×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۶ تیر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 26 June , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نظر ۱۳ تحلیلگر دنیا درباره شکست و رسوایی صهیونیستها در غزه

به گزارش «رهوا»، طوفان الاقصی همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی روز ۱۴ خرداد در حرم مطهر امام خمینی(ره) اشاره کردند، نه تنها نقطه عطفی در مبارزات تاریخی ملت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی محسوب می شود بلکه تحولی در سطح منطقه ای و بین المللی بود.

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران برجسته علوم سیاسی و روابط بین الملل به سراغ این موضع رفته و در این باره موضع گیری کرده اند. به نحوی که می توان گفت هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تاریخچه مبارزات فلسطینی – اسرائیلی را به پیش و پس از خود تقسیم کرده است. جان مرشایمر نظریه پرداز برجسته مکتب رئالیسم معتقد است اسرائیل خواستار اخراج فلسطینیان از نوار غزه است و به همین دلیل است که حملات خود را در این سطح در این باریکه ادامه داده است.

مرشایمر در این باره می‌افزاید که اسرائیل بازنده مجموع تحولات در غزه است، زیرا: «اولاً، اسرائیلی‌ها در حالی که در ۲۰۰۵ باتلاق غزه را ترک کردند، مجدد در همان باتلاق گیر افتادند. هیچ راه خروجی ندارند و هیچ راه‌حلی هم برای این مشکل ندارند… آن‌ها غزه را غیرقابل زندگی کردند و فلسطینی‌ها حاضر به خروج نیستند… آن‌ها در یک دردسر عمیقی افتادند.» دومین دلیلی که مرشایمر در توضیح این شکست استراتژیک برای صهیونیست‌ها اقامه کرده عبارت از آسیب جدی وارد شده به بازدارندگی این رژیم است. مرشایمر درباره گفت: «اسرائیلی‌ها معتقد بودند که بازدارندگی آن‌ها بستگی به تشدید تسلط دارد. به این معنی که وقتی کسی به من ضربه‌ای زد من شدیدتر از او ضربه خواهم زد… اما اکنون خیلی واضح است که اسرائیل تسلط بر تنش با حزب‌الله و ایران ندارد… آن‌ها نمی‌توانند درگیری با حزب‌الله را متوقف کنند».

شکست ترمیم ناپذیر صهیونیست‌ها در ۷ ماه گذشته در حدی بوده که ضمن دریافت یک ضربه امنیتی و موجودیتی جدی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳، آنها موفق به دستیابی به اهداف خود نشده اند. این موضوع در سخنان امروز حضرت آیت الله خامنه ای نیز بازتاب یافت. رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمودند: «تحلیلگر امنیتی صهیونیست مربوط به داخل خود رژیم صهیونیستی می‌گوید درون سران و مسئولان بالای رژیم صیونیستی آشفتگی و سرگیجه وجود دارد و نمی‌دانند چه کنند و می‌گوید: اگر محتوای بحث‌ها و اختلافات مقامات اسرائیل در رسانه‌ها منتشر شود ۴ میلیون نفر از اسرائیل خواهند رفت.» احتمالاً اشاره ایشان به تحلیل رونن برگمن، تحلیلگر امنیتی ارشد اسرائیلی است. برگمن که یک ژورنالیست و نویسنده نزدیک به موساد است درباره بحران داخلی تصمیم‌گیری در اسرائیل گفته بود: « اگر بحث‌های داخلی مقامات از رسانه‌ها پخش شود، ۴ میلیون نفر برای خروج از اسرائیل به فرودگاه بن‌گوریون هجوم می‌برند.»

رهبر انقلاب اسلامی همچنین به اظهارات «ایلان پاپه»، مورخ یهودی درباره نشانه های پایان کار رژیم صهیونیستی نیز اشاره کردند. ایلان پاپه که سابقه عضویت در حزب عربی خداش در رژیم صهیونیستی را نیز دارد اخیراً درباره نشانه های زوال این رژیم گفت: «پروژه صهیونیستی نفس‌های آخر خود را می‌کشد و جنبش آزادیبخش فلسطینی آماده پر کردن این خلأ است.» پاپه شکاف عمیق میان سکولارها مذهبی ها، حمایت بی سابقه از فلسطین در جهان، ابتکارات ضد اسرائیلی و بی سابقه سازمان های بین المللی سابقاً هوادار صهیونیست‌ها، افت محسوس اقتصادی، ناتوانی ارتش اسرائیل در دستیابی به اهداف جنگ هم در جبهه غزه و هم در جبهه شمالی (لبنان) و نهایتاً مخالفت نسل‌های جدید از یهودیان جهان با عملکرد و اقدامات اسرائیل را ۶ نشانه ای نامید که نوید زوال این رژیم را می دهد.

«دنیس راس»، دیپلمات و نویسنده مشهور آمریکایی که ریاست اداره سیاست‌گذاری وزارت امور خارجه آمریکا در زمان جورج بوش پسر را نیز در کارنامه دارد نیز اخیراً در مقاله ای جدید درباره وضعیت جنگ غزه نوشت: «اسرائیل نیروی انسانی لازم برای کنترل غزه و ساختن یک استراتژی و معادله نظامی جدید برای آن را ندارد. بنابراین، در بلند مدت شاهد بازگشت حماس خواهد بود. چیزی که اسرائیل از فقدان آن رنج می برد، برنامه ای برای پایان موفقیت آمیز جنگ است. اگر اسرائیل در غیرنظامی سازی غزه موفقیتی حاصل نکند (که اکنون از آن بسیار دور است) دوباره نظامی شدن، سرنوشت محتوم غزه خواهد بود.»

«جودی باتلر» فیلسوف آمریکایی هم با اشاره به اینکه نسل کشی حقیقی در غزه جریان دارد که بنیان اخلاقی را زیرسوال برده تاکید می‌کند: که رسانه ها مصائب ملت فلسطین طی دهه های اخیر در کوچ اجباری، دستگیری های غیرقانونی و قتل و کشتار را نادیده گرفته اند.

این فیلسوف آمریکایی با اشاره به اظهارات شنیع وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در حیوان توصیف کردن مردم فلسطین تاکید می‌کند اهمیت اخلاقی وضعیت کنونی غزه ایجاب می کند که به ظلم اعمال شده بر ملت فلسطین در ۷۰ ساله اخیر توجه شود.

«جورجیو آگمابن»، فیلسوف و زبان شناس ایتالیایی نیز در صفحه اش در شبکه های اجتماعی با اشاره به ادعای صهیونیست ها درباره ساخت میکروفن های جدید، تاکید می کند که آیا صهیونیست ها در مقابل مردم غزه نیز میکروفون نصب کرده اند (تا صدای مقاومت را بشنوند).

«فرانچسکو بورگنوو»، نویسنده ایتالیایی دیگری است که با اشاره به اینکه حماس حرکتی مردمی است به کشورهای غربی توصیه کرد که با این گروه به عنوان نماینده ملت فلسطین وارد تعامل شوند.

«اولویر روی»، فیلسوف فرانسوی و عضو مرکز مطالعات سیاسی پاریس با اشاره به اینکه صهیونیست ها با همکاری آونجلیست ها به دنبال اختراع دین جدید هستند تاکید کرد که اسرائیلی ها می خواهند «جهل مقدس» را به عنوان مذهبی خارج از قواعد فرهنگی احیا و تئوریزه کنند.

در همین راستا «هانی مصطفی» نویسنده و ادیب مصری هم با اشاره به وضعیت فلسطین درباره طوفان الاقصی می نویسد: تصور کنید شبانه روزی با ماهواره ها و پهپادها زیرنظر هستید، از دریا و زمین محاصره اید، دوربین های مداربسته و جاسوس های خائن شما را دنبال می کنند و کل مساحت در اختیار شما ۳۶۵ کیلومتر است. عملیات طوفان الاقصی چیزی جز شگفتی برای جهان نیست.

«محمد سلیم العوا»، متفکر و عضو اتحادیه علمای اسلام نیز با اشاره به نقش طوفان الاقصی در احیا تفکر مقاومت در میان جوانان مسلمان تصریح می کند که طوفان الاقصی پیشران جدید ملت های عربی و اسلامی بعد از سال ها رکود در مقابله با رژیم صهیونیستی بود که خسارتی بزرگ برای اسرائیل است.

مساله اینجاست که علاوه بر متفکرین روابط بین الملل، فیلسوفان و اندیشمندان هم از منظر اخلاقی و انسانی به این پرونده پرداخته اند. چراکه طوفان الاقصی همچون تلنگری برای همه جهانیان بود تا دوباره توجه شان به مساله فلسطین جلب شود و باردیگر فلسطین در صدر اخبار قرار گیرد. این درحالی است که صهیونیست ها طی سال های گذشته همواره تلاش داشتند تا به هر روش نام فلسطین به فراموشی سپرده شود.

«واسینی الاعرج»، نویسنده و مورخ الجزایری که استاد دانشگاه سوربون است با انتقاد از موضع کشورهای عربی در قبال جنگ فلسطین تاکید می کند که جنگ نشان داد که ما در عصر توحش زندگی میکنیم و قدرت های بین المللی در راس آنها آمریکا و کشورهای اروپایی در این نسل کشی به اسرائیل کمک کردند.

«آفی شلایم» مورخ یهودی و استاد روابط بین الملل دانشگاه آکسفورد هم با اشاره به اینکه برای درک عملیات طوفان الاقصی باید به سراغ ابعاد تاریخی آن رفت، تصریح می کند: ریشه طوفان الاقصی به ابتدای نزاع فلسطینی و اسرائیلی باز می گردد و ریشه در این ایده یهودیان داشت که اگر قدرت جواب نداد با قدرت بیشتری اقدام کنید. فلسطینی ها تحت اشغال برای دفاع از حق تعیین سرنوشت مقاومت شان مشروعیت دارد.

«طاها عبدالرحمن»، فیلسوف مغربی نیز با اشاره به اینکه طوفان الاقصی دفاع مشروع فلسطینی ها بوده تاکید می کند که مردم غزه کاری را انجام دادند که کسی در تاریخ مانند آنرا انجام نداده است. آنچه در غزه رخ داده است احیا ارزش های انسانی است و مقاومت تنها برای مبارزان(خط مقدم) نبود و مردم فلسطین هم در این مقاومت نقش داشته اند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.