×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۶ تیر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 26 June , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پاسخ ایران به قطعنامه شورای حکام آژانس چگونه خواهد بود؟

به گزارش«رهوا».شب گذشته رویترز در خبری به نقل از چند دیپلمات اعلام کرد که ایران با افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم خود در دو سایت نطنز و فردو به قطعنامه هفته گذشته شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه خود پاسخ می‌دهد و مدعی شد به گفته دیپلمات‌ها، تشدید تنش به اندازه‌ای نیست که بسیاری از آن واهمه داشتند.

رویترز در خبر هدفمند خود مدعی شد که ایران این بار قصد دارد آبشار‌های سانتریفیوژ بیشتری در هر دو سایت غنی سازی خود نصب کند. این خبرگزاری انگلیسی سعی کرده این اقدام ایران را ناچیز جلوه دهد.

همچنین شب گذشته لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال در حساب رسمی خود در برنامه ایکس مدعی شد که ایران تنها با نصب آبشار‌هایی پاسخ جزئی به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس داده است.

اخبار هدفمند منتشر شده توسط رسانه‌های غربی در حالی مطرح می‌شود که گروه‌هایی در نشست شورای حکام آژانس مخالف اقدام علیه ایران بودند و بیان می‌کردند که این قبیل اقدامات با پاسخ قاطع ایران روبه رو خواهد شد. این نوع تلاش‌ها نشان می‌دهد که گروه‌های تندروی غربی به دنبال کاهش نگرانی‌های طرف مقابل خود نسبت به پاسخ ایران هستند و به صورتی وانمود می‌کنند که در صورت اقدامات احتمالی بیشتر در آینده نیز ایران واکنش نشان نخواهد داد!

پیشتر نیز در آستانه برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شاهد مخابره اخبار و تحلیل‌های هدفمندی از سوی منابع رسمی و غیر رسمی قدرت در غرب بودیم. همپوشانی تاکتیکی و راهبردی آمریکا و تروییکای اروپایی در مواجهه با پرونده هسته‌ای کشورمان، موضوعی کاملاً سابقه‌دار است.

این اطلاعات ناقص و محدود و همچنین فضاسازی که توسط رسانه‌های غربی علیه پاسخ ایران منتشر شده صرفا در جهت تسلی به گروه‌های مخالف صدور قطعنامه علیه ایران و بدور از اطلاعات دقیق است. همان طور که پیشتر نیز ایران نشان داده دست بسته نیست و در مقابل سیاست‌های مخرب واکنشی قاطع دارد.

طبق اطلاع خبرنگار تسنیم، اقدامات جمهوری اسلامی ایران در واکنش به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سایت‌های نطنز و فردو آغاز شده و این اقدامات برخلاف گفته‌های رسانه‌های غربی ادامه دار خواهد بود.

طی امروز و روز‌های آینده گزارش‌های مختلف مدیرکل آژانس گستردگی اقدام متقابل ایران را مشخص خواهد کرد.

ایران بار‌ها نشان داده است که به دنبال تعامل و همکاری سازنده با آژانس در خصوص برنامه صلح آمیز هسته‌ای خود است و در این‌باره کاملا با ثبات قدم عمل کرده، اما در عین حال در مقابل سیاسی کاری‌ها و فشار‌های اعضای غربی هیچگاه دست بسته نبوده و پاسخ در خوری به رفتار‌های دوگانه و سیاست‌های مخرب آنان داده است.

پاسخ ایران به سیاست‌های مخرب قاطعانه و در حد تناسب با این اقدامات است. در پی خروج ترامپ از برجام و عدم اجرای تعهدات توسط اعضای اروپایی، مجلس ایران با تصویب قانون اقدام جامع راهبردی سال ۱۳۹۹ تعهدات خودش را کاهش داد. همچنین در سال ۱۴۰۱ و پس از صدور قطعنامه‌هایی در شورای حکام در خرداد ماه و آبان ماه همان سال علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران، با اعلام آغاز تولید اورانیوم ۶۰ درصد در مجتمع راهبردی فردو، به کارگیری ماشین‌های پیشرفته IR-۶، تجهیز سالن B فردو با هشت زنجیره جدید و همچنین گازدهی به دو زنجیره جدید ماشین‌های پیشرفته در نطنز پاسخی قاطع داده و نشان داد که در مقابل رفتار سیاسی غربی‌ها قاطعانه پاسخ خواهد داد.

نکته قبل توجه این است که باید راز موفقیت ایران را در پیگیری همزمان افزایش قدرت هسته‌ای کشورمان در کنار توجه به تعاملات و مذاکرات فنی با آژانس دانست. پیشرفت‌های فنّی ایران در حوزه‌های مختلف هسته‌ای به ویژه غنی‌سازی نشان می‌دهد که علیرغم فشار‌های مختلف تحریمی و حتی خرابکاری، این حرکت پرشتاب متوقف یا کند نشده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.