×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
امامزاده علی صالح (ع)، ملجا دردمندان

به گزارش«رهوا»، امامزاده علی صالح(ع) از مشهورترین امامزاده‌های استان ایلام و غرب کشور است.

کنیه او ابوالحسن و لقب او الصالح فرزند «عبیدالله الاعرج الاول» فرزند «الحسین الاصغر» فرزند امام علی بن الحسین بن علی ابی طالب (ع) است.

همسرش ام سلمه دختر عبدالله بن حسین الاصغر بن امام سجاد (ع) یعنی دختر عموی وی بوده است، ایشان مستجاب الدعوه بوده و صاحب کرامات بسیاری است و مردم استان به این امامزاده اعتقاد بسیار عجیبی دارند.

آیت الله العظمی مرعشی نجفی، امامزاده علی صالح (ع) را از اصحاب خاص امام صادق(ع) دانسته‌اند و همچنین کتب معتبر او را از یاران امام موسی بن جعفر (ع) و امام رضا (ع) ذکر کرده‌اند، که نشان می دهد امامزاده علی صالح (ع) دارای عمر طولانی بوده و محضر سه تن از ائمه هدی (ع) را درک نموده‌اند.

در برخی منابع آمده است که امامزاده علی صالح (ع) پس از زیارت امام رضا(ع) توسط دشمنان در ایلام به شهادت می رسد و در منطقه ‘هیجدان دشت’ معروف به صالح آباد امروزی مدفون می شود که شخصی به همراه دختر کر و لال خود از کنار مقبره ایشان می گذرد و شب همانجا اتراق می کند که صبح وقتی از خواب بیدار می شود دختر خود را شفا یافته و در کمال سلامت می بیند، تصمیم می گیرد که به خدمت امامزاده در آید و همانجا مستقر می شود.

امامزاده علی صالح (ع) دارای کرامات و معجزات بسیار زیادی است و در بین مردم استان از جایگاه بسیار والایی برخوردار است.

از جمله کرامات این امامزاده بزرگوار می توان به موارد زیر اشاره کرد که در نزد مردم استان به ویژه بزرگان بسیار معتبر و معروف است و همواره در محافل و مجالس تعریف می شود.

سال‌ها پیش، یک دامدار از ایل عالی‌بیگی، به نام ‘شیرعلی’ برای فروش دام‌ هایش به اصفهان می‌رود.

در آن‌جا گوسفندانش را می‌فروشد، اما فرد سارقی پول‌هایش را به سرقت می‌برد. شیرعلی در آن دیار غربت، بسیار ناراحت و غمگین می‌شود، زیرا از یک‌ سو تمام سرمایه‌اش را از دست داده، و از سوی دیگر، خانواده‌اش منتظر بودند که شیرعلی با دست پر نزد آنان برگردد.

در آن لحظات پریشانی، از ته دل به امامزاده علی صالح (ع) متوسل می‌شود و از او طلب کمک می‌کند.

حال بشنوید از فرد سارق؛ شب‌هنگام فرد سارق می‌خواهد بخوابد، اما از سر شب تا صبح، دچار کابوس می‌شود و امامزاده علی صالح (ع) به خوابش می‌آید و به او نهیب می‌زند، اگر اموال شیرعلی را پس ندهی، دچار عذاب الهی شده، و دیوانه خواهی شد.

فرد سارق، صبح روز بعد هر طوری شده، شیرعلی را در بازار اصفهان پیدا می‌کند و تمامی پول آن را به او باز می‌گرداند.

شیرعلی در حالی که بسیار خوشحال می‌شود از کار او تعجب کرده، و علت را جویا می‌شود.

مرد سارق، ماجرای شب گذشته و دیدن امامزاده علی صالح (ع) را برای وی توضیح می‌دهد.

ماجرای تبدیل‌شدن چایی به ‘جفت’ یا مازو، یکی از کرامات امام‌زاده علی صالح (ع) است که نه تنها مردم استان ایلام از آن باخبرند، بلکه اکثر مردمان استان‌های هم‌جوار آن را شنیده و برای فرزندانشان بیان می‌کنند.

اما ماجرا چنین است که سال‌ها پیش، تعدادی از مردم طایفه‌ دهبالاییِ در ایلام که برای داد و ستد به عراق رفته بودند، در بازگشت شب مهمان عبدعلی شده بودند.

آنان از عراق اجناس مختلف و از جمله چای که در آن زمان جزو موارد قاچاقی بوده به همراه آورده بودند و عبدعلی یک گونی چای از آنان خریداری می‌کند.

نیروهای دولتی از جمله ژاندارمری سخت با ورود قاچاقچیان چای مبارزه می‌کردند، چنانکه گاه به درگیری میان اهالی و ژاندارمری می‌انجامید و افرادی در این درگیری‌ها کشته‌ می‌شدند.

یکی از اهالی روستا که خبرچین پاسگاه بوده، خبر ورود مهمانان را به پاسگاه می‌دهد و رییس پاسگاه و ماموران به خانه‌ عبدعلی هجوم می آورند.

همسر عبدعلی به نام فاطمه، هراسان ‌شده و به آستان امام‌زاده متوسل می‌شود و بره‌ای نذر کند که اگر ماموران پاسگاه برایشان گرفتاری ایجاد نکنند و کالاهای قاچاق را نبینند، بره‌ای قربانی کند.

رییس پاسگاه خود درِ گونی‌های چای را باز می‌کند و همه گونی را خالی می‌کند اما اثری از چای نمی‌بیند و به جای آن، گونی‌ای انباشته از جفت (مازو) می‌بیند.

لذا در حالیکه به شخص خبرچین بد و بیراه می‌گفته، از خانه خارج شده است.

بعد از رفتن ماموران، بار دیگر جفت (مازو) به همان چای تبدیل می‌شود و خانواده‌ عبدعلی و مهمانان دچار شگفتی می‌شوند.

عبدعلی، بلافاصله نذر را ادا می‌کند و گوشت بره را بین همسایگان و از جمله رییس پاسگاه توزیع می‌کند وا برای رییس پاسگاه توضیح می‌دهد که به چه خاطر نذر کرده است.

رییس پاسگاه هم مبهوت از این واقعه، به عبدعلی می‌گوید برو که تو در امان هستی و من هرگز جرات تعرض به تو را ندارم زیرا که تو در پناه امامزاده هستی.

ماجرای سقوط نوجوان از دیوار در حیاط حرم، پیدا شدن سرباز پس از ۱۵ سال، شفا یافتن نابینای سرطانی، شفا یافتن یکی از دبیران آموزش و پرورش و دهها ماجرای دیگر که مردم از آنها سخن می گویند از دیگر کرامات این امامزاده بزرگوار است.

امامزاده علی صالح (ع) در نزد مردم ایلام و استان های همجوار از جایگاه ویژه ای برخوردار است به گونه ای که در ایام عرفات، روز عاشورا، اربعین و عید فطر شمار بسیار زیادی از شهروندان ایلامی فاصله ۳۵ کیلومتری ایلام تا بقعه متبرکه امامزاده را با پای پیاده طی می کنند.

همچنین در ایام نوروز، شب های تابستان و روزهای زمستان به دلیل شرایط ویژه ای آب و هوایی که منطقه صالح آباد دارد، شمار زیادی از شهروندان ایلامی به زیارت این امامزاده بزرگوار می روند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بیش از ۵۱ مقبره متبرکه و امامزاده در استان ایلام وجود دارد که ملجا دردمندان و ارادتمندان اهل بیت (ع) هستند.

دهم شهریورماه بنام روز تجلیل از امامزادگان و بقاء متبرکه نامگذاری شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.