مجله خبری«رهوا».در قرآن کریم از مأموریت در این فرشتگان خبر می دهد :” سَنَدعُ الزَّبَانِیَهَ “، فرشتگان موکّل آتش را فرا می خوانیم (تا آنان رابه سوی آتش بکشانند ) و اینان همان فرشتگانی هستند که خداوند می فرماید :”خُذُوهُ فَغُلُّوهُ * ثُمَّ الجَحِیمَ صَلُّوهُ ” ” او را بگیرید و در زنجیرش کشید و او را در دوزخ افکنید.”
تعداد این فرشتگان نیز بنا به فرمودۀ خداوند در قرآن کریم نوزده نفر است “عَلَیهَا تِسعَهَ عَشَرَ”.
تعداد حروف “بسم الله الرحمن الرحیم ” نیز ۱۹ حرف است . و هر یک از این حرف های نوزده گانه نجات دهندۀ انسان در مقابل این فرشتگان موکّل آتش است . در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم آمده است :
” هر که می خواهد خداوند او را از زبانیۀ نوزده گانه برهاند “بسم الله الرحمن الرحیم ” را قرائت کند زیر آن نوزده حرف است . تا خداوند هر حرف آن را سپری در مقابل یکی از آن فرشتگان قرار دهد “.
جناب شیخ بهایى در کشکول آورده است که:
بسم الله الرحمن الرحیم نوزده حرف است که به وسیله ی آن نجات از شرارتهای قوای نوزده گانه بدن حاصل می شود ( حواس ده گانه ظاهری و باطنی، قوه شهوت، قوه غضب و قوای هفتگانه ی طبیعی که منبع بدیها و وسائل انجام گناهان هستند) و لذا خداوند سبحان، نگهبانان آتش جهنم را به ازای قوای بدن، نوزده نگاهبان قرار داد. خداوند در قرآن کریم فرمود:
(بر آتش ۱۹ نگاهبان است) و همچنین روز و شب بیست و چهار ساعت می باشند، پنج ساعت آن به ازای نمازهای پنجگانه است، و (از بیست و چهار ساعت) نوزده ساعت باقی می ماند که به ازای شرّی که در هر ساعت نازل می شود حرفی از بسم الله الرحمن الرحیم فایده می رساند.
بعضی از اعمال یا اذکار نقش مشکل گشایی را برای انسان دارد .
معمولاً افراد برای حلّ مشکلات و برطرف کردن ناراحتی های خود به سراغ مشکل گشاها می روند . یکی از این مشکل گشاها “بسم الله الرحمن الرحیم ” است .
“هر کس دچار کاری شود که غمگینش کند یا ناخوشایندی ناراحتش کند و او سرش را به سوی آسمان بلند کرده و سه بار “بسم الله الرحمن الرحیم ” بگوید خداوند گره از کارش بگشاید و غمش را بزداید “.
همان طور که می دانیم آغاز سوره های قرآن کریم با جملۀ “بسم الله الرحمن الرحیم ” است و این جمله آیه ای از قرآن و جزء هر سوره است . امّا در سورۀ نهم قرآن کریم که با نام های “توبه” و “برائت” خوانده می شود بسم الله وجود ندارد. دانستن سبب این امر مطلبی است که ذهن را به خود مشغول می دارد .
“علت حذف “بسم الله الرحمن الرحیم” از سورۀ “توبه” اینست که بسم الله برای امان است و برائت برای مشرکین است و (چون این دو با هم سازگار نیستند) خداوند امان را از ابتدای سورۀ “توبه” حذف کرد”.
آغاز قرآن ، اعلام مهر و محبت الهی نسبت به بندگان است ؛ زیرا از دو صفت الرحمن و الرحیم استفاده شده است . سوره های قرآن شامل آیاتی از مباحث مختلف و گاه شامل قهر و غضب الهی و آیات عذاب است امّا خداوند همۀ سوره ها به جز سورۀ “توبه” را با رحمت و مهربانی آغاز کرده است .
می دانیم که وضو از طهارت های شرعی و از مقدمات واجب ورود به نماز و … است . وضو به خودی خود نیز مستحب است و موجب نورانیت ظاهری و باطنی گردد .
بنا بر قاعده ، وضو موجب طهارت اعضایی می شود که جزء اعضای وضو هستند ولی با دستورالعملی ، می توان سایر اعضای بدن را نیز طاهر کرد و آن گفتن ” بسم الله الرحمن الرحیم ” هنگام وضو است . ” اگر هنگام وضو گرفتن “بسم الله الرحمن الرحیم ” بگویی همۀ بدنت طاهر می گردد و اگر این کار را نکنی فقط اعضایی که آب به آن رسیده است طاهر می شود”.
از آنجایی که “بسم الله الرحمن الرحیم ” از شریف ترین جملاتِ ذکری است و سه نام از نامهای حضرت پروردگار در آن وجود دارد در توسل به ذات پروردگار نقش به سزایی دارد.
البته اعتقاد قلبی به اثر آن در برآورده شدن حاجات شرط است “هر کس کاری او را اندوهگین کند و با اخلاص برای خدا “بسم الله الرحمن الرحیم ” بگوید و با قلبش به سوی او رو کند یکی از این دو برای او خواهد بود یا در دنیا به حاجتش می رسد و یا حاجتش نزد پرودگار بوده و برای او ذخیره می شود و آن برای مومنان ماندگارتر است ”
گاهی اوقات انسان قصد نگارش مطلبی را دارد امّا هر چه به ذهنش فشار می آورد مطلب به یاد او نمی آید . بعضی وقتها برای یاد آوری آنها از شگرد هایی نیز استفاده می کنند . ذکرجملۀ شریفۀ ” بسم الله الرحمن الرحیم ” نیز این چنین است .پس هرگاه می خواهید که برای یاد آوری نیازهایتان از این ذکر استفاده کنید
در کاغذی بنویسید
“بسم الله الرحمن الرحیم اگر خدا بخواهد به یاد می آورم(مطلبی که میخواهید به یاد بیاورید را ذکر کنید) و انجام کارها به دست خداست “.