×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
امام خمینی: مردم افغانستان مهمان ما هستند، باید از آنها پذیرایی کرد/ رهبر انقلاب: امروز اگر کسی بخواهد وحدت ایران و افغانستان را بشکند، او را دست‌شیطان به حساب خواهیم‌آورد

به گزارش«رهوا».بی‌تدبیری دولت آن دیگر بر هیچ کس پوشیده نیست. از شکست ایده مذاکره که قرار بود برگ برنده دولت اعتدالی‌ها باشد تا عدم توانایی کنترل بازار ارز و رشد صعودی قیمت‌ها و ناامن شدن فضای اقتصادی کشور، همه و همه حاصل مدیریت و تدبیر ۵ سال گذشته دولت بوده است. اما این اواخر ورژن جدید بی‌تدبیری دولتی‌ها به دست عباس عراقچی رونمایی شده است. عراقچی درحالی از اخراج افغانی‌های مقیم ایران سخن گفته که این مسئله کاملا مخالف نظر رهبرمعظم انقلاب بوده و ایشان بارها بر دوستی دو ملت اشاره کرده‌اند.

 

عباس عراقچی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما از احتمال اخراج افغانی‌های مقیم ایران خبر داد. او با بیان این مسئله که آوارگان افغانی داخل کشور هزینه زا هستند این اقدام را از طرف ایران معقول و محتمل دانشت. عراقچی در آن گفتگو گفته بود:
«هم اکنون ۴۶۸ هزار دانش آموز افغان که رایگان در مدارس ایران تحصیل می‌کنند؛ در حالی که هر کدامشان سالانه ۶۰۰ یورو هزینه دارند. هم اکنون ۲۳ هزار دانشجوی افغان در دانشگاه‌های ایران مشغول به تحصیل هستند؛ در حالی که سالانه ۱۵ هزار یورو برای هر کدام از آنان هزینه می‌شود.»
عباس عراقچی گویا از طرف دولت آمده است تا بی‌تدبیری‌ها و عملکردهای ویرانگر دولت را در پشت مهاجران افغانی پنهان کند و مشکلات و تقصیرها را این بار به جای دلواپسان به گردن مهاجران بیاندازد. 
باید به عباس عراقچی گفت که مشکل بزرگ کشور وجود مدیران ناکارآمد است. حال جالب است بدانید که جهانگیری با عرضه دلار ۴۲۰۰ تومانی و رانت دهی به واردات چی‌ها و سودجویان رقمی حدود ۱۸ میلیارد دلار به کشور خسارت زده است! بله درست خواندید ۱۸ میلیارد دلار!
حال باید از عباس عراقچی پرسید که اخراج جهانگیری و اعضای هیئت دولت از ایران معقول‌تر و به صرفه‌تر است یا اخراج دانش آموزان و دانشجویان افغانی!
از طرفی نیز مقام معظم رهبری بارها به دوستی دو ملت و اشاره کرده‌اند و در دیداری که فروردین سال ۹۴  با محمد اشرف غنی رئیس‌جمهوری افغانستان داشتند عنوان کردند که تهران خانه‌ی برادران افغانستانی است. ایشان در خصوص لزوم حل مسئله مهم مهاجرین، با اشاره به تحصیل صدها هزار نفر از مهاجرین افغانستانی در مقاطع مختلف تحصیلی ایران، گفته بودند:
«مردم افغانستان بسیار بااستعداد و هوشمند هستند و این استعداد در کسب دانش، باید به‌درستی به کار گرفته شود، زیرا تحصیل‌کردگان افغانستانی برای بازسازی کشور شما مورد نیاز هستند.»
مقام معظم رهبری در اردیبهشت همان سال دستور مهمی را درباره تحصیل مهاجرین افغانستانی صادر کردند. ایشان دستور دادند:
«هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند»
 سیاست عالی نظام جمهوری اسلامی در مواجهه با مهاجرین افغانستانی، همچنان طبق آرمان‌های اولیه انقلاب تدوین می‌شود و کم‌کاری‌ها و بدکاری‌های مدیریت بی‌آرمان و بوروکراتیکی که مهاجرین را به‌چشم «بیگانگان» نگاه می‌کند، انحراف از آرمان‌های انقلاب است و شخص رهبری جلوی این انحراف ایستاده است. و حالا این دستور، سند تضمین‌شده دیگری بر اولویت نگاه انسانی و اسلامی، در تصمیم‌گیران اصلی نظام‌ جمهوری اسلامی است.
با این اوصاف آیا جناب عراقچی از دستور رهبری ناآگاه بوده‌اند یا با آگاهی به فرمان ولی فقیه این سخنان را به زبان آورده‌اند؟
حضرت امام خمینی نیز به عنوان بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی برادران افغانستانی را همیشه مورد تکریم قرارداده‌اند. ایشان طی سخنانی در جمع بازاری‌های تهران در سال ۶۱ می‌فرمایند:
«مردم افغانستان مهمان ما هستند، باید از آنها پذیرایی کرد.»
از سویی دیگر جمهوری اسلامی نظامی است که باید به دنبال رسیدن به آرمان‌های انقلاب ۵۷ باشد. آرمان برادری مسلمانان و حمایت از مستضعفان یکی از کلیدی‌ترین آرمان‌های انقلاب اسلامی بوده است و این مسئله‌ای نیست که دولت حسن روحانی بخواهد برای گرفتن امتیاز از کشورهای بیگانه از آن عدول کند و وحدت دو کشور را برهم بزند.
رهبرانقلاب در یکی از سخنرانی‌های خود در مهرماه سال ۶۸ برهم زنندگان وحدت ایران و افغانستان را دست شیطان می‌خوانند. ایشان می‌گویند:
«امروز اگر کسی بخواهد وحدت ایران و افغانستان را بشکند، او را دست‌شیطان به حساب خواهیم‌آورد. بلندگوهایی سعی داشتند و دارند که روزبه‌روز بین این دو ملت [ایران و افغانستان] جدایی بیندازند؛ اما ما در سخت‌ترین شرایط نیز، هیچ مصلحتی را بر مصلحت دفاع از افغانستان غلبه ندادیم. همه‌ی شما میدانید که تهران زیر موشک بود و هر شبانه‌روز، ده تا پانزده موشک – بلکه بیشتر – وارد تهران میشد و منفجر میگردید و دهها انسان را از بین می‌برد و خانه‌هایی را خراب میکرد. آن روز، علاج کار این بود که به یک طرف لبخند بزنیم؛ ولی در جهت رضای الهی نزدیم و آن شرایط سخت را تحمل کردیم.
قبل و بعد از آن نیز در طول جنگ تحمیلی هشت‌ساله، بخش عمده از زحماتی که متحمل شدیم، به‌خاطر موضع قاطع و صریحی بود که در امر افغانستان داشتیم. آن موضع، امروز هم وجود دارد و هیچ فرقی نکرده. 
امروز هم ما در کنار ملت و جهاد و وحدت افغانستان و نیز حکومت اسلامی آینده‌اش قرار داریم.
اگر کسی بخواهد این وحدت را بشکند و در داخل ایجاد فتنه کند، با او احساس برادری نخواهیم کرد و او را دست‌شیطان به حساب خواهیم آورد.»
بنابراین چاره‌ی کار دولت روحانی و وزارت خارجه‌ی آن، امتیاز گرفتن از دشمنان به بهانه اخراج دوستان نیست، تاریخ هم ثابت کرده است که دولت تکنوکرات‌های اعتدالی توان بازپس‌گیری حق خود را ندارد و برجام نمونه صادق این مدعاست.
پیشنهاد ویژه‌ای که می‌توان به عراقچی و وزارت خارجه داد این است که اگر مشکل جمهوری اسلامی هزینه‌زا بودن مهاجران افغانیست، برای کم کردن هزینه کابینه‌ی دولت و جناب جهانگیری را با اولین پرواز از کشور خارج کنید.

منبع خبر : رجانیوز

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.