×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مُردن چه احساسی دارد و هنگام مرگ چه اتفاقی می افتد؟

به گزارش«رهوا».اطلاعات بسیار کمی پیرامون فرآیند مرگ انسان وجود دارد و این موضوع باعث شده برخی از کارشناسان پزشکی برای فهم بهتر این پدیده، تجربیات خود را به اشتراک بگذارند. در همین راستا یک پزشک مراقبت های تسکینی که در طول سال های فعالیتش شاهد مرگ صدها نفر بوده، مدعی شده که روند مرگ معمولا حدود دو هفته پیش از توقف ضربان قلب برای آخرین بار اتفاق می‌افتد.

سیموس کویل، پژوهشگر افتخاری دانشگاه لیورپول درباره روند مرگ می‌گوید: «در طول دو هفته پیش از مرگ حال فرد چندان خوب نیست. او معمولا برای راه رفتن دچار مشکل می‌شود، حالت خواب آلودگی بیشتری پیدا می‌کند و دوره های زمانی کوتاه تری را بیدار می‌ماند.»

به گفته این پزشک، در آخرین روزهای زندگی توانایی بلعیدن قرص، غذا خوردن و نوشیدن برای افراد دشوار و دشوارتر می‌شود. کویل می‌گوید: «تقریبا همین زمان هاست که می‌گوییم افراد فعالانه در حال مرگ هستند و معمولا تصور می‌کنیم این به این معناست که آنها دو تا سه روز دیگر زنده خواهند ماند.»

 

کویل معتقد است که با این حال، برخی افراد تمام این مراحل را ظرف یک روز طی می‌کنند و برخی دیگر نزدیک به یک هفته در آستانه مرگ می‌مانند؛ موضوعی که معمولا برای خانواده ها بسیار ناراحت کننده است.

آنچه واقعا در لحظه مرگ در بدن اتفاق می‌افتد تا حد زیادی ناشناخته است، اما برخی مطالعات پیش بینی می‌کنند که موجی از مواد شیمیایی از مغز ترشح می‌شود. این مواد شیمیایی شامل اندروفین است که می‌تواند باعث ایجاد احساس سرخوشی در فرد شود.

 

دکتر کویل می‌گوید: «رمزگشایی از لحظه دقیق مرگ دشوار است. اما نتایج مطالعه ای که هنوز منتشر نشده نشان می‌دهد با نزدیک شدن افراد به مرگ، مواد شیمیایی استرس در بدن افزایش می‌یابد. برای افراد مبتلا به سرطان نشانگرهای التهابی بیشتر می‌شود و به‌طور کلی به نظر می‌رسد درد افراد در طول فرآیند مرگ کاهش می‌یابد.»

این پزشک می‌گوید هنوز دلیل این امر مشخص نیست و ممکن است مربوط به اندروفین باشد. او می‌گوید: «در نهایت هر مرگی متفاوت است و نمی‌توانید پیش بینی کنید که چه کسی مرگی آرام را تجربه خواهد کرد. فکر می‌کنم بعضی از آنهایی که مرگشان را شاهد بودم، از هجوم مواد شیمیایی که باعث ایجاد احساس خوبی هنگام مرگ می‌شود بی‌بهره بوده‌اند.»

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.