به گزارش«رهوا».در ایران، می توان با رنگی کردن کوچه ها و قرار دادن المان های جذاب و تغییر مبلمان شهری، شهری جذاب تر برای هموطنان و ایرانگردان و جهانگردان خلق کرد.
شهر جذاب، شهروندان انرژی مثبت و خلاق و شاد را به ارمغان می آورد که اقدامی کوچک اما مهم برای شاد زیستن است. پس باید به معماری منظر و مبلمان شهر، توجه ویژه داشت. کوچه رنگی معروف تهرانی ها، کوچه شهید خسرو قدیابی در محله دستغیب است.
کوچه شهید خسرو قدیابی در محله دستغیب تهران، امروزه یکی از کوچه های معروف تهرانی ها است. مثل کوچه برلن. جایی که با تلاش اهالی و شهرداری محل، فضای شاد و رنگارنگی را خلق کرده است و تنالیته های رنگ های گرم، فضایی زیبا و محبوب سلفی بازهای اینستاگرام ایجاد کرده است.
پروژه کوچه رنگی در منطقه ۹ شهرداری اجرا شده وامیدواریم همه ۲۲ منطقه شهرداری تهران، تا نوروز ۱۴۰۰، کوچه های رنگی و شاد برای اهالی داشته باشند و همین پروژه در ۳۱ استان کشور هم در آستانه نوروز ۱۴۰۰، اجرا شود. طبق برنامه ریزی سازمان زیباسازی شهرداری تهران، قرار است کوچه های دیگری نیز در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، به پروژه کوچه رنگی تهران اضافه شوند.
محله دستغیب در منطقه ۹ و در ناحیه ۱ شهرداری تهران واقع شده است. این محله از شمال به خیابان هاشمی، جنوب به نهر فیروز آباد، شرق به خیابان شهیدان و غرب به خیابان آیتالله سعیدی محدود است.
قدرت رنگ را جدی بگیریم
رنگ آمیزی خلاقانه و نوآورانه کوی و برزن، فرصتی برای خلق اتمسفر شاد زیستن برای شهروندان است. رنگ، انرژی دارد و روانشناسی رنگ می تواند به کمک متخصصان طراحی دکوراسیون و طراحی منظر و معماری منظر شهر امده و شهری قابل زیست و با طراوت را برای ساکنانش به ارمغان آورد.
کاهش جرم و جنایت در مناطق جرم خیز، با تغییر المان های شهری و مبلمان شهری و استفاده از رنگ در طراحی شهر، امکان پذیر است. مثلا همانطور که قبلا گفتیم، بعضی از پل های هوایی عابر پیاده در تهران، به دلیل آنکه محل نصب بیلبوردهای بزرگ تبلیغاتی است، فضای بسته و محصوری است که برای زنان تهرانی، تونل وحشت در شب و روز است.
با طراحی مجدد بیلبوردها و مکان نمایش آن ها و نوع طراحی پل عابر پیاده، می توان از تونل وحشت به محل امن تغییر کاربری داد. رنگ، ایجاد قدرت می کند و انسان علاقمند به رنگ است. به خصوص رنگ های گرم که شادی آفرین وامید بخش است و در محله هایی که امکان طراحی رنگی کوی و برزن وجود دارد، استفاده از رنگ ها در طراحی المان های شهری و تغییر رنگ نمای ساختمان ها، می تواند در خلق فضای نشاط آور برای اهالی، کمک کند.
شاد زیستن و هنر عشق ورزیدن، نیاز به محیط زیست سالم و شادی آفرین دارد. هیچ انسان شادی در محیط تیره و تار و انرژی منفی و پر استرس، نمی تواند به شادی فکر کند و شاد زیستن را تجربه کند.
امیدواریم شهرداری تهران و شهرداری سایر شهرهای کشور، از پروژه کوچه رنگی استفاده کنند تا کوچه های تهران با قدرت هشتگ های اینستاگرام، به برندهای جذابی برای مشتاقان ایرانگردی و جهانگردی تبدیل شوند و از این ظرفیت رنگارنگ، برای معرفی بهتر و بیشتر مقصدهای گردشگری کشور در عصر پسا کرونا که به دلارهای گردشگری نیاز داریم، استفاده شود.
https://rahva.ir/?p=20433