×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

به گزارش«رهوا».در ادامه با علل، نشانه ها و نحوه ی کنترل حساسیت به کافئین خواهیم پرداخت.

حساسیت به کافئین چیست

حساسیت به کافئین زمانی است که اثر کافئین را به سرعت یا با مصرف مقدار بسیار کمی از آن احساس کنید.

حساسیت به کافئین باعث می شود آثار کافئین را بسیار شدیدتر از افرادی احساس کنید که حساسیت کمتری نسبتاً به این ماده دارند. یک فنجان قهوه برای بعضی افراد حکم ۳ یا ۴ فنجان را دارد.

ژنتیک یکی از دلایل اصلی حساسیت به کافئین است. در کبد شما آنزیمی وجود دارد که ۹۵ درصد از کار سوخت و ساز کافئین در بدن توسط آن انجام می شود. از این آنزیم دو نوع وجود دارد و کسانی که یکی از این دو نوع آنزیم را دارا هستند ممکن است سرعت سوخت و ساز کافئین در بدن آن ها پایین تر باشد، بنابراین آثار آن را به مدت طولانی تری احساس کنند.

علاوه بر این، گیرنده های درون مغز شما شاید راحت تر به مولکول های کافئین می چسبند.

دیگر دلایل حساسیت به کافئین

  • سن: در تحقیقی در سال ۲۰۱۷ ، موارد بی خوابی ناشی از مصرف کافئین – یعنی زمانی که مصرف بیش از اندازه ی کافئین خواب را مختل می کند – با بالا رفتن سن افزایش یافته بود، امری که از حساسیت به کافئین در افراد مسن حکایت دارد.
  • داروها: مصرف داروی تئوفیلین یا مکمل گیاهی اکیناسه یا همان سرخارگل می تواند اثر کافئین را بیشتر کند.
  • بارداری: در دوران بارداری هر چه جلوتر می روید توانایی بدن تان در سوخت و ساز قهوه بین ۳۰ تا ۷۰ درصد کاهش می یابد.
  • قدرت تحمل: اگر میزان قرارگیری شما در معرض کافئین صفر یا اندک بوده باشد، احتمالاً به آثار آن حساس تر خواهید بود.

علائم حساسیت به کافئین

علائم حساسیت به کافئین موارد مختلفی، از تحریکات جزئی گرفته تا مشکلات خطرناک را دربرمی گیرد. این علائم عبارتند از:

  • سردرد
  • بی قراری
  • بی خوابی
  • تپش قلب
  • اضطراب
  • رعشه یا لرز

گرچه اغلب این نشانه ها بی ضرر هستند، اما وقتی علائمی همچون تپش قلب با مشکلات قلبی مانند بیماری های قلبی همراه شود، این امر می تواند خطرساز باشد.

هشدار: علائم حساسیت به کافئین می توانند بین چند دقیقه تا چند ساعت ادامه یابند که این مسأله به سرعت سوخت و ساز کافئین توسط کبد بستگی دارد. ممکن است ۱۰ ساعت طول کشد تا کافئین به طور کامل از بدن خارج شود.

آیا راهی برای خلاصی از حساسیت به کافئین وجود دارد؟

پاسخ این سؤال که آیا از حساسیت به کافئین می توان خلاص شد یا نه به این بستگی دارد که عامل ایجاد کننده ی آن چه باشد.

اگر عامل حساسیت ژنتیک باشد هیچ راهی برای تغییر نیست. گاهی مصرف مداوم کافئین تحمل بدن در برابر این ماده را بیشتر می کند. بیشتر مدارک و شواهد موجود در این خصوص روایاتی هستند که افراد داشته اند اما افراد بسیاری گفته اند افزایش مصرف کافئین باعث افزایش تحمل آن ها در برابر این ماده شده بود.

با این حال، اگر مصرف کافئین عوارض جانبی شدیدی برای شما دارد، تلاش برای افزایش تحمل خود می تواند خطرناک باشد.

اگر از قبل دچار مشکلات دیگری همچون فشار خون بالا یا اضطراب بوده اید، توصیه می شود از مصرف کافئین خودداری کنید. مصرف یا عدم مصرف کافئین به وضعیت خود فرد بستگی دارد.

یک توصیه ی کلی: به طور کلی، سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا توصیه می کند روزانه بیشتر از ۴۰۰ میلی گرم کافئین مصرف نکنید که این میزان معادل حدوداً ۴ فنجان قهوه است.

اگر به کافئین حساسیت دارید باید از دیگر مواد غذایی حاوی این ماده هم پرهیز کنید. گرچه وجود کافئین در یک محصول اغلب بر روی بسته بندی آن ذکر نمی شود، اما یک تحقیق مختصر درباره ی برخی مواد غذایی شما را از مقدار کافئین موجود در آن ها مطلع می کند. مواد غذایی حاوی کافئین، کاکائو و برخی شکلات های پروتئینی هستند.

جایگزین هایی برای کافئین

برای کاهش مصرف کافئین این جایگزین ها را امتحان کنید که همچون کافئین انرژی شما را بالا می برند:

  • در طول روز میان وعده داشته باشید: خوردن یک میان وعده به خصوص میان وعده ای از نوع یک کربوهیدرات سالم که با چربی ها یا پروتئین های سالم همراه باشد، سطح انرژی شما را ثابت نگه می دارد و باعث می شود همیشه احساس رضایت و سیری کنید.
  • ورزش کنید: ورزش روحیه را بالا می برد و کمک می کند خواب بهتری داشته باشید.
  • آب بنوشید: از دست رفتن آب بدن می تواند باعث خستگی شود.