارس گفته بود تنها به اعزام حدود ۱۵۰۰ نیروی نظامی به منطقه خاورمیانه رضایت داد. او که از حمله به ایران گفته بود با یک عقب نشینی آشکار تصمیم به اعزام این سربازان را در جهت اقدامات پیشگیرانه و نه حمله اعلام کرد.

 

گفتنی است رهبر جمهوری اسلامی ایران روز ۲۴ اردیبهشت با رد امکان مذاکره با دولت ترامپ گفته بود: «بعضی در داخل می‌گویند مذاکره چه عیبی دارد؟ مذاکره سم است، تا وقتی آمریکا این است که الان هست و مذاکره با دولت کنونی آمریکا یک سم مضاعف است.»

 

تنش میان آمریکا و ایران با خروج آمریکا از برجام شروع و با تحریم های نفتی یک جانبه و غیرقانونی، اعزام دو ناو جنگی و ۴ فروند بمب افکن بی ۵۲ تشدید شد. بسیاری از تحلیلگران بین المللی رفتارهای تحریک برانگیزدولت ترامپ در یک سال گذشته را عامل اصلی این تنش عنوان کردند، با این حال اتخاذ مواضع قاطعانه از سوی جمهوری اسلامی موجب شد دولت ایالات متحده به آنچه از این جنگ روانی دنبال می کرد نرسد و در گام های بعدی رفتارهای منفعلانه ای از خود نشان داده و اکنون بصورت مرتب از مذاکره سخن بگوید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.