×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مرموزتر و خطرناک تر از سیگار برای سلامتی بدن

به گزارش«رهوا»، روز جهانی بدون دخانیات هر سال در ۳۱ ماه می برگزار می شود. فراگیری دخانیات، مشکلی جهانی است و توسعه بی سابقه تولیدات مواد دُخانی و فروش فراوان آن در سراسر دنیا، به ویژه نواحی کم درآمد، زیان های فراوان جسمی و روحی را برای آنها به همراه آورده است. بیماری ها، مرگ و میر زودرس و زیان های اقتصادی، کمترین پیامدهای مصرف این ماده است.

مسئول برنامه کنترل دخانیات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان مضرات قلیان را چندین برابر سیگار اعلام کرد و گفت: این تصور که قلیان مضرات کمتری نسبت به سیگار دارد، بسیار اشتباه بوده در حالیکه قلیان خطرناک تر و مرموزتر از سیگار است.

مهدی خدابخشی اظهار کرد: شعار امسال برای هفته بدون دخانیات «دخانیات تهدیدی برای سلامت و ضرر و محیط زیست ما» در نظر گرفته شده است چرا که دخانیات مهمترین عامل مرگ و میر در دنیا مطرح بوده و به همین دلیل اقدام در حوزه کنترل دخانیات و شیوه های ترک اجتناب ناپذیر است.

وی از کاهش سن مصرف دخانیات در جامعه خبر داد و افزود: ۱۵ درصد افراد ۱۲ تا ۱۳ ساله قلیان مصرف می کنند که این موضوع هزینه های گزافی بر دوش جامعه و بخش های بهداشت و درمان می گذارند.

خدابخشی تصریح کرد: قلیان همراه تنباکو و سوخت زغال و وارد مایع شده و به بدن راه پیدا می‌کند آسیبی به مراتب بالاتر و عمیقتر از سیگار بر بدن دارد زیرا ورود دود دخانیات به مایع، باعث جذب بیشتر به بدن می‌شود و ضمن اینکه پک های عمیقی که به قلیان زده می‌شود ۲۰۰ برابر یک نخ سیگار ضرر دارد.

وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۶۰ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود، گفت: این رقم هنگفت آسیب اقتصادی بزرگی برای کشور به همراه دارد که تنها از مصرف سیگار حاصل می‌گردد و علاوه بر آن، ۲ و نیم برابر این مبلغ برای درمان بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات صرف می‌شود و متأسفانه این مبلغ از سرانه یارانه همه افراد جامعه کسر می‌شود در حالی که می‌توان این مبالغ را در اقدامات و فعالیت‌های مثبت و مرثرتری در پیشرفت کشور هزینه کرد.

مسئول کنترل دخانیات همدان یادآور شد؛ یکی از راه‌های کاهش مصرف دخانیات، ممانعت از تبلیغات مواد دخانی از جمله سیگار و قلیان است، بنابراین جلوگیری از عرضه قلیان و مواد دخانی در اماکن عمومی، نمایش ادوات مصرف قلیان و نمایش سیگار از پشت شیشه مغازه ها از مصادیق تبلیغات مصرف دخانیات است که با جلوگیری از این اقدامات تبلیغی می‌توان تا حدی در کاهش مصرف دخانیات اثرگذار بود.

وی گفت: مشارکت همه دستگاه‌های مرتبط در ریشه‌کن کردن تبلیغات مصرف دخانیات و کاهش مصرف، برای بهره‌مندی از استانی عاری از دخانیات، در این موضوع ضروری است و امیدوار هستیم به جایی برسیم که مصرف دخانیات به حدی کاهش یابد که آسیب‌های آن در جامعه به کمترین حد ممکن برسد.

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.