×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 2 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
از این جیب به آن جیب ایران خودرو

به گزارش«رهوا».یکه تازی ایران خودرو در بازار خودروی کشور از مرز ۵ دهه می گذرد و هنوز امپراطوری این شرکت خودروسازی روی سر اقتصاد کشور و تولید رقابتی سنگینی می کند. در همه ی سالهایی که از ورود محصولات ایران خودرو به بازار می گذرد هربار شاهد اتفاقات جالبی در نحوه ی فروش و عرضه ی محصولات این گروه بودیم. تنها کافی است که اخبار مربوط به پیش فروش محصولات خودرویی در چندماه گذشته را رصد کنیم آنوقت به این نتیجه می رسیم که زمان پیش فروش محصولات و یا فروش فوری این کارخانه در شرایطی صورت گرفته که بازار موجی از التهاب را تجربه کرده و قیمت محصولات دستخوش تغییرات زیادی شده که مصداق این ادعا در پیش فروش آخر محصولات ایران خودرو وجود دارد که داد همه را در آورد و به اذعان برخی خریدران بازار گرمی ایران خودرو در این اوضاع و احوال تنها تنور دلالان را گرم کرد وگرنه در هیچ جای دنیا سابقه ندارد که محصولی بدون اینکه مشتری از اصالت آن خبردار شود به فروش برسد. افزایش تقریبا دوبرابری محصولات ایران خودرو در حاشیه ی بازار زمانی صورت گرفت که بسیاری از مردم در بدترین شرایط اقتصادی چندسال اخیر کشور بودند. عدم تحلیل شرایط حاکم بر بازار بعد از گذشت تقریباً ۶۰ سال از حاکمیت بی چون و چرا بر آن از نقاط ضعف یکه زارع و بسیاری از مدیران ایران خودرو می باشد. زیرا با اما و اگرهایی که درباره ی نحوه ی تعیین قیمت به راه افتاد بسیاری خارج از گود برای بازار تصمیمات بدی گرفتند که در نهایت نتیجه ی مورد نظرشان با هدف ایران خودرو یکی شد!
دلایل افزایش قیمت توسط ایران خودرویی ها اما جالب یود. افزایش قیمت تولید در قطعه سازیها مهمترین علت این گروه خودروسازی برای گران کردن چند درصدی محصولات ( شما بخوانید دو برابری با توجه به حاشیه بازار ) بیان می شد اما وقتی از سرنخ ماجرا یعنی ترکیب سهامداران ایران خودرو شروع می کنیم نتایج قابل تأملی به دست می آید.

در فهرست سهامداران ایران خودرو نام چند شرکت با توجه به ماهیت فعالیتشان که تولید قطعات است خیلی ها را کنجکاو می کند. شرکت تدبیر سرمایه آزاد شرکت صنایع تولیدی کروز ، شرکت بازرگانی سپهر ایرانیان کیش شرکت صنایع تولیدی کروز و شرکت سرمایه‌گذاری سمند ایران خودرو که اگر پیگیر ترکیب سهامداران این شرکتها باشیم ماجرا جالبتر هم می شود.
در شرکت سپهر ایرانیان کیش ، ایران خودرو و گروه قطعه سازی کروز جمعاً ۶۰ درصد سهام را مال خود کرده اند ، لازم به ذکر است کروز در حال حاضر بزرگترین سهامدار ایران خودرو می باشد.

شرکت سرمایه گذاری سمند نیز در سبد سهامداران پر و پیمان خود ایران خودرو ، ساپکو ، ایساکو و ایسیکو را می بیند.

همانطور که از اسامی این سهامداران مشخص است همگی از قطعه سازان بزرگ کشور هستند که با ایران خودرو مراودات مالی زیادی دارند پس موضوع گران کردن محصولات به بهانه افزایش قیمت در بخش قطعه سازی کمی باور نکردنی می آید مگر اینکه ایران خودرو طالب سود بیشتری از بازار بوده باشد.
با این حال و در شرایطی که ایران خودرو با گران کردن خودروهای بازار و محصولات کارخانه ی خود اقدام به پیش فروش کرد و مردم با توجه به بضاعت مالی برای خریدن این محصولات که در نوروز امسال ۲۳ درصد تصادفات فوتی را منجر شد صف کشیدند هنوز از ثبات مالی درستی برخوردار نشده و خبرها حاکی وخامت اوضاع مالی در این گروه خودرو سازی دارد در گزارش های آتی به این مسئله خواهیم پرداخ

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.