×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
باید منتظر ماند تا در نبود ترامپ، روابط با آمریکا را بازسازی کنیم!/ دولت باید بعد از خروج ترامپ از برجام، استعفا می‌کرد

به گزارش«رهوا»،جریان اصلاحات چندی است که با تغییرات داخلی در شورای عالی سیاستگذاری مواجه شده است و پس از استعفای محمدرضا عارف از ریاست این شورا اکنون بحث رایزنی‌ها و شاید رقابت‌ها بر سر جانشینی وی در جریان اصلاحات مطرح است. از سوی دیگر اصلاح‌طلبان آنطور که خود می‌گویند برای انتخابات ۱۴۰۰ برنامه‌های مدونی دارند و نمی‌خواهند بعد از دست دادن پارلمان این بار در تصاحب پاستور نیز ناموفق باشند.

«آرمان‌ملی» با حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب به گفت‌و‌گو پرداخته است که گزیده اظهارات این چهره جنجالی اصلاح طلیان را می‌‌خوانید.

*من معتقدم پس از انتخابات مجلس دوره شورا تمام شده بود و باید بر روی ‌بودن یا نبودن شورا بحث می‌شد و استعفای آقای محمدرضا عارف به معنی عدم آمادگی برای ادامه کار بود. در جبهه اصلاحات برای ادامه فعالیت شورای عالی یا تعیین نهاد جایگزین هنوز بحث‌ها در جریان است. امروز بحث در سطح احزاب است و بعد باید به سطح بین احزاب بیاید و بدانیم چه نهاد هماهنگ‌کننده‌ای مستقر خواهد شد و همان شورای عالی خواهد بود و یا ترکیبی جدیدی بر سرکار می‌آید، البته پیشنهادات متعددی وجود دارد که هنوز در حال بررسی است. یک پیشنهاد تشکیل پارلمان اصلاحات است و دیگری می‌تواند ادامه شورای عالی یا شورای عالی تقویت شده باشد. البته همانطور که گفتم هنوز در حال بحث است و هیچ‌چیز قطعی نشده است. البته روند قبلی که گذشته ما باید خود را برای انتخابات آینده آماده کنیم تا در انتخاب رئیس‌جمهور آینده حضور داشته باشیم.

*آقای روحانی با سیاست‌های روشنی وارد انتخابات شــد و مردم به آن سیاســت‌ها رای دادند اصل سیاســت ایشان تنش‌زدایی و برداشتن گام‌هایی در ادامه برجام بود. مشکلی که برای ایشان و کشور پیش آمد بدعهدی آمریکایی‌ها و ظهور پدیده ترامپ بود که برخلاف عرف بین‌الملل عهدنامه شورای امنیت را نیز زیر پا گذاشت، به‌نظر من ایران نمی‌توانست در این مورد کاری انجام بدهد. ایران نمی‌توانست بعد از بدعهدی آمریکایی‌ها از مواضع خود عقب بنشیند. دولت و ملت ما مجبور به پرداخت هزینه‌ای در قبال کار ناشایست آمریکایی‌ها شدند.

*فشار شکننده‌ای در این دو سال اخیر بر مردم وارد شد. امروز به مراحل پایانی این ماجرا رسیده‌ایم و باید دید مردم آمریکا در انتخابات ۲۰۲۰ به چه سمت و سویی حرکت می‌کنند. تقریبا تمام سیاستمداران عاقل دنیا از جمله ایران انتظار پایان دوره ترامپ را دارند و این طبیعی است که بعد از آن هزینه سنگین منتظر باشیم تا در نبود ترامپ روابط را بازسازی کنیم و مسائل به روال عادی خود برگردند.

*شاید عده‌ای برخی از موضع‌گیری‌های داخلی و یا کارکرد برخی را در تصمیم آمریکایی‌ها موثر بدانند ولی به‌نظر من نمی‌شود چندان به این مساله پرداخت چون ترامپ فقط با برجام برخورد نکرده است. او با سازمان بهداشت جهانی و با نهادهای بین‌المللی، محیط زیست و با شرکای اروپایی خود و چین نیز چنین برخوردی داشت، او یک سیاستمدار واقعی نیست بلکه شخصیتی بسیار کم اطلاع در حوزه سیاست بین‌الملل است. ترامپ فردی کله شق و جسور در بهم زدن روابط است. امیدواریم جامعه آمریکا و فرهیختگان آمریکایی بدانند که ترامپ با کشورشان چه کرده است. امروز همه منتظر انتخابات آمریکا هستند و بعد از آن می‌توان تصمیم گرفت. از طرفی تندروهای داخلی نیز در زمان انعقاد برجام نیز ناراضی بودند. هر چند عده‌ای در کشور به‌دنبال گفت‌وگو با دنیا نیستند.

*شاید بهترین پاسخ به افکار عمومی داخلی و آمریکایی‌ها می‌توانست این باشد که بعد از بدعهدی آمریکایی‌ها دولتی که شعار او مصالحه بود استعفا می‌داد و ما در مقابل ترامپ دولتی مشابه خود او علم می‌کردیم. چون عده‌ای در داخل ایران در هر شرایطی به گفت‌وگو پایبند بودند. امروز که به گذشته نگاه می‌کنیم باید این را به‌عنوان یک تجربه بپذیریم که دولتی که با سیاست گفت‌وگو می‌آید وقتی شرایط گفت‌و‌گو وجود ندارد، دلیلی نیست که این دولت باز در شرایط جدید بر سر کار باشد. چنین دولتی نمی‌تواند در شرایط جدید سیاست‌های مقاومت را اجرا کند روش دولت در زمان برجام بسته‌ای دیگر بود و شرایط امروز بسته‌ای دیگر است. هر دولتی نمی‌تواند در هر شرایطی کارکرد داشته باشد. این را می‌توان نقد کرد ولی ما بعد از آن بدعهدی چاره‌ای جز مقاومت نداشتیم.

*در پایان دوره مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی بسیاری از سفرا ایران را ترک کرده بودند و روابط ما گره خورده بود. بعد از برگزاری انتخابات دوم خرداد ۷۶ بسیاری از روابط کشور بازسازی شد. در ۸۴ روابط ما با غرب بعد از داستان هسته‌ای و بعد از توافق نامه سعدآباد بستر بهبود بیشتر شرایط فراهم شده بود که با انتخاب احمدی‌نژاد این امکان از دست رفت. بر سر کار آمدن آقای‌روحانی در سال ۹۲ شرایطی فراهم کرد که برجام به‌وجود آمد. می‌توان این موارد را برای مردم توضیح داد ما که به‌دنبال حل و فصل مسائل خود نیستیم مساله حل مشکلات مردم است و باید انتخابات رقابتی و پرشوری برگزار کرد.

بیشتر بخوانید:
در دولت روحانی بهترین‌ها نادر هستند مثل ظریف
نظر موافق رهبری باعث تصویب برجام شد!
زندگی شخصی کوچکی دارم؛ ۱۴ – ۱۵ هکتار باغ پسته در رفسنجان

*هم سیاستگذاران انتخابات اشتباه کردند و زمینه‌ای برای انتخابات رقابتی فراهم نشد و فضای امید ایجاد نشد، نهادی ذیربط فضا را برای انتخاباتی پرشور و رقابتی خوب باز نکردند و شخصیت‌های موثر هم ثبت نام نکردند و در سخت‌ترین شرایط کمکی به کشور و مردم نکرده و عافیت‌طلبی پیشه کردند. نباید در شرایط سخت کنار کشید. مردم نیز بر اثر خستگی ناشی از فشار‌های اقتصادی اصل تاثیرگذاری انتخابات را کمی فراموش کردند. ما فرصت داشتیم تا در تهران اجازه ندهیم مثلا آقای قالیباف به مجلس برود. ولی در همه بخش‌ها دچار مشکل شدیم، اما دلیل نمی‌شود اگر در انتخاباتی به حق یا به ناحق مردم به دلایلی نیامدند سیاست را تعطیل کنیم. امروز کسی نمی‌گوید آقای‌قالیباف چقدر رای داشت و با چند‌درصد رای به مجلس آمده است. او امروز رئیس مجلس است. امروز می‌توان پیام‌هایی را که از مجلس خارج می‌شود، درک کرد. تفاوت بین آقایان لاریجانی و قالیباف در شش ماه آینده مشخص خواهد شد.

*به‌نظر من حتی اگر روزی رئیــس دولـــت اصلاحات تایید صلاحیت شود و یا محصورین از حصر آزاد گشته و تایید صلاحیت شوند آقای احمدی‌نژاد تایید صلاحیت نخواهد شد. مطلب روشن است و نیاز به مانیفست ندارد مهم این است که تایید صلاحیت شخصی را از نظام بگیریم و این شخصیت واقع بین و عملگرا باشد و بتواند مسائل ایران را حل کند. ایران را نمی‌توان بدون روابطی عادی با دنیا به خوبی اداره کرد، نمی‌توان بدون داشتن دولتی جامع که تمام ظرفیت‌های مدیریتی و کارشناسی کشور را به صحنه بیاورد بهینه اداره کرد. نمی‌توان ایران را با رئیس جمهوری که روابط متشنجی با بزرگان داشته باشد اداره کرد. این مسائل روشن است.

*معــلوم است که من و آقای صفایی‌فراهانی تاییدصلاحیت نمی‌شویم. اگر نمی‌خواهیم در انتخابات شرکت کنیم می‌گوییم نمی‌خواهیم شرکت کنیم. بهانه‌گیری که نمی‌کنیم. اسم اصلاح‌طلبان فتنه نشده من فتنه‌ام. شاید فتنه احمدی‌نژاد است که همه مملکت را درگیر کرد و خود اخیرا گفت شعر تفنگت را زمین بگذار آرمان من است. به این می‌گویند فتنه.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.