×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تحلیلگر الجزیره: دیوانگی نکنید؛ ایران پاسخ می‌دهد

به گزارش«رهوا».«مروان بشاره» تحلیلگر سیاسی شبکه “الجزیره”، به رئیس‌جمهور امریکا گوشزد کرد که از تجربه جنگ عراق درس بگیرد و رویکرد کاخ سفید در قبال ایران را تغییر دهد.

وی در یادداشتی با اشاره به تشدید تنش‌ها میان تهران ـ واشنگتن پس از خروج یکجانبه امریکا از برجام، بازگشت تحریم‌ها و افزودن سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی، نوشت: «رهبران جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که اقدامات خصمانه امریکا را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت و ممکن است با واکنش متقابل ایران، شرایط منطقه جنگی شود.»

 

به‌نوشته بشاره، «در مقایسه با سه جنگ گذشته خلیج فارس، رویارویی بین ایران و امریکا می‌تواند به‌مراتب با پیامدهای مخرب‌تری همراه باشد.»

 

وی با اشاره به اینکه حتی خود امریکا هم بعید است امیدی به تسلیم شدن بی چون و چرای ایران داشته باشد، افزود: «دونالد ترامپ در یک کمپین بی‌رحمانه علیه ایران، در محاصره عده‌ای جنگ‌طلب گرفتار شده است؛ “مایک پمپئو” وزیر خارجه او یک مسیحی انجیلی است که اعتقاد دارد ترامپ از سوی خدا برای حفاظت از اسرائیل در مقابل ایران فرستاده شده است! “مایک پنس” معاون اول ترامپ هم از متون کتاب مقدس برای تبیین سیاست خارجی امریکا در مقابل ایران استفاده می‌کند.»

 

تحلیلگر الجزیره در بخش دیگری از ارزیابی خود چنین پیش‌بینی کرده است: «رویکرد تهاجمی واشنگتن احتمالا پراگماتیست‌هایی مانند “حسن روحانی” را تضعیف خواهد کرد و زمینه قدرت‌یابی نیروهای رادیکال را در ایران فراهم می‌کند. ممکن است جمهوری اسلامی از توافق هسته‌ای و شاید حتی معاهده عدم تکثیر سلاح اتمی پایان دهد. همچنین ممکن است به منافع کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ضربه بزند و حضور امریکا در عراق و افغانستان را تضعیف کند که لاجرم منجر به جنگ نیابتی در کل منطقه خواهد شد.»

 

مروان بشاره ضمن یادآوری اشتباه واشنگتن در ورود به جنگ عراق (که فرار مفتضح ارتش امریکا از این کشور پس از چندسال را به‌دنبال داشت) ابراز امیدواری کرد که خود امریکایی‌ها سر عقل بیایند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: «برای جلوگیری از تکرار این خطای جنون‌بار، نمی‌توان به نقش‌آفرینی مثبت اروپا و سایر بازیگران مطرح جهانی دل خوش کرد.»

 

 

گفتنی است علیرغم هیاهوی پرشدتی که “سایه جنگ” را بزرگنمایی می‌کند، این آرایش جنگی بیش از آنکه در صحنه میدانی مابه‌ازا داشته باشد، برساخته تبلیغات رسانه‌ایست.

به‌نظر می‌رسد با توجه به دست برتر ایران در منطقه و هزینه‌های سنگینی که به شهادت کارشناسان بر نیروهای متجاوز تحمیل خواهد شد، دشمن بر آن است که به‌جای کارزار واقعی، عملیات روانی را تشدید نماید و از رهگذر هراس‌افکنی، مردم و مسئولان ایران را به خطای محاسباتی و در نهایت تسلیم وادار کند.

آرزویی که با هوشمندی و هوشیاری ایرانیان، در سایه مقاومت و اتحاد ملی، جامه تحقق نخواهد پوشید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.