×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
متهم دارای تفکرات تکفیری بود

به گزارش«رهوا»، فروردین ماه امسال بود که سه طلبه حاضر در صحن پیامبر اعظم (ص) حرم مطهر رضوی از سوی فردی با ضربات چاقو مورد حمله قرار گرفتند که با تلاش عوامل انتظامات و یگان حفاظت حرم مطهر، ضارب بلافاصله بازداشت شد.

در همان روز حجت‌الاسلام‌والمسلمین اصلانی با وجود تلاش‌های کادر درمان به شهادت رسید و حجت‌الاسلام‌والمسلمین پاکدامن و دارایی در بیمارستان بستری شد که چند روز پس از حادثه حجت الاسلام‌والمسلمین دارایی نیز به دلیل شدت ضربات وارده از سوی ضارب، به شهادت رسید.

در پی وقوع این حادثه ناگوار، به سرعت پرونده قضایی دراین خصوص تشکیل شد و پس از انجام تحقیقات همه جانبه و طی تشریفات قانونی، قرار نهایی و کیفرخواست فرد ضارب توسط دادسرای عمومی و انقلاب مرکز خراسان صادر شد.

برهمین اساس، جلسه رسیدگی به این پرونده، صبح امروز به ریاست قاضی سیدهادی منصوری در دادگاه انقلاب اسلامی مشهد، وکلای شکات و متهم و خانواده شهدای حادثه به صورت علنی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، رئیس دادگاه انقلاب اسلامی مشهد از نماینده دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی خواست تا به قرائت کیفرخواست صادره بپردازد.

نماینده دادستان ضمن قرائت مفاد کیفرخواست، عنوان کرد: این فرد به محاربه از طریق کشیدن سلاح (تجرید سلاح) بر روی مردم به قصد ازهاق نفس و ایجاد رعب و وحشت که موجبات ناامنی در محیط حرم مطهر رضوی را فراهم کرده بود، متهم است.

وی، نحوه ورود غیر قانونی متهم به کشور را تشریح کرد و افزود: متهم دارای تفکرات تکفیری بوده است.

نماینده دادستان در ادامه با تشریح نحوه آماده شدن متهم برای ارتکاب جرم و نحوه ورود به حرم مطهر رضوی به بیان شیوه ارتکاب جرم توسط متهم پرداخت.

در ادامه جلسه دادگاه کلیپی از نحوه ورود و ارتکاب جرم توسط متهم به نمایش گذاشته شد که موجب تاثر شدید حاضران و خانواده شهدای این حادثه شد.

نماینده دادستان با اشاره اقاریر متهم عنوان کرد: متهم در مراحل مختلف به صراحت اعلام کرده که ارتکاب جرم را قبول دارد.

وی افزود: متهم عبداللطیف مرادی مشهور به عبداللطیف السلفی فرزند محمد طاهر، تبعه افغانستان و به شدت تحت تاثیر افکار تکفیری قرار داشته است.

نماینده دادستان ادامه داد: متهم با سوء نیت و قصد قبلی برای ارتکاب جرم به ۳ روحانی در حرم مطهر رضوی با یک قبضه چاقو حمله می‌کند که متعاقب این اقدام وحشیانه یک نفر از روحانیون مجروح و ۲ تن دیگربه شهادت رسیده اند.
سپس رئیس دادگاه از حجت‌الاسلام‌والمسلمین پاکدامن روحانی مجروح حادثه حرم مطهر رضوی خواست تا ضمن قرار گرفتن در جایگاه شکات به بیان مطالب خود بپردازد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پاکدامن ضمن بیان مطالب خود از دادگاه خواست تا متهم در چارچوب موازین شرعی و قانونی مجازات شود.

در ادامه رئیس دادگاه از خانواده شهدای این حادثه خواست تا در جایگاه قرار گرفته و به بیان مطالب خود بپردازند.
فرزند شهید اصلانی گفت: ما لحظه‌ای از پیمودن راه پدرانمان دست برنخواهیم داشت و تا آخرین لحظه بر حقانیت مکتبمان پای خواهیم فشرد.

همسر شهید دارایی نیز با قرارگرفتن در جایگاه خطاب به متهم گفت: همسر من را به چه جرمی به شهادت رسانده و فرزندان خردسالمان را یتیم کردی؟

همچنین همسر شهید اصلانی با قرار گرفتن در جایگاه، عنوان کرد: همسر من آرزوی شهادت داشت و به آرزویش رسید و ما هم آماده شهادت هستیم.

سپس دختر شهید اصلانی با قرار گرفتن در جایگاه گفت: تمام هم و غم این شهیدان عزیز خدمت به محرومان و مردم حاشیه شهر بود.

پس از این مرحله، قاضی منصوری از وکلای حاضر در جلسه خواست تا مطالب خود را عنوان کنند.

رئیس دادگاه همچنین از شهود عینی روز حادثه خواست تا در جایگاه قرار گرفته و به تشریح مشاهدات خود بپردازند.

در ادامه چند تن از شهود عینی حادثه در جایگاه قرار گرفته و ضمن تشریح مشاهدات خود از وقایع، فضای رعب آمیز به وجود آمده در پی اقدام وحشیانه متهم در حرم مطهر رضوی را ترسیم کردند.

پس از پایان اظهارات شهود، رئیس دادگاه از متهم خواست تا در جایگاه قرار گرفته و از خود دفاع کند.

متهم با بیان اینکه اتهامات خود را قبول دارم، عنوان کرد: در فضای مجازی فعالیت و بعضی از شبکه‌ها را دنبال می‌کردم و در حرم با کارد به روحانیون حمله کردم.

قاضی سپس خطاب به متهم، گفت: چرا پس از حمله به روحانیون باز هم با چاقو در برابر دیدگان مردم قدرت‎نمایی می‌کردی؟

متهم در پاسخ عنوان کرد: با این حرکات قصد داشتم از نزدیک شدن مردم به محل حادثه جلوگیری کنم.

وی سپس ادامه داد: اقدامم خلاف اسلام، سیره صحابه و اشتباه بود و افرادی را که مورد حمله قرار دادم بیگناه بودند. قبول دارم اقدامم تروریستی بوده است.

متهم، افزود: در دوران زندگی در ایران مردم با من خیلی خوب رفتار می‌کردند.

پس از دفاعیات متهم، رئیس دادگاه از وکیل وی خواست تا در جایگاه قرار گرفته و مطالب خود را بیان کند.

وکیل متهم خطاب به دادگاه عنوان کرد: حضور من در این جایگاه به معنی دفاع از عمل موکل نیست بلکه از جایگاه حرفه‌ای از فرصت ایجاد شده توسط دادگاه در راستای اجرای عدالت استفاده می‌کنم. از دادگاه بخاطر رعایت اصول حرفه‌ای و مفاد قانونی با هدف جاری شدن عدالت تشکر می‌کنم.

وکیل متهم، افزود: موکل من اتهام خود را قبول دارد اما نادم است.

پس از آن رئیس دادگاه از نماینده دادستان خواست تا مطالب خود را قبل از اخذ آخرین دفاع متهم بیان کند.

سپس نماینده دادستان، عنوان کرد: متهم با اقدام خود در یک محیط امن، باعث ایجاد ناامنی و ترس و وحشت مردم شده است و تقاضای اشد مجازات را برای نامبرده دارم.

قاضی منصوری مجددا از متهم خواست تا به آخرین دفاع از خود بپردازد.

متهم ، ضمن اقرار مجدد به اقدام خود، گفت : در یکی از کشورهای همسایه اساتیدی داشتم و تحت تاثیر تعلیمات آنها قرار داشتم.

وی افزود: اتهام خود را قبول دارم. این کار را انجام دادم. اعمال من خلاف اسلام و سیره صحابه بوده است. اقرار میکنم اشتباه کردم.

پس از پایان دفاعیات متهم، رئیس دادگاه ضمن اعلام ختم جلسه دادگاه، عنوان کرد: رای دادگاه در زمان مقرر اعلام خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.