×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۴ آذر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 24 November , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۹ ترفند فریبکارانه فروشگاه ها برای ترغیب ما به خرید کردن

مجله خبری«رهوا«.در ادامه با ترفندهایی آشنا می شویم که فروشگاه ها از آن ها برای ترغیب ما به خرید کردن استفاده می کند.

۱- خریداران را به عمد سردرگم می کنند

ترفندهای فروشگاه ها برای ترغیب به خرید

تا به حال به این فکر کرده اید که چرا در فروشگاه ها اجناسی که معمولاً باهم خریداری می شوند را کنار هم نمی گذارند؟ علت این مسأله آن است که فروشگاه ها می خواهند شما به دنبال آن اجناس در فروشگاه قدم بزنید، به این امید که هنگام رد شدن از جلوی اجناس دیگر فروشگاه دست به خریدهای تکانشی (آنی و فکر نشده) بزنید.

در گزارشی آمده، ۶۸ درصد خریدارانی که در فروشگاه ها راهروهای بیشتری را طی کرده بودند، در مقایسه با کسانی که از بخش های کمتری عبور کرده بودند، ۵۲ درصد بیشتر به خریدهای برنامه ریزی نشده دست زده بودند.

۲- از قیمت های جذب کننده برای فریب دادن شما استفاده می کنند

وقتی جنسی به شکل ۱۰،۹۹۹ یا ۳۰۰،۹۹۹ قیمت گذاری می شود بدانید که فروشگاه سعی دارد این تصور را در شما به وجود آورد که قیمت جنس کمتر از یک عدد رند است و شما با این خرید در پول تان صرفه جویی می کنید. به این پدیده «اثر رقم سمت چپ» گفته می شود و تحقیقات نشان می دهد که این ترفند واقعاً تأثیر گذار است.

۳- اجناس پرسود را در ارتفاع دید خریدار قرار می دهند

فروشگاه ها اجناس گران قیمت و پر سود را جلوی دید و در ارتفاعی می گذارند که نگاه خریدار سریع به آن ها جذب شود. بر عکس، اجناس ارزان تر را در جاهایی دور از دسترس می گذارند.

از این ترفند در مورد کودکان هم استفاده می شود و فروشگاه ها محصولات مخصوص آن ها را در ارتفاع دید کودکان قرار می دهند. بنابراین بار دیگری که در فروشگاه کودک تان از شما خواست چیزی را برایش بخرید و تعجب کردید که کودک تان چطور بدون اینکه شما متوجه شوید آن را پیدا کرده، دیگر دلیلش را می دانید.

۴- بزرگ بودن سبدهای خرید بی دلیل نیست

تحقیقی نشان داد دو برابر شدن اندازه ی سبدهای خرید، میزان خریدها را ۴۰ درصد بیشتر کرده بود. به همین دلیل است که هر چه می گذرد اندازه ی سبدهای خرید فروشگاه ها بزرگ تر می شود.

۵- پخش موسیقی روی الگوی خرید تأثیر می گذارد

تحقیقی نشان داده پخش شدن یک موسیقی لذت بخش احتمال اینکه مشتریان پول و وقت بیشتری را در فروشگاه ها صرف کنند، بالا می برد. علاوه بر این، فروشگاه ها ترجیح می دهند از موسیقی هایی استفاده کنند که ریتم آرامی دارند تا مشتریان احساس آرامش بیشتری کنند و سرعت حرکت شان را کم کنند. تحقیقات نشان داد کم کردن سرعت حرکت، میزان خریدها را ۲۹ درصد بیشتر کرده بود.

۶- تخم مرغ و محصولات لبنی را جایی دور از ورودی فروشگاه قرار می دهند

مواد لبنی و تخم مرغ از پر فروش ترین محصولات فروشگاه های مواد غذایی هستند و همیشه آن ها را جایی دور از ورودی فروشگاه نگه می دارند. علت این مسأله آن است که فروشگاه ها می خواهند شما را مجبور کنند از جلوی اجناس دیگری هم رد شوید، حتی اگر فقط برای خرید لوازم ضروری آمده باشید.

۷- حواس ما را به بازی می گیرند

بوی نان تازه و دیگر مواد غذایی خوشمزه هر کسی را می تواند گرسنه کند. این بوها شما را وسوسه می کنند مواد غذایی بیشتری خریداری کنید. علاوه بر این، فروشگاه ها معمولآً میوه ها و سبزیجات تازه را در نزدیکی ورودی فروشگاه قرار می دهند. رنگ های زنده و بویی که از آن ها ساطع می شود ما را به خریدهای تکانشی (آنی و فکر نشده) وا می دارد.

۸- راهروهای فروشگاه و صف های صندوق را تنگ می کنند

فروشگاه ها بسیار بزرگ هستند، پس چرا راهروهای آن ها آنقدر تنگ هستند که دو سبد خرید را در آن ها به سختی می توان از کنار هم رد کرد؟ علت این مسأله آن است که راهروها به عمد به گونه ای ساخته شده اند که سرعت حرکت شما را کم کنند تا بدون فکر چیزهای بیشتری بخرید.

صف های صندوق ها هم به عمد تنگ هستند تا اگر در حین بیرون آوردن خریدهایتان از سبد متوجه شدید که چیزی را فکر نشده خریده اید، برایتان سخت باشد که نظرتان را تغییر دهید.

۹- در بخش فروش اجناس گران قیمت و پرسود کاشی های کف را کوچک تر انتخاب می کنند

وقتی کاشی ها کوچک تر باشند، صدای بلندتری از چرخ سبد خریدتان تولید می شود، مسأله ای که شما را به صورت ناخودآگاه مجبور می کند سرعت حرکت تان را کم کنید. همانطور که قبلاً گفته شد، هر چه سرعت حرکت پایین تر باشد، میزان خریدها بیشتر می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.