×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
هشدار به والدین: آب دادن به نوزاد شیرخوار ممنوع؛ حتی در اوج گرما!

به گزارش«رهوا».با ادامه افزایش دما در طول موج گرمای کنونی، بیشتر ما بزرگسالان به دنبال یک لیوان آب سرد خواهیم بود تا به ما کمک کند خنک شویم و هیدراته بمانیم.

اما در حالی که بزرگسالان و کودکان بزرگتر به نوشیدن مقدار زیادی آب تشویق می شوند، کارشناسان هشدار جدی به والدین کودکان زیر شش ماه داده اند که با شیر مادر تغذیه می شوند:

«هرگز آب به نوزادان ندهید؛ حتی کمترین مقدار»

مهم نیست که هوا چقدر گرم باشد، نوزادان زیر شش ماه که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، هرگز نباید آب بنوشند. زیرا فقط یک جرعه می‌تواند کشنده باشد. همین یک جرعه می‌تواند شکم کوچک آنها را پر کند و مانع از دریافت مواد مغذی مورد نیاز در شیر مادر شود.

آب می تواند منجر به هیپوناترمی و مسمومیت با آب در نوزادان شود که هر دو کشنده هستند.

از سوی دیگر، نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند، ممکن است در هوای گرم به مقداری آب اضافی نیاز داشته باشند.

برای نوزادان زیر ۶ ماه، نباید مستقیماً از شیر آب در آشپزخانه استفاده کنید زیرا استریل نیست. ابتدا باید آب لوله کشی را بجوشانید و سپس بگذارید خنک شود. آب برای نوزادان بالای ۶ ماه نیازی به جوشاندن ندارد.

آیا نوزادان به آب نیاز دارند؟

جواب کوتاه، نه است. تا سن شش ماهگی به کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند نباید آب بدهید. در حالی که به نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند فقط در هوای گرم باید به مقدار کم آب داده شود.

کتی زراتسکی، متخصص تغذیه در کلینیک مایو، می گوید:

«در حالی که کودکان بزرگتر از شش ماه می توانند هر از گاهی یک جرعه آب بنوشند اما این ضروری نیست و در واقع می توانند تا یک سالگی بدون آب زندگی کنند.»

«آنها تمام نیازهای مایعات خود را از طریق شیر مادر یا شیر خشک نوزاد تامین می کنند. حتی در یک روز گرم آنها می توانند تمام نیازهای آب بدن خود را از طریق شیر مادر یا شیر خشک تامین کنند.»

چرا نوشاندن آب خطرناک است؟

شیر مادر تمام مواد مغذی مورد نیاز کودک را تامین می کند. از آنجایی که در دوران کوچکی به سرعت رشد می کنند، بسیار مهم است که همه چیزهایی را که برای بزرگ شدن و قوی شدن نیاز دارند دریافت کنند.

بنابراین، شما فقط باید همیشه به نوزاد خود شیر بدهید. آب دادن به او می‌تواند بر توانایی او در جذب پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و سایر مواد مفید شیر تأثیر بگذارد.

عباس کنعانی ، داروساز ، گفت:

«معده نوزادان بسیار کوچک است و می تواند به راحتی با آب پر شود و دریافت مواد غذایی مورد نیاز را برای آنها دشوار می کند.»

او می افزاید:

«آب دادن به نوزاد بر توانایی او برای دریافت غذای کافی تأثیر می گذارد.»

اگر نوزاد آب بنوشد چه اتفاقی می افتد؟

نوشاندن آب به نوزادان زیر شش ماه می تواند منجر به مسمومیت با آب شود.

مسمومیت با آب زمانی رخ می دهد که شما در مدت کوتاهی بیش از حد آب مصرف می‌کنید و سطح سدیم خونتان پایین می‌آید… اینجاست که وضعیتی غم‌انگیز ایجاد می‌کند.

این می‌تواند منجر به ایجاد فشار و بار بیش از حد بر کلیه‌ها شود. در نهایت منجر به عدم تعادل احتمالی در سطوح الکترولیت‌هایی مانند سدیم می شود. این افت سدیم در نتیجه وارد شدن بیش از حد آب به بدن است که به عنوان هیپوناترمی شناخته می شود و بعداً منجر به تورم مغز، تشنج و در برخی موارد کشنده شود.

برچسب ها : , , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.