گروه : دفاع و امنیت
به گزارش«رهوا».به گفته کارشناسان صنعت هوافضا، هواپیمای جدید بسیار شبیه بمب افکن B-2 است اما تفاوت های کلیدی نیز در آن نسبت به نسخه قدیمی دیده می شود.
تصاویر جدید توسط کمپانی Northrop Grumman که بزرگ ترین پیمانکار وزارت دفاع ایالات متحده در پروژه بمب افکن B-21 Raider است منتشر شده و این بمب افکن را از زوایایی مختلف در آشیانه هایی در پایگاه هوایی السوورث در داکوتای جنوبی، پایگاه هوایی وایتمن در میزوری و پایگاه هوایی دایس در تگزاس نشان می دهد. دو پایگاه هوایی السوورث و دایس در حال حاضر میزبان بمب افکن های قدیمی تر B-1B Lancer هستند در حالی که پایگاه هوایی وایتمن ناوگانی از بمب افکن های B-2A Spirit را در خود جای داده است.
بمب افکن B-21 Raider در نهایت جایگزین هر دو نوع بمب افکن قدیمی تر خواهد شد. بمب افکن B-21 اولین بمب افکن جدید نیروی هوایی ایالات متحده از سال ۱۹۸۸ به شمار می آید، سالی که B-2A Spirit وارد سرویس شد. بمب افکن جدید که با الهام از اسکادرانی از بمب افکن های B-25 Mitchell که در بهار ۱۹۴۲ شهر توکیو را بمباران کردند نامگذاری شده برای پیروز شدن بر تهدیدات دفاع هوایی مدرن مانند سیستم دفاع موشکی سطح به هوای S-400 روسیه و جنگنده های پنهانکار J-20 چین و ورود به حریم هوایی دشمن طراحی شده است.
این بمب افکن توانایی انجام ماموریت های معمول با دقت بالا و حمل سلاح های متعارف و هسته ای را دارد. هواپیمای بسیار پیشرفته B-21 دارای همان طراحی معروف «بال پرنده» است که از زمان پایان جنگ جهانی دوم به طرح اصلی تولیدات و تخصص کمپانی Northrop Grumman تبدیل شده است. ادغام بدنه و بال در یکدیگر، در ترکیب با نداشتن تثبیت کننده های عمودی و افقی در قسمت پشت، بهترین طراحی کنونی برای شناسایی شدن توسط رادارهای دشمن از تمامی جهات است. بمب افکنی که وارد حریم هوایی دشمن شود به احتمال فراوان امواج راداری را از سطوح خود در زوایای مختلف منعکس خواهد کرد که همین موضوع داشتن قابلیت پنهانکاری در تمامی ابعاد، زوایا و نقاط یک بمب افکن را ضروری می سازد.
طراحی بمب افکن جدید نیروی هوایی ایالات متحده نشان می دهد که هدف اصلی ایجاد اصلاحات و بهبود شکل بال پرنده نسخه B-2A بوده است. نوک پیکانی B-21 ساده تر از نوک دندان اره ای B-2A است. این نوک ساده و صاف تر ظاهراً قرار بوده در نسخه اورجینال بمب افکن های B-21 نیز وجود داشته باشد اما در دهه ۱۹۸۰ در لحاظ آخر نیروی هوایی درخواست کرد که Spirit باید توانایی پرواز در ارتفاع پایین را داشته باشد و همین موضوع به تغییر طراحی پرهزینه این بمب افکن منتهی شد.
با توجه به شکل B-21، کارشناسان بر این باورند که این بمب افکن برای پرواز در ارتفاعات متوسط و بالا بهینه سازی شده است. همچنین آن ها فکر می کنند که بمب افکن جدید نیروی هوایی ایالات متحده کوچکتر از B-2A بوده و از لحاظ سایز و وزن حدود دو سوم نسخه قبلی خواهد بود. چنین کاهش سایز و وزنی در چرخ ها و متعلقات مربوط به فرود و برخاست مشخص است که برای تحمل وزن یک هواپیمای سبک تر طراحی شده و بدین ترتیب خود وزن و سایز کمتری دارند. همچنین می توان متوجه بدنه کوتاه تر و البته مدخل های هوایی شد که نسبت به بمب افکن قدیمی تر بیشتر به سمت داخل کشیده شده اند. دلیل این کار افزایش فضای داخلی برای خدمه، سوخت، سنسورها و سلاح ها بوده است.
به عنوان یک هواپیمای پنهانکار، B-21 باید تمامی سلاح ها، سنسورها، سوخت و دیگر آیتم ها را در درون بدنه جای دهد و به همین دلیل است که فضا مهم ترین مسئله در طراحی چنین بمب افکنی است. نیروی هوایی ایالات متحده در سال ۲۰۱۲ برای خرید دستکم ۱۰۰ فروند بمب افکن B-21 Raider به قیمت ۵۵۰ میلیون دلار برای هر فروند برنامه ریزی کرده بود که با احتساب نرخ تورم به عدد ۶۵۴ میلیون دلار برای هر فروند در سال ۲۰۲۰ افزایش می یابد. در حالت ایده آل، نیروی هوایی ایالات متحده ۲۰۰ فروند یا حتی تعداد بیشتری از این بمب افکن را در اختیار خواهد گرفت.
این پرنده پیشرفته در حال حاضر در حالت توسعه در کارخانجات کمپانی Northrop Grumman در پالمدیل، کالیفرنیا است. در ابتدا قرار بود که B-21 Raider در اواخر سال ۲۰۲۱ به پرواز درآید اما به احتمال فراوان این موضوع تا اوایل سال ۲۰۲۲ به تعویق خواهد افتاد.
https://rahva.ir/?p=17067