×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نسخه پیچی تکراری اصلاح طلبان برای دولت رئیسی +جزئیات
محمد اسماعیلی

به گزارش«رهوا».تا چند روز دیگر ماجرای هدفمندی یارانه‌ها و عادلانه سازی ارز ترجیحی وارد فاز اجرا می شود. مبالغ چند برابر شده یارانه ها هم برای دوماه در حساب مردم قرار گرفته است. در چند روز گذشته هم حذف ارز ترجیحی آرد با افزایش قیمت ماکارونی و نان فانتزی همراه شده بود. برخی جریانات سیاسی سعی کردند به گونه‌ای فرصت طلبانه با موج سواری خاص خود از آن بهره برداری سیاسی کنند. تشدید اخبار در خصوص افزایش قیمت نان و نگرانی خاص افکارعمومی از بالارفتن قیمت قوت غالب مردم از جمله این موارد بود که برخی با خبرسازی‌های جعلی مانند ساخت کارت یارانه نان فضا را بیشتر علیه دولت وهم آلود کردند.

هرچند که اطلاع‌رسانی صحیح نیز می‌توانست از بروز چنین فضایی جلوگیری کند اما آنچه در این شرایط برای هر رسانه صاحب اخلاقی مهم بود اطلاع رسانی دقیق و موشکافی واقعیت ماجرا بود منتها برخی از جریانات خاص سعی کردند این موارد را به یک جنگ تمام عیار روانی علیه دولت تبدیل کنند.

اصلاح طلبان در این عرصه که فضا را برای جوسازی علیه دولت مهیا دیدند به دو دسته تقسیم شدند که هدف واحدی را دنبال می‌کردند. ‌جالب اینجاست که یک بخشی از اصلاح طلبان هنوز نسخه جعلی و بی اثر دولت روحانی را برای دولت رئیسی تجویز می‌کنند و بر آن پافشاری ویژه‌ای نیز دارند.

در همین رابطه، «علی محمد نمازی» عضو شورای سیاستگذاری حزب کارگزاران بیان می کند: «آقای رییسی اکنون در راس قوه مجریه و با اختیارات بیشتر و حمایت‌های بی‌دریغ بخش‌های مختلف نظام قرار دارد لذا باید بداند که کلید اصلی حل مشکلات کشور حل مسائل سیاست خارجی است. باید تنش‌زدایی و اعتمادسازی صورت گرفته و در راس همه اینها پرونده هسته‌ای ایران حل شود و با پیوستن به FATF امکان مبادلات اقتصادی با دنیا فراهم شود. اثر این مشکلات است که بر وضعیت داخلی هویدا شده است. کار سختی نیست اگر بخواهند مسائل را حل کنند. نیازی به گشتن دنبال بانیان وضع موجود نیست. بانیان همان‌هایی هستند که اجازه نمی‌دهند این مسائل حل‌وفصل شود.»

همچنین «داریوش قنبری» فعال اصلاح طلب در روزنامه آرمان ملی نوشت: «مساله دیگر بحث FATF است که بر اساس آن بتوانیم مراودات پولی با جامعه بین‌المللی داشته باشیم. این در حالی است که اکنون به جهت عدم پذیرش و تصویب FATF حتی با فرض تحریم‌ها باز هم نمی‌توانیم مراودات عادی پولی با جهان خارج داشته باشیم. نکته دیگر به مدیریت دولت باز می‌گردد که تا مسائل ساختاری، تحریم‌ها و FATF حل نشود زمینه برای تحول به لحاظ مدیریتی هم پدید نمی‌آید و در کل به همین راحتی نمی‌توان از بهبود شرایط و وضعیت اقتصادی موجود کشور صحبت کرد. مدیریت نیاز به منابع دارد و تا زمانی که منابعی وجود نداشته باشد صحبت از مدیریت هم معنا و مفهومی ندارد و در شرایط کلی صرفا می‌توانیم یک وضعیت فوق‌العاده را مدیریت کنیم؛ دقیقا مثل چیزی که در دولت گذشته هم شاهدش بودیم.»

جالب اینجاست که اصلاح طلبان تمام چالش‌های دولت قبل را معطوف به برجام و پس از آن ماجرای FATF می‌کردند و اینک نیز با ایجاد هر چالش که به باور بسیاری از کارشناسان پس لرزهای مشکلات دولت روحانی و بیرون جهیدن مشکلات تلنبار شده ۸ سال گذشته است، بازهم باورهای بر باد رفته خود یعنی ماجرای برجام و FATF را دوباره یادآور می‌شوند تا حدامکان هنوز جامعه را مجاب کنند که حرف های آنان درست بوده و مشکلات کشور ریشه خارجی دارد نه داخلی و تخم مرغ ها را کماکان باید در سبد برجام و سیاست خارجی چید که دستاورد دولت روحانی است.

این درحالی است که در دولت دوم روحانی برای القای این موضوع به مردم، حتی از واردات واکسن نیز امتناع می کردند و با به سختی انداختن مردم سعی می کردند که این موضوع را به جامعه القا کنند اما در دولت رئیسی با واردات واکسن و تزریق چند دوره آن بیماری کرونا تا حد زیادی مرتفع شد تا جایی که امروز میزان فوتی‌های این ویروس در کشور تک رقمی شده است و وزیر بهداشت برای تداوم این موضوع به مردم توصیه می کند که در سال جاری یک دوز دیگر واکسن تزریق کنند. نکته حائز اهمیت اینکه در دولت روحانی مردم طلب واکسن می کردند و حالا در دولت رئیسی این مسئولان هستند که مردم را دعوت به واکسن زدن می‌کنند و این ماجرا اصلا ربطی به اف ای تی اف نداشت.

رویه دومی که اصلاح طلبان در پیش گرفته اند این است که دولت رئیسی را به مانند دولت گذشته ناکارآمد جلوه دهند. از طرف دیگر اصلاح طلبان سعی می‌کنند با یک رویه ناامید کننده در جامعه دولت را غیر کارا نشان دهند. اصلاح طلبان که در دو دولت گذشته با همه ناکارآمدی دولت را موفق جلوه می‌دادند امروز سعی می‌کنند برای پوشش دادن به ضعف عملکردی دولتی که تمام قد سال‌ها پشت آن ایستادند دولت رئیسی را تخریب کنند.

یک نمونه آنرا «حمید رسایی» فعال رسانه‌ای در توئیتی روایت می‌کند. وی مطرح می کند اشرف بروجردی فعال اصلاح طلب در دیدار با رئیس جمهور عنوان کرده بود که مردم می گویند خدا کند که دولت قبل برگردد اما رئیس جمهور پاسخ می دهد که مردم دعای بازگشت هر دولتی در بعد از انقلاب غیر از دولت روحانی را دارند. بروجردی خود در مصاحبه‌ای مطرح می کند که «در جلسه فعالان سیاسی به رئیسی گفتم آماری که از میزان محبوبیت و مطلوبیت شما داده می‌شود را باور نکنید». این درحالی است که وی در پاسخ به این سئوال که از ۲۰ به دولت روحانی چه نمره‌ای می دهید عنوان می کند که نمره ۱۵ را به دولت می دهم که مجری با تعجب در برابر این پاسخ بیان می‌کند که فکر می کنم معلم خوبی هستید!

به هر وجه،‌ اصلاحات دچار یک تناقض آشکار درطرفداری و انتقاد از دولت‌هاست و با این اوصاف دیگر وجهه‌ای در میان مردم برای نشستن در جایگاه منتقد ندارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.