×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 16 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
محمدرضا عارف معاون اول دولت چهاردهم شد/ بیوگرافی

به گزارش«رهوا». در همین راستا حکم انتصاب محمدرضا عارف به معاون اولی دولت چهاردهم نیز منتشر شده است که در ادامه تصویر آنرا مشاهده می کنید.

 

بیوگرافی محمدرضا عارف

محمدرضا عارف در سال ۱۳۳۰ در شهر یزد متولد شد. عارف فرزند حاج میرزا احمد عارف از چهره های سرشناس و مذهبی یزد بود. وی در سال ۱۳۴۹ و بعد از اخذ دیپلم ریاضی، با قبولی در رشته مهندسی برق وارد دانشگاه تهران شد.

 

در اواسط دهه ۵۰ موفق به دریافت بورس شد و برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شد؛ عارف در سال ۱۳۵۹ بعد از اخذ دکترای خود از دانشگاه استنفورد به ایران بازگشت. ازجمله فعالیت های سیاسی وی در این دوره را می توان حضور در انجمن اسلامی دانشجویان خارج از کشور دانست.

مسئولیت‌های محمدرضا عارف

 

محمد رضا عارف پس از بازگشت به ایران از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰ به عنوان معاون شرکت مخابرات مشغول به فعالیت شد و از ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۲ سرپرست شرکت مخابرات بود. او از سال ۶۲ تا ۶۳ قائم مقام وزارت فرهنگ و آموزش عالی و معاون آموزشی آن را برعهده گرفت. وی همچنین از ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۳ استاد دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان بود تا اینکه در سال ۷۳ و برای مدت ۳ سال به ریاست دانشگاه تهران منصوب شد. از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ و در دولت اول خاتمی، سمت وزارت پست و تلگراف و تلفن را عهده‌دار بود و همچنین بین سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۰ پس از ادغام سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی، اولین رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بود. عارف در دولت دوم اصلاحات به سمت معاون اولی رئیس جمهور انتخاب شد و از آن زمان تاکنون نیز از سوی آیت الله خامنه‌ای به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شده است. او همچنین از ۲۵ اسفند ۱۳۸۱ عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است.

حضور در انتخابات

 

محمد رضا عارف، نخستین حضور خود به عنوان کاندید را در انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۶ تجربه کرد که البته از ادامه رقابت‌ها انصراف داد. در ادامه عارف بار دیگر و این بار به عنوان نامزد ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ مطرح کرد. وی جزء ۸ نفری بود که برای یازدهمین دوره ریاست جمهوری، از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت شد، اما پس از یک ماه مبارزه انتخاباتی و چهار روز پیش از رأی‌گیری، انصراف داد. عارف مدتی بعد از انتخابات ریاست جمهوری، در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، سرلیست فهرست سی نفره ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان: گام دوم در تهران شد و توانست به عنوان نماینده اول تهران، وارد مجلس دهم شود.

خانواده

 

محمد رضا عارف در زمانی که پیش از انقلاب به عنوان دبیر انجمن اسلامی دانشجویان ایران در آمریکا فعال بود، از طریق انجمن‌های اسلامی دانشجویان در ایران به همسر خود حمیده مروج آشنا می‌شود. حمیده مروج در آن زمان دانشجوی پزشکی و عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز بود. حاصل ازدواج محمدرضا عارف و حمیده مروج سه فرزند پسر است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.